  • 21. Data: 2003-10-28 18:22:20
    Temat: Re: niepodpisany mandat (kolej miejska) ??!!
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > i załóżmy, że podał się za Pana Panie Olku ?

    W jaki sposób? Sugeruje Pan fałszerstwo dokumentu?

    > czy taka sytuacja jest możliwa ? (spisanie kogoś bez dokumentów)

    Jest możliwa - w przypadku potwierdzenia danych przez policję (u nas taka
    impreza kosztuje dodatkowo 200zł oprócz normalnej kary). To może mi Pan
    teraz wymieni moje dane włącznie z nazwiskiem panienskim matki i innymi
    takimi szczegółami?

    > i co by Pan zrobił ?

    I co bym zrobił gdyby co?

    pdr
    Olo

  • 22. Data: 2003-10-28 18:25:15
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > To ze nie bylo podpisu nie ratuje faceta, choc troche oczywiscie utrudnia
    > postepowanie.

    Nie sądze. Nawet jakby przed sądem argumentował, ze to nie on jechał,
    wystarczy wezwać na świadka kontrolera, ktory potwierdzi ze wlasnie tą osobę
    spisywał.

    pdr
    Olo

  • 23. Data: 2003-10-28 18:30:45
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > a mpk od tego aby je sprzedawac wzedzie i zawsze

    U Ciebie w kiblu równiez? Idz do przedszkola i lepiej kasuj bilety bo sie
    jeszcze kiedys spotkamy

    pdr
    Olo

  • 24. Data: 2003-10-28 20:26:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tylko na ile takie zeznanie będzie wiarygodne. Kontroler spisuje
    kilkanaście-kilkadziesiąt osób w ciągu dnia. Sprawa będzie pewnie po kilku
    miesiącach. Czy wierzysz, że kontroler będzie w stanie rozpoznać faceta?
    Co innego, jeśli w dokumentach odnotował numer dokumentu, na podstawie
    którego stwierdził tożsamość. No to wówczas może zeznać, że dane spisał
    rzetelnie, a spisując ma zwyczaj porównywać facjatę spisywanego ze
    zdjęciem. To jest jakiś tam dowód.

    Po za tym kontrolewór jeździ zazwyczaj kilku. Tak więc to będzie nie tylko
    zeznanie tego jednego, co spisywał, ale i kilku następnych, że wówczas
    mieli razem służbę i byli obecni przy czynności. Nawet, jeśli nie będą
    pamiętali dokłądnie okoliczności i danych, to jednak razem się rozliczają
    po służbie i wystarczy, by zeznali, że nie ma możliwości, by kolega który
    złapał 4 powiedział, że było 5.

    No ale wszystko podlega ocenie sądu. Jeśli pomówiony o przejazd bez biletu
    wskarze wiarygodny dowód, że go tam być nie mogło, tzw. alibi, no to
    faktycznie brak podpisu może mieć klueczowe znaczenie.

  • 25. Data: 2003-10-28 21:02:49
    Od: kam <X...@X...plX>

    Robert Tomasik wrote:
    > Tylko na ile takie zeznanie będzie wiarygodne. Kontroler spisuje
    > kilkanaście-kilkadziesiąt osób w ciągu dnia. Sprawa będzie pewnie po kilku
    > miesiącach. Czy wierzysz, że kontroler będzie w stanie rozpoznać faceta?

    Olo - z pewnością, nawet po kilku latach. A nawet jak nie, to co za
    różnica... ;)

    KG

  • 26. Data: 2003-10-29 07:20:49
    Od: w...@p...onet.pl

    Witam,
    pozwolę sobie odnieść sie ogólnie do dyskusji. Tak się przerzucacie złością
    (niektórzy nawet wrogością do wszystkiech argumentów), że zatracacie chyba
    podstawowe sprawy. Więc tak dla przypomnienia wyciąg (subietywny) z prawa
    przewozowego:

