  • 1. Data: 2005-09-18 16:39:28
    Temat: kontrola legalnosci oprogramowania
    Od: "Maciek" <...@...pl>

    Witam,

    Zapewne temat byl walkowany ale prawo sie zmienia wiec chcialbym miec swieze
    informacje :)

    Tak wiec,moje pytanie brzmi - jakie uprawnienia ma policja podczas kontroli
    legalnosci oprogramowania?
    Sytuacja tak - dom prywatny, komputer zarejestrowany na firme (adres firmy
    identyczny jak adres miejsca w ktorym jest komputer). Na komputerze pare
    "piratow" (np. Windows). Brak zadnego handlu, czerpania korzysci
    materialnych (firma nie prowadzi dzialalnosci zwiazanej z informatyka) z
    korzystania z owych "piratow" - one jedynie sa i domownicy je wykorzystuja.

    I teraz:
    1. Czy aby policja mogla wkroczyc potrzebuje nakazu prokuratora?
    Przypominam - piraty nie sa zrodlem zadnych dochodow.
    2. Czy podstawa do owego wkroczenia moze byc np. anonimowy donos czy tez
    musi to byc cos bardziej wiarygodnego?
    3. Policja wkracza. I teraz:
    a) jesli znajdzie piraty - powiedzmy 10 plyt CD - to co za to grozi? Uzytek
    wlasny, zadnego handlu, pornografii dzieciecej, czerpania korzysci
    materialnych, itp. itd.
    b) czy jest roznica jak znajdzie np. 5 CD a 5000 CD? Przypominam - zadnego
    handlu nie ma, tylko uzytek wlasny
    c) Czy ma prawo zarekwirowac caly komputer (gdzie tez cos moze byc
    zainstalowane) czy tylko dysk czy tylko CD?
    d) Czy jesli rekwiruje caly komputer to ma obowiazek go zwrocic? Jak nie
    zwroci, to mozna ich pozwac albo skarge zlozyc?
    e) Co sie dzieje jesli komputer jest na firme a uzytkownik (np. dzieciak gra
    w pirackie gry na kompie ojca - wlasciciela firmy) nie jest jej
    pracownikiem? Placi firma, ojciec prywatnie czy syna oskarzaja (zalozmy ze
    pelnoletni albo nie)?

    Prosze o odpowiedzi.
    Zeby nie powodowac zamieszania, oglaszam iz:
    1) Nie zamierzam na nikogo donosic ani nie spodziewam sie donosow
    2) Sytuacja nie musi dotyczyc mnie (moze byc fikcyjna a moze dotyczy np.
    mojego sasiada, brata, siostry, wujka, nauczyciela (niewlasciwe skreslic)

  • 2. Data: 2005-09-18 16:47:15
    Temat: Re: kontrola legalnosci oprogramowania
    Od: "Michał" <m...@o...pl>

    > Zapewne temat byl walkowany ale prawo sie zmienia wiec chcialbym miec
    > swieze
    > informacje :)

    Taa, ostatnio na b3d.

  • 3. Data: 2005-09-18 18:16:51
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > legalnosci oprogramowania?

    policja takich czynnosci nie wykonuje, moze sprawdzic przy przeszukaniu
    mieszkania

    > Brak zadnego handlu, czerpania korzysci
    > materialnych (firma nie prowadzi dzialalnosci zwiazanej z informatyka) z
    > korzystania z owych "piratow" - one jedynie sa i domownicy je
    > wykorzystuja.

    nabywajac piracki program cierpiesz korzysc.

    a popelniasz tzw pasertwo nieumyslne.
    Art 293 par 1 kk - do 2 lat lub jezlei jest znacznej wartosci (np MS SQL
    serwer full wypas) od 3 miesiecy do 5 lat

    > I teraz:
    > 1. Czy aby policja mogla wkroczyc potrzebuje nakazu prokuratora?

    nie, jezeli jest to czynnosc nie cierpiaca zwloki, tak np realnie mozliwe
    popenienie przestepstwa przeciw zyciu

