  • 1. Data: 2003-12-17 07:51:36
    Temat: nabycie akcji prywatyzowanego przedsiębiorstwa
    Od: "Miron" <u...@o...pl>

    Od ok. 2 lat jestem pracownikiem przedsiebiorstwa, w któym Skarb Państwa ma
    dość duże udziały. Jest wysoce prawdopobone, że SP bedzie chciał sprzedać swoje
    akcje i w takim przypadku uprawnionym pracownikom należy się do 15% akcji SP. I
    teraz pytanie - czy ja pracująć przez 2 lata nabyłem prawo do nabycia akcji?
    Czytałem ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji i wg tego co przeczytałem
    wystarczy być pracownikiem spolki w momenie sprzedaży akcji. Ale może źle
    interpretuje ten zapis. Czy ktoś może wyjaśnić tą sytuację?

  • 2. Data: 2003-12-20 09:57:47
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miron" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    może źle
    > interpretuje ten zapis. Czy ktoś może wyjaśnić tą sytuację?

    Witam.
    Kwestia ktora Cie interesuje regulowana jest w Ustawie z dnia 30
    sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji

    Art. 36. 1. Uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego
    nabycia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, do 15% akcji objętych przez Skarb
    Państwa w dniu wpisania spółki do rejestru.
    (...)
    4. Akcje zbywa się nieodpłatnie w grupach wyodrębnionych ze względu na
    okresy zatrudnienia uprawnionych pracowników w komercjalizowanym
    przedsiębiorstwie państwowym i w spółce powstałej w wyniku
    komercjalizacji tego przedsiębiorstwa państwowego.

    4a. Nieodpłatne zbycie udziałów na rzecz uprawnionych pracowników
    następuje w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Przepisu art. 180
    Kodeksu spółek handlowych nie stosuje się.

    5. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa określi, w drodze
    rozporządzenia, szczegółowe zasady podziału uprawnionych pracowników
    na grupy i ustalenia liczby akcji przypadających na każdą z tych grup
    oraz tryb nabywania akcji przez uprawnionych pracowników

    O tym kto jest uprawnionym pracownikiem mowi art.2 tej ustawy:

    Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    (...)
    5) uprawnionych pracownikach - rozumie się przez to:

    a) osoby będące w dniu wykreślenia z rejestru komercjalizowanego
    przedsiębiorstwa państwowego pracownikami tego przedsiębiorstwa lub
    osoby będące pracownikami przedsiębiorstwa państwowego w dniu zawarcia
    umowy rozporządzającej przedsiębiorstwem poprzez jego wniesienie do
    spółki,
    b) osoby fizyczne, które w dniu wykreślenia komercjalizowanego
    przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców, lub osoby
    fizyczne, które w dniu zawarcia umowy rozporządzającej
    przedsiębiorstwem poprzez jego wniesienie do spółki były stroną umowy
    o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym, zawartej na podstawie
    przepisów rozdziału 8a ustawy z dnia 25 września 1981 r. o
    przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981),
    c) osoby, które przepracowały co najmniej dziesięć lat w
    komercjalizowanym przedsiębiorstwie państwowym lub w
    przedsiębiorstwie, które zostało sprywatyzowane poprzez wniesienie do
    spółki, a rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło wskutek przejścia na
    emeryturę lub rentę albo z przyczyn określonych w art. 1 ust. 1 ustawy
    z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz
    o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 980 i Nr
    135, poz. 1146),
    d) osoby, które po przepracowaniu dziesięciu lat w przedsiębiorstwie
    państwowym podlegającym prywatyzacji zostały przejęte przez inne
    zakłady pracy w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy.

    >czy ja pracująć przez 2 lata nabyłem prawo do nabycia akcji?

    Tak, nabyles prawo do nieodplatnego nabycia akcji.

    > Od ok. 2 lat jestem pracownikiem przedsiebiorstwa, w któym Skarb
    Państwa ma
    > dość duże udziały.

    W Twoim przypadku bedzie spelniony jest warunek "a) osoby będące w
[...]
    ", czyli jestes uprawnionym pracownikiem do nieodplatnego nabycia
    akcji.

    Szczegolowe zasady podzialu pracownikow na grupy i ustalenia liczby
    akcji przypadajacych na kazda z tyvh grup okresla:
    Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 stycznia 2003 r. w
    sprawie szczegółowych zasad podziału uprawnionych pracowników na
    grupy, ustalania liczby akcji przypadających na każdą z tych grup oraz
    trybu nabywania akcji przez uprawnionych pracowników
    (Dz.U.2003.35.303) :

    (...)
    § 10. 1. Uprawnieni pracownicy nabywają akcje Skarbu Państwa w równej
    liczbie w ramach grupy wyodrębnionej ze względu na łączny okres
    zatrudnienia w przedsiębiorstwie państwowym i w spółce.

    (...)
    § 11. 1. Grupy uprawnionych pracowników wyodrębnia się ze względu na
    następujące okresy zatrudnienia:

    1) do 1 roku;

    2) powyżej 1 roku do 3 lat;

    3) powyżej 3 lat do 6 lat;

    4) powyżej 6 lat do 9 lat;

    5) powyżej 9 lat do 12 lat;

    6) powyżej 12 lat do 15 lat;

    7) powyżej 15 lat do 18 lat;

    8) powyżej 18 lat do 21 lat;

    9) powyżej 21 lat do 24 lat;

    10) powyżej 24 lat.

    2. Zaliczenie uprawnionych pracowników do grupy następuje na podstawie
    łącznego okresu zatrudnienia w przedsiębiorstwie państwowym i w
    spółce.

    > Od ok. 2 lat jestem pracownikiem przedsiebiorstwa

    Nalezysz wiec do drugiej grupy (§ 11. 1. pkt.2)

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2003-12-21 07:32:36