    Art. 33a. 1. Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona, legitymując się
    identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli
    dokumentów przewozu osób lub bagażu.
    2. Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej
    następujące informacje:
    1) nazwę przewoźnika,
    2) numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób
    lub bagażu,
    3) zdjęcie kontrolującego,
    4) zakres upoważnienia,
    5) okres ważności,
    6) pieczęć i podpis wystawcy (przewoźnika).
    3. W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu
    uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, przewoźnik lub osoba
    przez niego upoważniona powinni pobrać właściwą należność i opłatę dodatkową.
    4. Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo:
    1) w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu
    umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego,
    2) w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości
    podróżnego - zwrócić się do funkcjonariusza Policji i innych organów
    porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do ustalania
    tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia tożsamości
    podróżnego,
    3) w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument
    uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub
    przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go
    prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.

    Art. 75. 1. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie ustawy lub
    przepisów wydanych w jej wykonaniu przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym
    wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu
    zobowiązanego do zapłaty.
    2. Reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik
    nie zapłacił dochodzonych należności w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia
    reklamacji lub wezwania do zapłaty.
    (...)

    Art. 77. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 78 roszczenia dochodzone na
    podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przedawniają się z
    upływem roku.
    (...)
    4. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub
    wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwania do
    zapłaty i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres
    przewidziany do załatwienia reklamacji lub wezwania do zapłaty.

    i tak na koniec specjalnie dla Naczelnego Kontrolera:

    Art. 14. 1. Przewoźnik jest obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich
    warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
    2. Przewoźnik powinien podejmować działania ułatwiające korzystanie ze środków
    transportowych, punktów odprawy, przystanków i peronów osobom niepełnosprawnym,
    w tym również poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

    i do tego teza wyroku:

    Zawierając umowę przewozu przez wykup biletu, pasażerowie mają podstawy
    oczekiwać ze strony przewoźnika dołożenia najwyższego stopnia staranności dla
    zapewnienia im bezpieczeństwa podróży. Z tego obowiązku prowadzący zakład
    komunikacyjny nie wywiązuje się, narażając pasażerów na utratę zdrowia, jeżeli
    kontrola tego zakładu nienależycie wykonuje czynności kontrolne ( I ACr 47/93 )

    No to pozwolę sobie jeszcze na małą analizę:

    Wbrew argumentom, które tutaj padały kontroler ma możliwośc dochodzenia
    tożsamości osób (art. 33a pkt 4). Skoro ma takie uprawnienie to musi zrobić
    wszystko aby je zrealizować. Wobec tego zarzut "braku podpisu" jest dosyć
    istotny, ponieważ: skoro kontroler nie ustalił mojej tożsamości, a miał taką
    możliwość to niech teraz w sądzie wykaże dlaczego tak się nie stało. Ja cały
    czas będę twierdził, że mnie tam nie było, bo jakbym był to kontroler miałby
    możliwość ustlić moją tożsamość, a skoro tego nie zrobił to niech się tłumaczy.
    Oczywiście w momencie wylegitymowania przez Policję zarzut braku podpisu jest
    mocno osłabiony, gdyż wówczas kontroler zrobi sobie adnotację o odmowie podpisu
    (jeszcze najlepiej w obecności jakiegoś Policjanta) i sprawę przechlapałem.
    Reasumując: kontroler ma robic wszystkio aby tę tożsamość ustlić (ma
    możliwości), a zatem skoro tego nie robił to piłka jest po mojej stronie

    Po drugie art. 75 ust. 1 - wezwanie do zapłaty. wezwanie aby było skuteczne
    musi mieć adresata, skoro nie jest ustalona moja tożsamość nie ma adresata. Nie
    ma adresata, nie ma wezwania, nie ma bezskutecznego upływu terminu, nie ma
    drogi sądowej, nie ma opłaty dodakowej. Ustalenie mojej tożsamości jest więc
    psim obowiązkiem kontrolera, i jeżeli sam jej nie podam (podam nieprwdziwą a on
    jej nie sprawdzi) i on jej nie ustali to niech się martwi przeowoźnik. Innymi
    słowy musi ustlić moja tożsamość. Oczywiscie w momencie gdy to zrobi (np. sam
    dam mu papiery) mój podpis jest niewiele wart, bo jest adresat wezwania, jest
    bezskuteczny upływ terminu, jest droga sądowa. W sądzie mogę się bronić, że to
    nie byłem ja, ale jak twierdzę, to muszę to udowodnić (chyba oczywiste).
    Pierwszy zarzut jaki mi wpadł go głowy to ukradli mi dowód (od razu po wyjściu
    z autobusu idę na Policję i mówię że mi ukradli).

