  • 1. Data: 2008-11-14 10:47:00
    Temat: nakaz zapłaty
    Od: Johnny2 <i...@m...pl>

    Witam,
    Około tygodnia temu dostałem z sądu "nakaz zapłaty w postępowaniu
    nakazowym". Chodzi m.w. o jakieś zadłużenie z tytułu świadczenia usług
    telekomunikacyjnych. Około 2005 firma telekomunikacyjna sprzedała mój
    dług firmie windykacyjnej a ta około 2008 dokonała cesji wierzytelności
    na rzecz kolejnej firmy windykacyjnej. Moje pytanie: czy w tym przypadku
    zadłużenie uległo przedawnieniu, czy może w wyniku tych "roszad" nadal
    istnieje? Proszę o podpowiedź.

    Z góry dziękuję,
    Johnny

  • 2. Data: 2008-11-14 10:50:38
    Temat: Re: nakaz zapłaty
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnny2 pisze:
> [...]
    > na rzecz kolejnej firmy windykacyjnej. Moje pytanie: czy w tym przypadku
    > zadłużenie uległo przedawnieniu, czy może w wyniku tych "roszad" nadal

    Cesja wierzytelności nie przedłuża terminu przedawnienia. Jeśli zatem
    od dnia powstania zobowiązania minęło więcej niż 2 lub 3 lata (opinie na
    temat terminu przedawnienia należności za usługę telekomunikacyjną są
    podzielone), to należność jest przedawniona.

    Należy zatem niezwłocznie złożyć zarzuty, podnosząc zarzut przedawnienia.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-11-14 10:58:20
    Od: Johnny2 <i...@m...pl>

    Liwiusz pisze:
> [...]
    > podzielone), to należność jest przedawniona.
    >
    > Należy zatem niezwłocznie złożyć zarzuty, podnosząc zarzut przedawnienia.

    Super. Dzięki wielkie. Rozumiem że chodzi o ten formularz? Pozew też był
    na urzędowym formularzu. http://ms.gov.pl/sprawy_cywilne/form5_sp.pdf

  • 4. Data: 2008-11-14 11:01:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnny2 pisze:

    > Super. Dzięki wielkie. Rozumiem że chodzi o ten formularz? Pozew też był
    > na urzędowym formularzu. http://ms.gov.pl/sprawy_cywilne/form5_sp.pdf

    Tak. Pamiętaj o 2-tygodniowym terminie.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-11-14 11:13:31
    Od: Johnny2 <i...@m...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Tak. Pamiętaj o 2-tygodniowym terminie.

    Ok. A ile tych wypełnionych formularzy mam przesłać do sądu? Czy jakieś
    dowody też powinienem dołączyć np. umowę z firmą telekomunikacyjną
    (kopie czy oryginał i w jakich ilościach)?

  • 6. Data: 2008-11-14 11:15:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnny2 pisze:

    > Ok. A ile tych wypełnionych formularzy mam przesłać do sądu? Czy jakieś

    Dwa - jeden dla sądu, drugi dla powoda. Jeśli wysyłasz pocztą, to
    starczy, jeśli składasz osobiście, to wydrukuj trzeci dla siebie jako
    potwierdzenie.

    > dowody też powinienem dołączyć np. umowę z firmą telekomunikacyjną
    > (kopie czy oryginał i w jakich ilościach)?

    A jakie dowody są w pozwie? Umowa, faktury powinna być. Wystarczy
    wtedy podnieść zarzut, że zobowiązanie powstało wtedy-a-wtedy, zatem
    jest już przedawnione.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-11-14 11:26:41
    Od: Johnny2 <i...@m...pl>

    Liwiusz pisze:

    > A jakie dowody są w pozwie? Umowa, faktury powinna być. Wystarczy
    > wtedy podnieść zarzut, że zobowiązanie powstało wtedy-a-wtedy, zatem
    > jest już przedawnione.

    W rubryce "Zgłaszany dowód" w pozwie jest wymieniony "Wyciąg z ksiąg
    funduszu sekurytyzacyjnego i ewidencji analitycznej".

    Oczywiście żadnych opłat do sądu nie muszę wnosić?

  • 8. Data: 2008-11-14 11:33:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnny2 pisze:

    > W rubryce "Zgłaszany dowód" w pozwie jest wymieniony "Wyciąg z ksiąg
    > funduszu sekurytyzacyjnego i ewidencji analitycznej".

    Co za mądra nazwa. Skoro jest zgłoszony dowód, to jest on dołączony
    do pozwu? Widać za co to jest roszczenie i kiedy powstało?

    > Oczywiście żadnych opłat do sądu nie muszę wnosić?

    Teoretycznie w nakazie zapłaty w postępowaniu nakazowym musisz uiścić
    3/4 brakującej opłaty sądowej (powód płaci tylko 1/4). Jednakże w
    postępowaniu uproszczonym (czyli na formularzu) istnieją stałe stawki
    opłat sądowych. Jeśli zatem wartość przedmiotu sporu nie przekracza
    2000zł, to powód powinien uiścić 30zł. Czyli już nic w pełnej opłacie
    nie brakuje.

    ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
    art. 19
    [...]
    4. Trzy czwarte części opłaty pobiera się od pozwanego w razie
    wniesienia zarzutów od nakazu zapłaty wydanego w postępowaniu nakazowym.

    Tak czy siak nie musisz opłacać opłaty od razu, w najgorszym
    przypadku zostałbyś wezwany przez sąd do uiszczenia zapłaty i zrobisz to
    później.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-11-14 12:15:01
    Od: Johnny2 <i...@m...pl>

    > Co za mądra nazwa. Skoro jest zgłoszony dowód, to jest on dołączony do
    > pozwu? Widać za co to jest roszczenie i kiedy powstało?

    Hehe, tak "Zobowiązanie dłużnika wynika z umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych ...". Czyli wystarczy tylko umowa z firmą
    telekomunikacyjna (oryginał czy ksero)?

> [...]
    >
    > Tak czy siak nie musisz opłacać opłaty od razu, w najgorszym przypadku
    > zostałbyś wezwany przez sąd do uiszczenia zapłaty i zrobisz to później.

    Faktycznie jest na pozwie w rubryce "Żądanie zwrotu kosztów procesu"
    m.in. 30 zł. Jeśli znoszę zarzuty w całości to muszę też uwzględnić
    zwolnienie z tych kosztów?

  • 10. Data: 2008-11-14 12:18:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnny2 pisze:

    > Hehe, tak "Zobowiązanie dłużnika wynika z umowy o świadczenie usług
    > telekomunikacyjnych ...". Czyli wystarczy tylko umowa z firmą
    > telekomunikacyjna (oryginał czy ksero)?

    Generalnie przy przedstawianiu dowodów panuje zasada "im więcej tym
    lepiej". Wersja minimum to:

    - ostatnia faktura
    - stwierdzenie, że później nie powstało żadne roszczenie
    - twierdzenie, że skoro ostatnia faktura jest przedawniona, to i
    wszystkie inne roszczenia są przedawnione
    - a tak w ogóle powód nie wskazał, za jakie roszczenia domaga się
    zapłaty (czyli za jaki okres i za jakie usługi), dlatego pozwany nie
    może dokładnie odnieść się do pozwu :)

    > Faktycznie jest na pozwie w rubryce "Żądanie zwrotu kosztów procesu"
    > m.in. 30 zł. Jeśli znoszę zarzuty w całości to muszę też uwzględnić
    > zwolnienie z tych kosztów?

    Jak obalisz powództwo, to i koszty nie zostaną zasądzone.

    --
    Liwiusz