    From: "Koshy" <t...@j...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nowe na drodze
    Date: Fri, 20 Feb 2009 15:33:41 +0100

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:499e96fc$1@news.home.net.pl...
    > i pytanie, czy to swobodna twórczość dziennikarska, czy też rzeczywiście
    > karę za przekroczoną prędkość będzie dostawał właściciel a nie kierowca?
    > (właściciel a nie sprawca)? Czy jak pożyczę komuś siekierę to już mam się
    > zacząć bać?
    >
    > andy_nek

    Witam,
    Według nowelizacji ustawy karany będzie Kierujący. Za wskazanie Kierującego
    będzie odpowiedał Posiadacz pojazdu wpisany do DR a w przypadku gdy nie ma
    posiadacza - właściciel wpisany do DR.
    W przypadku nie wskazania przez Właściciela/Posiadacza kierującego lub
    wskazania jako Kierującego cudzoziemca lub osoby czasowo przebywającej na
    terytorium Polski karą administracyjną zostanie obciążony
    Właściciel/Posiadacz. Kierujący będzie musiał się przyznać: w razie odmowy
    karany będzie Właściciel/Posiadacz.
    Z innych ciekawostek: za zapłacenie kary administracyjnej w terminie 14 dni
    od wszczęcia postępowania (w praktyce w ciągu kilku dni od otrzymania
    informacji o przekroecziu przepisów ruchu drogowego) bonus w wysokości 20 %
    kary. Za opóźnienie ponad 14 dni od terminu płatności w zapłacie kary
    administracyjnej - podwojenie kary administrayjnej. Maksymalny wymiar kary:
    2800 zł (za przekrocznie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym
    przez osobę która w okresie 6 miesięcy uzbiera 5 kar administracyjnych
    ("mandatów") lub w tym samym okresie uzbiera co najmniej 2500 zł i nie
    zapłaci "mandatu" w ciągu 14 dni: 700 zł (za prędkośc\ć) * 2 (za "notoryczne
    piracenie") * 2 (za "opóźnienie w płatności").
    Kontrolować będą formalnie "krokodyle" ;) - Inspekcja Transpotu Drogowego
    (mają rozszerzone uprawnienia).
    Pzdrt
    Koshy