  • 1. Data: 2009-03-19 16:32:03
    Temat: mieszkanie spółdzielcze własnościowe a spadek
    Od: "Pawel" <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam
    Moja mama ma mieszkanie w bloku ze spółdzielczym własnościowym prawem do
    lokalu. Chciałaby, żeby po jej śmierci mieszkanie to przypadło w spadku
    jednemu z czworga dzieci(mąż nie żyje)- tak żeby reszta nie miała prawa do
    dziedziczenia go w spadku.
    1. Czy zapis w testamencie wystarczy?
    2. CZy może wystarczy jeśli teraz przepisze mieszkanie na to dziecko?
    3. Czy przekształcenie tego prawa spółdzielczego własnościowego na prawo
    własności coś pomoże, czy jest bez znaczenia w tym kontekście?

  • 2. Data: 2009-03-19 16:42:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Pawel wrote:
> [...]
    > 3. Czy przekształcenie tego prawa spółdzielczego własnościowego na prawo
    > własności coś pomoże, czy jest bez znaczenia w tym kontekście?

    1. Może zapisać w testamencie.
    2. Może zrobić darowizne teraz. Tylko niech uważa, żeby dziecko jej za
    kilka lat nie wyrzuciło z swojego już mieszkania. Różnie to z dziećmi bywa.
    3. Bez znaczenia w tym kontekscie. Z tym, że im szybciej sie przekształc
    w pełną własnosc tym lepiej, bo za niedługo w ogóle to sie moze skonczyć.

    4. Pamiętać o zachowku.

  • 3. Data: 2009-03-19 16:56:33
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Pawel" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jednemu z czworga dzieci(mąż nie żyje)- tak żeby reszta nie miała prawa do

    Nie da się.
    Zawsze dzieci zachowek dostaną.
    No chyba że wyczerpują warunki do wydziedziczenia ich.

    Zresztą jeśli mąż nie żyje, a pewnie mieszkanie było wspólne, to JUŻ TERAZ
    to nie jest mieszkanie mamy, a wspólne: jej i jej dzieci.

  • 4. Data: 2009-03-19 17:31:30
    Od: spp <s...@o...pl>

    Cavallino pisze:

    > Zawsze dzieci zachowek dostaną.

    Tylko jeżeli zażądają. :)

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-03-19 18:16:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cavallino wrote:

    > Nie da się.
    > Zawsze dzieci zachowek dostaną.

    Zachowek to nie to samo co mieszkanie.

  • 6. Data: 2009-03-19 22:38:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek pisze:

    > Zachowek to nie to samo co mieszkanie.

    Owszem, ale jeśli spadkobiercy majątku wielkiego (poza mieszkaniem) nie
    posiadają i nagle będą musieli wybulić 100 albo i więcej tysięcy...

    W skrajnie pechowym przypadku (brak zdolności kredytowej) prędzej czy
    później i tak przyjdzie komornik i zlicytuje.