  • 1. Data: 2003-12-17 06:44:03
    Temat: SN a przesunięcie służebności
    Od: "idi" <m...@i...pl>

    czy spotkał się ktoś z orzeczeniem SN mówiącym w jakich przypadkach
    przesunięcie drogi służebnej wymaga procedury prawnej prawnej. Pilnie
    potrzebuję takiej informacji gdyż przesunąłem w jednym miejscu drogę o 30 cm
    i moi sąsiedzie podali mnie do sądu, że złamałem prawo.

    Byłbym bardzo wdzięczny za jakieś informacje

  • 2. Data: 2003-12-20 10:59:51
    Temat: Re: SN a przesunięcie służebności
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "idi" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    o 30 cm
    > i moi sąsiedzie podali mnie do sądu, że złamałem prawo.
    > Byłbym bardzo wdzięczny za jakieś informacje

    Na poczatek:

    ======cut here=======
    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna

    z dnia 20 marca 1969 r.

    III CRN 464/68

    OSNCP 1969/12 poz. 230

    Gdy służebność gruntowa przechodu, przejazdu i przegonu obciąża kilka
    nieruchomości, właściciel takiej nieruchomości może na podstawie art.
    291 kc żądać za wynagrodzeniem zmiany sposobu wykonywania służebności
    nie tylko na własnej nieruchomości, ale także - jeśli zmiana ta tego
    wymaga - na innej nieruchomości, chyba że przyniosłoby to
    niewspółmierny jej uszczerbek.

    Artykuł 626 kpc przekazał do postępowania nieprocesowego tylko sprawy
    o ustanowienie drogi koniecznej, natomiast sprawy o zmianę treści lub
    sposobu wykonywania wszelkich służebności (art. 291 kc) należą do
    procesu (art. 13 § 1 kpc).

    =======

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna

    z dnia 26 marca 1997 r.

    II CKN 60/97

    OSNC 1997/9 poz. 128

    OSP 1997/12 poz. 230

    1. W sprawie o zmianę służebności (art. 291 kc) powód nie ma obowiązku
    zamieszczenia w pozwie żądania tej zmiany za wynagrodzeniem.

    2. Skuteczne zgłoszenie zarzutu kasacyjnego dotyczącego naruszenia
    prawa materialnego wchodzi zasadniczo w rachubę tylko wtedy, gdy
    ustalony w postępowaniu apelacyjnym przez sąd drugiej instancji stan
    faktyczny, będący podstawą zaskarżonego wyroku, nie budzi zastrzeżeń.

    =====

    Uchwała Sądu Najwyższego - Izba Cywilna i Administracyjna

    z dnia 12 września 1988 r.

    III CZP 79/88

    Biuletyn Sądu Najwyższego 1988/9 str. 9

    Zmiana sposobu wykonywania służebności może polegać na przeniesieniu
    szlaku drożnego z działki dotychczas obciążonej na działkę sąsiednią,
    wchodzącą w skład tej samej nieruchomości (art. 291 kc).
    ====

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna i Administracyjna

    z dnia 20 lutego 1985 r.

    III CRN 364/84

    OSNCP 1985/12 poz. 198

    1. Według art. 291 kc ocena ważności potrzeby gospodarczej powstałej
    po ustanowieniu służebności gruntowej obejmuje rozważenie, czy sposób
    wykonywania tej służebności nie koliduje, z punktu widzenia wymagań
    prawidłowej gospodarki, z wprowadzonym na nieruchomości obciążonej
    rodzajem produkcji rolnej. Jeżeli do tej kolizji dochodzi, to nowo
    powstała potrzeba gospodarcza jest ważna w rozumieniu art. 291 kc i
    uzasadnia ona zmianę sposobu wykonywania służebności, chociażby zmiana
    ta przyniosła uszczerbek nieruchomości władnącej. Art. 291 kc chroni
    właściciela nieruchomości władnącej przed zmianą sposobu wykonywania
    służebności dopiero wtedy, gdy zmiana ta przyniosłaby jego
    nieruchomości niewspółmierny uszczerbek.

    2. Koszty zmiany sposobu wykonywania służebności ponoszą stosownie do
    okoliczności sprawy właściciele obu nieruchomości: obciążonej i
    władnącej, chyba że szczególne okoliczności sprawy uzasadniają
    poniesienie tych kosztów przez jednego lub drugiego z tych
    właścicieli.
    =====

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna i Administracyjna

    z dnia 6 marca 1984 r.

    III CRN 29/84

    OSNCP 1984/10 poz. 180

    Nowe Prawo 1985/6 str. 91

    Służebność gruntową (art. 285 kc) uważa się za część składową
    nieruchomości władnącej (art. 50 kc). Właściciela tej nieruchomości
    więc obciąża obowiązek ponoszenia kosztów przeprowadzenia zmiany
    treści lub sposobu wykonywania służebności drogi koniecznej, przede
    wszystkim zaś wykonania takich urządzeń na gruncie, które umożliwią
    dogodny dostęp z tej nieruchomości do drogi publicznej. Sąd może
    jednak te koszty uwzględnić przy określaniu wysokości wynagrodzenia
    należnego za wprowadzone zmiany od właściciela nieruchomości
    obciążonej (art. 291 kc).

    ====

    --
    Z powazaniem