  • 1. Data: 2007-09-24 06:45:13
    Temat: "niepłatna" przerwa w czasie pracy
    Od: Ania_i_Grzes <b...@m...pl>

    Witam

    Fragment treści ogłoszenia firmy poszukującej pracownika:

    "Dodatkowe uwagi:
    Rodzaj zatrudnienia: umowa o pracę - pełny etat, w początkowej fazie na
    3 miesiące z przedłużeniem na stałe. Miejsce wykonywania pracy: Brynica
    ul. Łubniańska 4a Godziny pracy: 7:30- 16:05 - 8 godz. (przerwa
    9:00-9:20 w tym 15 min platne, II przerwa 12:00- 12:30 - niepłatna)
    Dobrowolnie: od 6:00, również w soboty ( 6:00-14:00)."

    Normalne to, że pracodawca robi przerwę bezpłatną w czasie pracy?
    Szczerze to pierwszy raz się z tym spotkałem..

    --
    Pozdrawiamy, Ania, Grzes i synek Kamilek (08.05.2005)
    5515

  • 2. Data: 2007-09-24 07:01:02
    Temat: Re: "niepłatna" przerwa w czasie pracy
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Ania_i_Grzes pisze:

    > Normalne to, że pracodawca robi przerwę bezpłatną w czasie pracy?
    > Szczerze to pierwszy raz się z tym spotkałem..

    Nie wiem na ile jest to umocowane w prawie, ale z mojej wiedzy wynika,
    że jest to dość powszechne.
    Spotkałem nawet firmę w której była przerwa od 12 do 14. Czyli pracowało
    się 9-19 i te 2h przerwy.

    --
    PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

  • 3. Data: 2007-09-24 07:17:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 24 Sep 2007 09:01:02 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Nie wiem na ile jest to umocowane w prawie, ale z mojej wiedzy wynika,
    > że jest to dość powszechne.
    > Spotkałem nawet firmę w której była przerwa od 12 do 14. Czyli pracowało
    > się 9-19 i te 2h przerwy.

    Kodeks pracy

    Art. 139. § 1. Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej
    organizacją, może być stosowany system przerywanego czasu pracy według z
    góry ustalonego rozkładu przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w
    pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin. Przerwy nie wlicza
    się do czasu pracy, jednakże za czas tej przerwy pracownikowi przysługuje
    prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia należnego za czas
    przestoju.

    § 3. System przerywanego czasu pracy wprowadza się w układzie zbiorowym
    pracy, z zastrzeżeniem § 4.

    Art. 141. § 1. Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy
    niewliczaną do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut,
    przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych.

    § 2. Przerwę w pracy, o której mowa w § 1, wprowadza się w układzie
    zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli
    pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany
    do ustalenia regulaminu pracy.

  • 4. Data: 2007-09-24 08:36:07
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ania_i_Grzes" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    5515
    > "Kaczka to prezydent wśród ptaków, nasze POPiSowe danie nafaszerowane

    witam

    z opisu twego wynika, że masz w sumie 2 przerwy; pierwsza ma charakter
    obligatoryjny, tzn. pracodawca musi ci ją udzielić - art.134kp (w wypadku
    gdy dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6h; przerwę tą
    wlicza się do czasu pracy i przysługuje za nią w efekcie wynagrodzenie takie
    jakby pracownik wówczas pracował; wymiar tej przerwy wynosi minumim 15
    minut; jednakże jak wynika z przepisu przerwa ta może być udzialana w czasie
    pracy i zawsze jednorazowo; skoro jednak pracodawca dał ci 20 minut przerwy,
    to w mojej ocenie nie może tak zapisać że 15 minut z tej przerwy jest
    wliczane do czasu pracy i za to jest kasa, a za 5 minut po tym czasie nie;
    jest to jedna 20 minutowa przerwa i traktuje się jako przerwę z art.134kp; z
    przepisu nie wynika, że tylko 15 minut się wlicza do czasu pracy, nawet
    jeżeli ta przerwa jednorazowo (bo tak musi być udzielona) wyniesie więcej
    niż 15 minut, tylko całą tą przerwę, której wymiar musi wynosić minimum 15
    minut;
    ta druga przerwa zaś została udzielona prawidłowo - w zgodzie z art.141kp -
    nie jest ona wliczana do czasu pracy, a zatem nie przysługuje za nią kasa,
    no i jej wymiar maks.wynosi 60minut;

    pzdr