    > Przypominam - piraty nie sa zrodlem zadnych dochodow.

    nie ma znaczenia (inna kwalifikacja i inna kara)

> [...]
    > Uzytek
    > wlasny, zadnego handlu, pornografii dzieciecej, czerpania korzysci

    jw

    > b) czy jest roznica jak znajdzie np. 5 CD a 5000 CD? Przypominam -
    > zadnego
    > handlu nie ma, tylko uzytek wlasny

    jest, (znacza wartosc- 200 krotna wartosc najnizszego - w trakcie
    popelnienia czynu- krajowego wynagrodzenia)

    > c) Czy ma prawo zarekwirowac caly komputer (gdzie tez cos moze byc
    > zainstalowane) czy tylko dysk czy tylko CD?

    jezlei zajmowales sie hadnlem to caly jezlei tylko posiadasz to powinni dysk
    i plyty (art 227 kpk - zachpwanie umiaru)

    > d) Czy jesli rekwiruje caly komputer to ma obowiazek go zwrocic? Jak nie
    > zwroci, to mozna ich pozwac albo skarge zlozyc?

    moim zdaniem ni maja prawa zabra calego
    komputera, a co do plyt i dyskow - moga przepasc art 293 par 2 kk

> [...]
    > w pirackie gry na kompie ojca - wlasciciela firmy) nie jest jej
    > pracownikiem? Placi firma, ojciec prywatnie czy syna oskarzaja (zalozmy ze

    odpowiada ten ktory popelnil przestepstwo, pomocnitwo, podzegani itd tez sa
    karalne tak samo.

    > Prosze o odpowiedzi.
    > Zeby nie powodowac zamieszania, oglaszam iz:
    > 1) Nie zamierzam na nikogo donosic ani nie spodziewam sie donosow

    ale zamierzasz okradac tworcow oprogramowania, nie jestes wcale lepszym od
    zlodziei chocby radia samochodwego

    > 2) Sytuacja nie musi dotyczyc mnie (moze byc fikcyjna a moze dotyczy np.
    > mojego sasiada, brata, siostry, wujka, nauczyciela (niewlasciwe skreslic)

    bo uwierze :-)

    P.

    --

    Anonim: "Jaki środek antykoncepcyjny jest najlepszy?"
    Expert: "Spotkałem sie z opinia, że nalepszy jest środek d..y"

  • 4. Data: 2005-09-18 18:55:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciek" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy aby policja mogła wkroczyć potrzebuje nakazu prokuratora?
    > Przypominam - piraty nie są źródłem żadnych dochodów.

    Nie potrzebuje. Wystarczy legitymacja służbowa.

    > 2. Czy podstawa do owego wkroczenia może być np. anonimowy donos
    czy tez
    > musi to być cos bardziej wiarygodnego?

    To już zależy od oceny podejmującego decyzję.

    > 3. Policja wkracza. I teraz:

    A to już było tyle razy, że nie ma sensu pisać, tym bardziej że prawo
    się nie zmieniło w tym zakresie, a jednym zdaniem odpowiedzieć się nie
    da.

  • 5. Data: 2005-09-18 19:06:53
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Przemek R..." <p...@t...gazeta
    .pl> napisał w wiadomości news:dgkav1$o2b$1@inews.gazeta.pl...

    > nabywajac piracki program cierpiesz korzysc.
    > a popelniasz tzw pasertwo nieumyslne.
    > Art 293 par 1 kk - do 2 lat lub jezlei jest znacznej wartosci (np MS SQL
    > serwer full wypas) od 3 miesiecy do 5 lat

    Albo kradziez nawet kradziez 278 par.2.

  • 6. Data: 2005-09-18 19:24:23
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Użytkownik "Przemek R..."
> [...]

    > Art 293 par 1 kk - do 2 lat lub jezlei jest znacznej wartosci (np MS SQL
    > serwer full wypas) od 3 miesiecy do 5 lat

    tak racja.

    P.