    No i na koniec - przedawnienie. Mija roczek i po sprawie (ale to tak na
    marginesie).

    Gdzie w tych przepisach jest mowa o jakiś protokołach ? Gdzie dodatkowe
    ograniczenia w dochodzeniu moich praw - że niby nie mam jakis papierów od
    przeowźnika to nie mogęsię bronić. Bzdura do kwadratu. Naginanie przepisów i
    tyle.

    Paweł

  • 27. Data: 2003-10-29 08:30:22
    Od: "Daniel" <m...@N...gazeta.pl>

    Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl> napisał(a):

    > proby
    > bedzie
    >
    > A tu akurat sie mijasz nieco z prawdą - pasażer podpisując wezwanie kwituje
    > jedynie jego odbiór i nie ma to nic wspólnego z uznaniem kary czy też
    > przyznaniem się do winy.

    > I tu równiez - nic nie dostaniesz jeśli się nie podpiszesz. Dostaniesz
    > jedynie pocztą ponaglenie w normalnym trybie, jak każdy inny.
    >
    > pdr
    > Olo
    Myle sie ?? no nie no, to ze jestes kontrolerem w jakims innym miescie nie
    znaczy ze wiesz wszystko o wszystkich miastach. Wcale sie nie myle bo tak
    jest, nie mialem biletu i m nie spisali, ale nie podpisalem i co?? i dostalem
    blankiecik do zaplaty tyle i tyle, reklamacje tu i tu, wcale nie trzeba sie
    podpisywac (cos mi sie wydaje ze jak na kontrolera to cos malo wiesz). A co
    do tego uznania winy to ja wiem ze to nic nie znaczy ale taka sytuacje mial
    moj kolega i pani z biura prywatnej firmy ktora ma kontrolerow powiedziala mu
    gdy poszedl z reklamacja do niej, ze skoro podpisal to tak jakby sie zgadzal
    z kara. Ja nie mowie ze to jest zgodne z prawem czy nie tylko stwierdzam fakt.
    PS czyli jak nie pokwituje odbioru to tak jakby nie bylo odbioru?? czyli nie
    bylo odbioru nie bylo kary.

  • 28. Data: 2003-10-29 08:40:53
    Od: "Daniel" <m...@N...gazeta.pl>

    w...@p...onet.pl napisał(a):

    > No i na koniec - przedawnienie. Mija roczek i po sprawie (ale to tak na
    > marginesie).
    >
    > Paweł

    Jak to we wczesniejszej dyskusji ustalono, to przedawnienie jest po 1 roku i
    3 miesiacach, te 3 miesiace to czas na wezwanie do zaplaty gdy jest
    nieskuteczne rusza dopiero czas przedawnienia.
    Jezeli zle jednak zrozumialem z poprzedniej dyskusji to prosze mnie poprawic.

  • 29. Data: 2003-10-29 09:27:48
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]

    zapłaty i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres
    przewidziany do załatwienia reklamacji lub wezwania do zapłaty.

    A zatem 3 miesiące maksymalnie. Niedoczytałem wszystkich wątków.
    Paweł

  • 30. Data: 2003-10-29 09:45:36
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    dostalem
    > blankiecik do zaplaty tyle i tyle, reklamacje tu i tu, wcale nie trzeba

    U nas tez bywali kontrolerzy, co tak robili. Juz nie pracują...

    > (cos mi sie wydaje ze jak na kontrolera to cos malo wiesz).

    Nie zamierzam się chwalic jakie wyniki osiągnąłem na testach, ale mozna mnie
    pytac na wyrywki.

    pdr
    Olo