  • 1. Data: 2004-01-16 00:04:12
    Temat: ''naloty"
    Od: "arek" <f...@...a>

    nie wiem czemu robią oni naloty jak jest wyraźnie pod spodem napisane ze w
    prawie polskim jest dozwolone kozystanie z pirackich programów tylko dla
    własnych potrzeb

    to ja juz nic z tego nie rozumiem czy w polsce jest legalne sciaganie z
    prgramów p2p filmów gier itp. bo przeciez juz sporo zlapali ludzi w polsce
    za to.

    czy by mugł mi ktos to wszystko wyjasnic na grupie lub na gg 7177139

    P.S. prosze o powarzne odpowiedzi.

    Tak więc, żeby zakończyć temat i uspokoić domorosłych "piratów" podaję
    cytat z wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra
    Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
    Toruniu ) Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów
    komputerowych jest w Polsce przestępstwem? Nie. Polski ustawodawca nie
    przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez rekomendację Rady Europy nt.
    Przestępstw Komputerowych z 1989 r.). Zdecydował się natomiast na objęcie
    zakazem karnym szeregu innych form naruszeń autorskich praw majątkowych w
    odniesieniu do programów komputerowych, takich jak ich nieuprawnione:
    zwielokrotnianie [art. 117 ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.],
    rozpowszechnianie [art. 116 ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut ,
    art. 293 k.k.]. Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów
    definiujących przestępstwa komputerowe Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto
    bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom w celu rozpowszechnienia utrwala
    lub zwielokrotnia cudzy utwór w wersji oryginalnej lub w postaci
    opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis. Art. 278
    § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega
    karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Tej samej karze,
    podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy program komputerowy w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Tym razem fakt popełnienia
    przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w celu osiągnięcia korzyści
    majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących piratami lub osób
    wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w prowadzonej działalności
    gospodarczej. Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci
    opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    Nie wymaga komentarza Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści
    majątkowej przedmiot będący nośnikiem utworu, artystycznego wykonania,
    fonogramu, wideogramu rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez
    uprawnienia albo wbrew jego warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo
    przedmiot ten przyjmuje lub pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia
    wolności od 3 miesięcy do lat 5. W celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
    więc nie wymaga komentarza. Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu
    zabronionego nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
    lat 5. § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Art. 292 § 1. Kto
    rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności powinien i może
    przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu zabronionego, nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    podlega grzywnie , karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2. § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Art. 293 § 1.
    Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu komputerowego.
    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą paserstwa
    czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np. skopiowanego
    windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na nielegalnym
    rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale jeśli sami
    dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest przestępstwem
    jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub uzyskania korzyści
    majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić. Podsumowując posiadanie i
    używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce nie jest przestępstwem, więc
    rzekome naloty Policji są całkowicie bezpodstawne, co pozwala przypuszczać,
    ze opisane na forum sytuacje to faktycznie złośliwe plotki (może jakaś nowa
    kampania Microsoftu?) I jeszcze słowo o mp3 Dopóki na pliki MP3 przetwarzamy
    (do użytku domowego) własną, zakupioną w sklepie płytę, jest to legalne. Gdy
    zaczniemy sprzedawać płyty z utworami MP3 - złamiemy prawo. Wątpliwości
    zaczynają się pojawiać w chwili, gdy udostępnimy piosenki na stronie WWW lub
    nagramy na płytę CD-RW utwory pobrane z innych stron. Według jednych jest to
    forma tzw. dozwolonego użytku domowego - stanowisko takie prezentuje na
    przykład Andrzej Kosmala, dyrektor generalny Związku Producentów Audio i
    Video (Gazeta Komputer, 5.01.1999). W takim przypadku, podobnym do
    nagrywania muzyki z radia, płacimy wytwórniom muzycznym, kupując sprzęt
    nagrywający. Jest to wliczone w jego cenę i wynosi ok. 3% wartości.
    Dozwolony użytek prywatny obejmuje przegranie płyty od kolegi nawet w do
    postaci MP3, tak długo jak dokonywane jest to prywatnie i na własny użytek
    Zakres własnego użytku obejmuje krąg osób pozostających w związku osobistym,
    w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

  • 2. Data: 2004-01-16 10:26:27
    Temat: Re: ''naloty"
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik arek napisał:
    > nie wiem czemu robią oni naloty jak jest wyraźnie pod spodem napisane ze w
    > prawie polskim jest dozwolone kozystanie z pirackich programów tylko dla
    > własnych potrzeb

    RTFA !!!

  • 3. Data: 2004-01-16 11:32:29
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

    sprawa nie jest nowa, np Rzeczpospolita 10.01.2004
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040110/p
    rawo/prawo_a_1.html

    cytat :
    Głośne ostatnio akcje policji doprowadziły do odnalezienia pirackiego
    oprogramowania w wielu prywatnych mieszkaniach. Samo posiadanie lub używanie
    nielegalnych kopii nie jest jednak w Polsce karalne. Aby skazać bezprawnych
    użytkowników, trzeba im udowodnić bezprawne nabycie, przyjęcie lub
    skopiowanie programu....

    :-)
    z pozdrowieniami