  • 11. Data: 2008-11-13 10:04:15
    Temat: Re: miejsce dla pojazdu osoby niepelnosprawnej - dylemat
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > sytuacja taka. parking przed blokiem, na parkingu jedno ze stanowisk oznaczone
    > jest znakiem poziomym P-24/miejsce dla pojazdu osoby niepelnosprawnej/

    Czasem zdarza się, że niepełnosprawni z własnej inicjatywy rysują sobie na
    parkingu odpowiednia kopertę i w ten sposób mają swoje własne, prywatne miejsce
    parkingowe. Spotkałem się nawet z czymś takim na terenie publicznym - a to już
    jest karalne.

    Hint: sprawdź, czyją własnością jest ten teren. Możesz drażyć ten temat od
    strony prawnej, ale licz się z porysowanym lakierem. Szczególnie starsi panowie
    mają w takich przypadkach pociąg do samosądów.

    --
    Lukasz

  • 12. Data: 2008-11-13 10:08:27
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > w zawiazku z tym, czy sam znak poziomy jest wystarczajacy do respektowania
    > parkowania w tym miejscu jedynie osob niepelnosprawnych/uprawnionych/

    Podobno znak poziomy jest ważny dopóki jest niezasłonięty (np. przez śnieg). Tak
    mnie uczyli wiele lat temu na kursie PJ. Dlatego duplikuje sie je znakami
    pionowymi. Ale nie wiem ile w tym prawdy. Z jednej strony nieznajomosc prawa nie
    usprawiedliwia, ale z drugiej skąd do cholery w zimie jadąc po śniegu mam
    wiedzieć co jest namalowane pod śniegiem?

    --
    Lukasz

  • 13. Data: 2008-11-13 14:11:42
    Od: uosiu <a...@w...pl>

    To ja podepnę się pod wątek i zapytam.
    Czy są jakieś ogólne przepisy normujące postój na miejscach dla
    niepełnosprawnych w płatnych strefach parkingowych?
    Z tego co wyczytałem na jakimś forum to każde miasto/zarządca ma swój
    regulamin i raz trzeba płacić za taki postój a raz nie.
    Tylko skąd ja, jadąc do nieznanego mi miasta mam wiedzieć jak to akurat
    w nim wygląda? Z reguły brak jest na ten temat informacji w regulaminie
    lub jest go w ogóle brak w pobliżu parkingu.

  • 14. Data: 2008-11-13 17:16:17
    Od: "agusia" <a...@o...pl>

    > On 2008-11-12, agusia <a...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Uprawniają, choć oczywiście trzeba mieć odpowiedni stopień orzeczony.

    Trzeba mieć legitymację rencisty lub emeryta, a tą wydaje ZUS. Samo
    orzeczenie nie wystarcza dopytywałam się w różnych punktach obsługi MPK.

  • 15. Data: 2008-11-13 18:03:26
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-13, agusia <a...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Trzeba mieć legitymację rencisty lub emeryta, a tą wydaje ZUS. Samo
    > orzeczenie nie wystarcza dopytywałam się w różnych punktach obsługi MPK.

    Co to za miasto?

    Dla przykładu Poznań:

    [...]

    Do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Poznaniu
    upoważnieni są:

    [...]

    6. orzeczenie lub wypis z orzeczenia albo legitymację stwierdzającą
    całkowitą niezdolność do pracy lub umiarkowany stopień
    niepełnosprawności z powodu niesprawności narządu wzroku (II grupa
    inwalidztwa), wydane przez uprawnione organy emerytalno - rentowe lub
    zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, wraz z dowodem
    tożsamości,

    [...]

    8. orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oznaczone
    literką "O", "h", "04-0" wraz z dowodem tożsamości, albo legitymację w
    kolorze zielonym z wpisem "umiarkowany stopień niepełnosprawności"
    wydane przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.

    [...]

    Info z:
    http://www.poznan.pl/mim/public/publikacje/pages.htm
    l?id=1847&ch=1851&p=1853&instance=1017&lang=pl

    a dla

    KZKGOP (Katowice i duża część Śląska):
    http://www.kzkgop.pl/cennik/taryfa/

    Do przejazdów bezpłatnych uprawnieni są:

    7. Osoby całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji lub
    uznane za niepełnosprawne w stopniu znacznym w przypadku obywateli
    polskich oraz obywateli innego państwa posiadających taki dokument
    - na podstawie jednego z niżej wymienionych dokumentów:

    - legitymacji wydanej przez zespół ds. orzekania o stopniu
    niepełnosprawności (powiatowy, wojewódzki),

    [...]

    - orzeczenia komisji lekarskiej ds. inwalidztwa i zatrudnienia lub
    wojskowej komisji lekarskiej stwierdzającego uznanie za
    niepełnosprawnego w stopniu znacznym lub zaliczenie do I grupy inwalidów
    wraz z dokumentem umożliwiającym ustalenie tożsamości zawierającym
    zdjęcie,

    8. Ociemniali - w przypadku obywateli polskich oraz obywateli innego
    państwa posiadających taki dokument - na podstawie legitymacji Polskiego
    Związku Niewidomych, legitymacji Związku Ociemniałych Żołnierzy RP lub
    jednego z dokumentów wymienionych w § 3 pkt 7, stwierdzającego
    niepełnosprawność z powodu narządu wzroku lub oznaczonego symbolem 04-O
    lub w przypadku obywateli UE i członków rodziny obywateli UE, na
    podstawie dokumentów potwierdzających wyżej wymieniony status, wydanych
    w państwach członkowskich wraz z dokumentem podróży lub innym ważnym
    dokumentem (zawierającym zdjęcie) umożliwiającym ustalenie tożsamości i
    obywatelstwa.
    =====

    więc to co piszesz, to nie jest w ogólności prawda, a raczej wyjątek.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 16. Data: 2008-11-13 20:51:54
    Od: "agusia" <a...@o...pl>

    > On 2008-11-13, agusia <a...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Co to za miasto?
    >

    > Dla przykładu Poznań:

    Właśnier w Poznaniu zostałam w ten sposób poinformowana w punkcie obsługi
    MPK mieszczącym się na dworcu PKP

> [...]
    > inwalidztwa), wydane przez uprawnione organy emerytalno - rentowe lub
    > zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, wraz z dowodem

    Czyli osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności już nie.

> [...]
    > obywatelstwa.
    > =====
    >
    > więc to co piszesz, to nie jest w ogólności prawda, a raczej wyjątek.

    Zwykle w naszym pięknym kraju wyjątek potwierdza regułę

  • 17. Data: 2008-11-13 21:07:00
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-13, agusia <a...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Właśnier w Poznaniu zostałam w ten sposób poinformowana w punkcie obsługi
    > MPK mieszczącym się na dworcu PKP

    Jak masz lekki stopień, to ulga nie przysługuje. Ale to chyba w żadnym
    mieście (Bo akurat ulga w MPK to pod uchwały miejskie podlega z tego
    co wiem). Podobnie jak nie masz zniżek w PKP, abonamentowych itd.

    > Czyli osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności już nie.

    No ale ja nie twierdziłem że każdy inwalida. Twierdziłem, że wystarczy
    orzeczenie komisji, a nie tylko ZUSowskie. Sam mam "lekki" stopień, więc
    za bilety to ja płacę normalnie. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl