  • 1. Data: 2009-02-20 11:42:34
    Temat: nowe na drodze
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    wklejam kawałek z artykułu:

    http://www.policyjni.pl/Policyjni/1,91152,6300452,Wy
    zsze_kary_za_predkosc__ale_bez_punktow.html

    "Kary za przekroczenie prędkości będą nakładane w drodze postępowania
    administracyjnego, co oznacza, że właściciel pojazdu zarejestrowanego
    przez fotoradar nie otrzyma punktów karnych, zapłaci za to wyższy mandat.

    Zdaniem Komendy Głównej Policji dzięki niemu nie będzie konieczności,
    tak jak dotychczas, prowadzenia długotrwałego postępowania, w trakcie
    którego trzeba ustalić, kto prowadził samochód, który przekroczył prędkość.

    Jak mówił rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
    Alvin Gajadhur, dane właściciela pojazdu będą ustalane w Centralnej
    Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Do właściciela będzie wysyłane
    zawiadomienie o przekroczeniu dozwolonej prędkości."

    i pytanie, czy to swobodna twórczość dziennikarska, czy też rzeczywiście
    karę za przekroczoną prędkość będzie dostawał właściciel a nie kierowca?
    (właściciel a nie sprawca)? Czy jak pożyczę komuś siekierę to już mam
    się zacząć bać?

    andy_nek

  • 2. Data: 2009-02-20 11:58:22
    Temat: Re: nowe na drodze
    Od: "robal" <r...@B...pl>

    Andrzej Kłos <a...@w...pl> popełnił(a):

> [...]

    > rzeczywiście karę za przekroczoną prędkość będzie dostawał właściciel
    > a nie kierowca? (właściciel a nie sprawca)? Czy jak pożyczę komuś

    Swobodna twórczość dziennikarska. Przeczytanie jednego czy dwóch artykułów z
    proponowanych zmian bez doczytania do końca.

    --
    Ford|Club|Polska - http://forum.fordclubpolska.org

  • 3. Data: 2009-02-20 14:33:41
    Od: "Koshy" <t...@j...com>

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (właściciel a nie sprawca)? Czy jak pożyczę komuś siekierę to już mam się

    Witam,
    Według nowelizacji ustawy karany będzie Kierujący. Za wskazanie Kierującego
    będzie odpowiedał Posiadacz pojazdu wpisany do DR a w przypadku gdy nie ma
    posiadacza - właściciel wpisany do DR.
    W przypadku nie wskazania przez Właściciela/Posiadacza kierującego lub
    wskazania jako Kierującego cudzoziemca lub osoby czasowo przebywającej na
    terytorium Polski karą administracyjną zostanie obciążony
    Właściciel/Posiadacz. Kierujący będzie musiał się przyznać: w razie odmowy
    karany będzie Właściciel/Posiadacz.
    Z innych ciekawostek: za zapłacenie kary administracyjnej w terminie 14 dni
    od wszczęcia postępowania (w praktyce w ciągu kilku dni od otrzymania
    informacji o przekroecziu przepisów ruchu drogowego) bonus w wysokości 20 %
    kary. Za opóźnienie ponad 14 dni od terminu płatności w zapłacie kary
    administracyjnej - podwojenie kary administrayjnej. Maksymalny wymiar kary:
    2800 zł (za przekrocznie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym
    przez osobę która w okresie 6 miesięcy uzbiera 5 kar administracyjnych
    ("mandatów") lub w tym samym okresie uzbiera co najmniej 2500 zł i nie
    zapłaci "mandatu" w ciągu 14 dni: 700 zł (za prędkośc\ć) * 2 (za "notoryczne
    piracenie") * 2 (za "opóźnienie w płatności").
    Kontrolować będą formalnie "krokodyle" ;) - Inspekcja Transpotu Drogowego
    (mają rozszerzone uprawnienia).
    Pzdrt
    Koshy

  • 4. Data: 2009-02-20 14:34:08
    Od: Paweł <b...@m...com>

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > dziennikarska, czy też rzeczywiście karę za przekroczoną prędkość
    > będzie dostawał właściciel a nie kierowca? (właściciel a nie sprawca)?

    Sam pomysł nie jest idiotyczny, wymaga tylko odpowiedniego ustawodawstwa.
    W Danii na przykład jest tak, że mandat dostaje właściciel pojazdu. I już
    jego sprawą jest czy odzyska pieniądze od sprawcy wykroczenia czy nie.

    --
    Paweł
    wszytkie posty z hotmail.com yahoo.com, lycos.com, gmail.com i

  • 5. Data: 2009-02-20 15:03:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Paweł pisze:
> [...]
    > W Danii na przykład jest tak, że mandat dostaje właściciel pojazdu. I już
    > jego sprawą jest czy odzyska pieniądze od sprawcy wykroczenia czy nie.

    Pomysł karania, ale bez punktów, jest wprowadzany z bardzo ważnych
    powodów. Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że fotoradary nie
    mają na celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach, tylko jest to
    zakamuflowana forma podatku, kierowcy nie od dziś są dobrą owcą do
    strzyżenia. Ponieważ fotoradarów będzie coraz więcej (socjalistyczne
    społeczeństwa lubią jak się im wszędzie zagląda), istnieje ryzyko, że
    dużo kierowców (zwłaszcza tych, co szybko jeżdżą) straciłoby prawo
    jazdy. Rządzący nie mogą jednak dopuścić do tego, obniżyłoby to wpływy z
    mandatów, a w czasach kryzysu jest to wysoko niewskazane.

