  • 1. Data: 2008-08-05 12:33:31
    Temat: naprawa pralki w wynajętym mieszkaniu
    Od: ray <l...@g...com>

    Witam, znalazłem w google tylko taki artykuł
    http://www.nieruchomoscipomorze.com.pl/index.php?eve
    nt=combo&parent_id=7&menu_id=2&press_id=405
    niestety nie rozwiewa on moich wątpliwości.
    Kumpel ma wynajęte w Warszawie mieszkanie od paru miesięcy i zepsuła
    mu się pralka należąca do właściciela mieszkania. Właściciel najpierw
    przez miesiąc kazał czekać na swój powrót z wojaży zwodząc, że będzie
    można kupić nową pralkę i odliczyć od rachunku, ale teraz zmienił
    zdanie i twierdzi, że nie ma w Polsce prawa nakazującego mu naprawić
    pralkę. Pralka jest zawarta w umowie najmu jako sprzęt będący na
    wyposażeniu mieszkania, nie ma za to sprecyzowanego punktu, który by
    stwierdzał kto zajmuje się jej naprawami. Czy rzeczywiście właściciel
    ma rację, że nie można go zmuszać do naprawy pralki? Pralka jest
    zabudowana i jest to praktycznie jedyne miejsce gdzie można ją
    podłączyć, więc są dodatkowe problemy z robocizną w razie jej naprawy
    lub wymiany na nową. Trzeba ciąć blat którym przykryta jest pralka
    itd. Ktoś umie pomóc?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-08-05 12:36:00
    Temat: Re: naprawa pralki w wynajętym mieszkaniu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ray pisze:
> [...]
    > podłączyć, więc są dodatkowe problemy z robocizną w razie jej naprawy
    > lub wymiany na nową. Trzeba ciąć blat którym przykryta jest pralka

    Według mnie właściciel ma rację.

    Kodeks cywilny:
    art. 681
    Do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w
    szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian,
    podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne
    naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie
    ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-08-05 12:37:49
    Od: ray <l...@g...com>

    Dnia Tue, 05 Aug 2008 14:36:00 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie
    > ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.

    Dzięki, ale co z tym punktem?

    "W przypadku najmu na krótki okres (6-12 miesięcy) najemca nie będzie mógł
    zostać obciążony naprawą, wymianą czy konserwacją większości urządzeń i
    innych elementów mieszkania, biorąc pod uwagę niewielki stopień, w jakim
    przyczyni się on do ich zużycia w tak krótkim okresie. Inaczej sytuacja
    będzie wyglądała, gdy zużycie nastąpi na skutek nieprawidłowego korzystania
    z mieszkania i jego urządzeń."

  • 4. Data: 2008-08-05 12:42:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ray pisze:

> [...]
    > będzie wyglądała, gdy zużycie nastąpi na skutek nieprawidłowego korzystania

    A jak kosztowne jest to uszkodzenie i jak długo mieszkasz/będziesz
    mieszkał w tym mieszkaniu?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-08-05 12:47:26
    Od: ray <l...@g...com>

    Dnia Tue, 05 Aug 2008 14:42:01 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A jak kosztowne jest to uszkodzenie i jak długo mieszkasz/będziesz
    > mieszkał w tym mieszkaniu?

    jest to jakaś stara pralka, najprawdopodobniej nie jest warta więcej niż
    500 zł. Kumpel mieszka od listopada zeszłego roku i zamierza mieszkać aż mu
    oddadzą jego budujące się mieszkanie.

  • 6. Data: 2008-08-05 12:48:41
    Od: ray <l...@g...com>

    Dnia Tue, 5 Aug 2008 14:47:26 +0200, ray napisał(a):

    > jest to jakaś stara pralka, najprawdopodobniej nie jest warta więcej niż
    > 500 zł. Kumpel mieszka od listopada zeszłego roku i zamierza mieszkać aż mu
    > oddadzą jego budujące się mieszkanie.

    Mniej więcej do końca tego roku.

  • 7. Data: 2008-08-05 12:54:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ray pisze:

    > jest to jakaś stara pralka, najprawdopodobniej nie jest warta więcej niż
    > 500 zł. Kumpel mieszka od listopada zeszłego roku i zamierza mieszkać aż mu
    > oddadzą jego budujące się mieszkanie.

    W praktyce jeśli się nie dogadacie, to raczej nie będziecie się za to
    po sądach ciągnąć, bo sprawa pewnie zakończyła by się w przyszłym roku.
    Trzeba zatem albo dojść do porozumienia, albo naprawić pralkę, jeśli da
    się tanio, albo kupić nową i wziąć ją potem do nowego mieszkania.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-08-05 12:59:58
    Od: ray <l...@g...com>

    Dnia Tue, 05 Aug 2008 14:54:21 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > Trzeba zatem albo dojść do porozumienia, albo naprawić pralkę, jeśli da
    > się tanio, albo kupić nową i wziąć ją potem do nowego mieszkania.

    Otóż to, nie opłaca się sądzić i właściciel o tym wie, dlatego chyba woli
    olać sprawę i uniknąć jakichkolwiek kosztów. Sęk w tym że ta pralka jest
    nietypowych rozmiarów i takiej kumpel nie chce w nowym mieszkaniu, a
    dodatkowo naprawa czy też wymiana wiąże się z cięciem blatów i na nowo
    zabudowywaniem, kto za to płaci?

  • 9. Data: 2008-08-05 14:02:25
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    ray pisze:

> [...]
    > nietypowych rozmiarów i takiej kumpel nie chce w nowym mieszkaniu, a
    > dodatkowo naprawa czy też wymiana wiąże się z cięciem blatów i na nowo

    Ale po kiego ch... wstawiac tam nowa pralke? Kupic taka ktora bedzie
    pasowac do nowego mieszkania, wstawic do lazienki czy kuchni, podlaczyc
    i prac. A potem zabrac.
    A starej nie ruszac - jak stala tak niech stoi

    --
    Regards,
    Maverick

  • 10. Data: 2008-08-05 15:47:56
    Od: ray <l...@g...com>

    Dnia Tue, 05 Aug 2008 16:02:25 +0200, Maverick napisał(a):

> [...]
    > i prac. A potem zabrac.
    > A starej nie ruszac - jak stala tak niech stoi

    żeby tak się dało, to by od razu tak zrobił, tam fizycznie nie ma miejsca
    na takie rzeczy.