  • 1. Data: 2007-06-22 17:58:31
    Temat: licencja freeware
    Od: "ased" <a...@o...pl>

    Witam,
    Czy jeśli licencja na program (antyvirus) jest bezpłatna (Freeware), ale
    jest zaznaczone "z wyłączeniem zastosowań komercyjnych", to można program
    instalować na komputerze w firmie? Czy to jest zastosowanie komercyjne?

  • 2. Data: 2007-06-22 18:01:21
    Temat: Re: licencja freeware
    Od: wiku <s...@a...waw.pl>

    ased napisał(a):
> [...]
    > jest zaznaczone "z wyłączeniem zastosowań komercyjnych", to można program
    > instalować na komputerze w firmie? Czy to jest zastosowanie komercyjne?

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070619/fi
    rma_a_2.html
    odpowiedz na samym dole

    selecta

  • 3. Data: 2007-06-23 07:07:07
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    wiku napisał(a):

    > http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070619/fi
    rma_a_2.html
    > odpowiedz na samym dole

    wklejam

    " Prowadzę działalność gospodarczą w domu. Mam jeden komputer, który
    wykorzystuję zarówno do pracy, jak i do celów prywatnych. Czy mogę na
    nim zainstalować oprogramowanie typu freeware, w licencji którego
    znajduje się zastrzeżenie "tylko do domowego, niekomercyjnego użytku"?
    Tak. Nie ma tu bowiem znaczenia, że sam komputer jest wykorzystywany do
    pracy. Liczy się to, czy czytelnik korzysta ze wspomnianego
    oprogramowania do celów komercyjnych. Jeśli tak, to narusza
    postanowienia licencji, a tym samym prawa autorskie autora
    oprogramowania. Oprogramowanie freeware jest bowiem chronione prawem
    autorskim na takich samych zasadach jak oprogramowanie komercyjne. O
    zakresie dopuszczalnego korzystania przesądza treść licencji. Może ona
    ograniczać prawo do korzystania z programów, np. tylko do użytku
    osobistego. Użytkownik nie może wówczas wykorzystywać takiego
    oprogramowania np. do czegokolwiek, co wiązałoby się z działalnością
    komercyjną. I nie chodzi tu tylko o osiąganie wymiernych zysków.
    Stworzenie folderu reklamowego, nawet gdyby miał być rozdawany za darmo,
    wiązałoby się z również działalnością komercyjną.
    Jeśli jednak użytkownik korzysta z takich programów wyłącznie do
    prywatnych celów, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby były
    zainstalowane w komputerze służącym również do prowadzenia działalności
    gospodarczej."

    widzę problem, komp (pewnie ST) używany w "firmie" i do celów
    prywatnych. Taniej może wyjść kupno oprogramowania dla celów
    komercyjnych, niż rozliczanie używania sprzętu firmowego dla celów
    prywatnych. Nie od dziś wiadomo, że samochodem "firmowym" nie należy
    podwozić dzieci do przedszkola (przynajmniej oficjalnie).

    andy_nek

  • 4. Data: 2007-06-23 10:15:22
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Andrzej Kłos pisze:
    rma_a_2.html

    > wklejam

    [8<]
> [...]
    > prywatnych celów, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby były
    > zainstalowane w komputerze służącym również do prowadzenia działalności

    A jeżeli ten program to antywirus albo jakieś cudo do zmieniania wyglądu
    systemu - tj. aplikacja która działa cały czas?

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 5. Data: 2007-06-25 10:36:27
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Paweł Piskorz napisał(a):
    > A jeżeli ten program to antywirus albo jakieś cudo do zmieniania wyglądu
    > systemu - tj. aplikacja która działa cały czas?

    Można zablokować działanie skanera w tle i skanować "po pracy" czy
    jakiegoś paskudztwa komp nie złapał... :) Ja bym jednak nie kombinował.

    R.