    Ciekawe tylko, co z osobami, które przekroczyły dopuszczalną
    prędkość zgodnie z prawem - na przykład, aby przepuścić jadący za nim
    pojazd uprzywilejowany.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-02-20 15:21:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Po pierwsze ciekawe, co z osobami prawnymi będącymi właścicielami /
    posiadaczami pojazdów. po drugi w opisywanym zakresie ustawa będzie
    obowiązywać do pierwszej osoby, która zaskarży ją do międzynarodowego
    trybunału, po czym Polska zapłaci olbrzymie odszkodowania i sytuacja wróci
    do normy.

  • 7. Data: 2009-02-20 15:57:52
    Od: Luke <l...@w...pl>

> [...]
    > mają na celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach, tylko jest to
    > zakamuflowana forma podatku, kierowcy nie od dziś są dobrą owcą do

    RACJA, to jest po prostu dodatkowy podatek. Bo jak to inaczej nazwać?
    A czy będzie skuteczny? Pewnie nie za bardzo bo tych co będzie stać to
    po prostu zapłacą mandat i dalej będą sobie jeździli jak chcą.
    Skuteczne by było albo znaczne zwiększenie liczby punktów karnych za
    prędkość albo obniżenie np do 16 pkt maksymalnej ilości punktów jakie
    można dostać. Gdyby było np 16 pkt to jak raz przekroczę prędkość i
    dostanę np 10pkt to przy kolejnym pomyśle przekroczenie prędkości bym
    się bardzo mocno zastanowił. A obecnie będzie się można po prostu
    wykupić i jeździć dalej.

  • 8. Data: 2009-02-20 17:27:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2009, Liwiusz wrote:

    > Ciekawe tylko, co z osobami, które przekroczyły dopuszczalną prędkość
    > zgodnie z prawem - na przykład, aby przepuścić jadący za nim pojazd
    > uprzywilejowany.

    Różnica będzie taka, że zamiast z wnioskiem o nieukaranie wystąpią
    z wnioskiem o umorzenie postępowania albo uchylenie decyzji.

    Natomiast możesz mieć rację o tyle, że w podanych tu cytatach
    z przepisów nie zauważyłem aby organ "śledzący" miał prawo do
    odstąpienia od powiadomienia o przekroczeniu prędkości (ale
    trzeba by jeszcze raz i powoli przeczytać).
    Bo - jak rozumiem - różnica taka, że dziś nikt (znaczy policja)
    nie występuje z bezsensownym wnioskiem o ukaranie (skoro wiadomo
    że jest bezprzedmiotowy).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-02-20 17:34:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2009, Robert Tomasik wrote:

    > Po pierwsze ciekawe, co z osobami prawnymi będącymi właścicielami /
    > posiadaczami pojazdów.

    A co ma być?
    Przecież decyzje administracyjne ich dotyczą tak jak "fizycznych".
    Jak SA dostaje decyzję o prawie do zabudowy (albo odmowę) to dostaje.
    Przecież osoba prawna ma "zdolność" do czynności administracyjnych...

    > po drugi w opisywanym zakresie ustawa będzie
    > obowiązywać do pierwszej osoby, która zaskarży ją do międzynarodowego
    > trybunału

    A tu się nie wtykam.
    Ale dlaczego miałbyś móc zostać ukarany za samowolę budowlaną,
    a nie móc być ukarany za przekroczenie prędkości?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-02-20 20:34:44
    Od: "Marcin Koszewski" <m...@k...com>

    > Ciekawe tylko, co z osobami, które przekroczyły dopuszczalną prędkość
    > zgodnie z prawem - na przykład, aby przepuścić jadący za nim pojazd
> [...]

    Przekroczyć predkość aby przepuścić kogos kto jedzie z tyłu? Wytłumasz mi
    prosze o co chodzi?
    Według mnie sposób postepowania jest dobry. Jak własciciel będzie miał
    zapłacić za tego, który kierował to się 2 razy zastanowi czy "kolega" dorósł
    do jazdy samochodem.
    Osoby prawne jako własciciele tez nie są tutaj problemem. Odpowiednie
    "saldo" na koncie np.jeżdzacego handlowca powinno skłonić szefostwo do
    odpowiednich działań. Dotychczasowa procedura ze względu na zbytnie
    skomplikowanie była nieskuteczna a przede wszystkim mało efektywna. Punkty
    nie sa problemem: one zostają. Nakładac je będzie mozna o ile zostanie
    wskazany kierujący, czyli wszystkie wykroczenia "łapane" przez "miśków" będą
    punktowane. W założeniach "miśki" mają karać teraz nie za prędkość ale za
    kretyńskie zachowania na drodze (podwójne ciągłe, wyprzedzanie bez
    widoczności lub na przejściach...).
    Sądzę, iż 1400 zł za pojedyńcze przekroczenie prędkości (o 50 km/h w
    obszarze zabudowanym przez wielokrotnego "pirata") jest w stanie ostudzić
    nawet tych "majętnych". Ci "bardzo majetni" mają własnych kierowców. Jak na
    trasie typu Wawa-Gdańsk będzie można załapać kilka takich prezentów to
    ludzie zwolnią.
    Takie system (drastycznych kar finansowych: pierwsze przewinienie do 1300
    Euro, nastepne do 3900 Euro) wprowadzono niedawno we Francji. Tam jeżdzono
    taka jak w Polsce. I tam zadziałało: w mieście można na tempomacie ustawic
    50 i nikt nas nie wyprzedzi :).
    Pzdr
    Koshy