  • 1. Data: 2009-02-20 13:56:41
    Temat: zbycie udziału w spółce jawnej
    Od: i...@p...onet.pl

    Witam! Sytuacja jest nastepująca. Jest dwóch wspolników w spółce jawnej. Jeden
    ze wspólników chce zbyć udział osobie trzeciej-5% udziału i drugiemu
    wspólnikowi-95%udziału. Czy może zbyć swój udział dwóm osobom? Czy taka opcja
    jest dopuszczalna? Art. 10 ksh mówi o innej osobie, a nie osobach. Wg mnie jest
    to ryzykowne i może zostać zakwestionowane.

  • 2. Data: 2009-02-20 14:48:31
    Temat: Re: zbycie udziału w spółce jawnej
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > dwóm osobom? Czy taka opcja jest dopuszczalna? Art. 10 ksh mówi o
    > innej osobie, a nie osobach. Wg mnie jest to ryzykowne i może zostać

    W spółce jawnej nie ma udziałów. W trybie art. 10 KSH niech dotychczasowy
    wspólnik wystąpi ze spółki, a na jego miejsce niech wejdzie ta osoba
    trzecia.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-02-21 07:38:01
    Od: i...@p...onet.pl

    > W spółce jawnej nie ma udziałów. W trybie art. 10 KSH niech dotychczasowy
    > wspólnik wystąpi ze spółki, a na jego miejsce niech wejdzie ta osoba
    > trzecia.

    Każdy ze wspólników ma określony udział w spółce jawnej. Dokładnie chodzi mi o
    zbycie praw z tytułu uczestnictwa w spółce. Dotychczasowy wspólnik nie może
    wystąpić ze spółki bo wówczas pozostałby w spółce jeden wspólnik, co jest
    niedopuszczalne.

  • 4. Data: 2009-02-21 09:05:31
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > wspólnik nie może wystąpić ze spółki bo wówczas pozostałby w spółce
    > jeden wspólnik, co jest niedopuszczalne.

    OK, ale udział wspólnika w spółce jawnej obejmuje ogół jego praw i
    obowiązków związanych z udziałem w spółce. Jest niepodzielny, a więc nie
    można 95% przelać sobie na dotychczasowego wspólnika i 5% na nowego. Trzeba
    zrobić jak napisałem - "podmienić" wspólnika w trybie art. 10 KSH. W miejsce
    dotychczasowego wejdzie nowy.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2009-02-21 19:03:26
    Od: i...@p...onet.pl

    Trzeba
    > zrobić jak napisałem - "podmienić" wspólnika w trybie art. 10 KSH. W miejsce
    > dotychczasowego wejdzie nowy.

    Ok, ale nowy wspólnik wejdzie w prawa i obowiązk występującego wspólnika, a ten
    ma 60% udziałów, a chodzi o to, aby ten co zostaje miał 95% a nowy 5%. Czyli po
    zbyciu udziału należałoby zmienić umowę spółki i wysokość udziałów wspólników .
    A co z wkładami, skoro wspólnik występujący wniósł 60% wkładu? Czy wkład nowego
    wspólnika należałoby obniżyć do 5% a dotychczasowego podwyższyć do 95%?

  • 6. Data: 2009-02-22 09:34:52
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > wspólnik występujący wniósł 60% wkładu? Czy wkład nowego wspólnika
    > należałoby obniżyć do 5% a dotychczasowego podwyższyć do 95%?

    To jest spółka osobowa, więc po co te zabawy w procenty? Wspólnicy głosują
    proporcjonalnie do wniesionego wkładu i dzielą się zyskiem proporcjonalnie
    do wkładu? Bo inaczej nie widze sensu takich podziałów na 95% i 5%. Trzeba
    by zatem zmienić umowę spółki wraz z wejściem do spółki nowego wspólnika.

    --
    .B:artek.