  • 1. Data: 2003-03-12 21:29:55
    Temat: komórkowy spam
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    Witam!

    [Jeszcze raz (obiecuję, że ostatni) wysyłam moje pytanie na grupę,
    ponieważ poprzednio nie uzyskałem żadnej odpowiedzi :-( , a widzę, że na
    temat spamu już otwarto kilka wątków, jednak niestety bez rezultatu]

    Jako że nie jestem prawnikiem ani nie jestem w stanie na bierząco
    śledzić zmieniających się przepisów w interesującej mnie kwestii kieruję
    moje pytanie a zarazem prośbę o pomoc na nieniejszą grupę. Dotyczy ona
    sprawy mieszczącej się w zakresie przepisów dotyczących ochorny danych
    osobowych i, jak sądzę, unormowań regulujących kwestię tzw.
    "niechcianych" przesyłek, poczty itp. spamu.
    Otóż mam telefon (abonamentowy) w jednej z sieci komórkowych.
    Podpisując umowę _nie_ zgodziłem się na przetwarzanie moich danych
    osobowych dla celów marketingowych (pamiętam to w 100%, ponieważ
    specjalnie na to zwracałem uwagę). Pomimo tego co pewien czas dostawałem
    pod swój numer telefonu (niechciane) reklamowe SMSy (od mojego operatora
    telefonicznego - wskazywał na to numer nadawcy). Początkowo nie
    zwracałem na nie uwagi, w ostatnim jednak czasie ich natężenie wzrosło
    do tego stopnia, że zatelefonowałem do operatora i zażądałem, aby mi nie
    przesyłano więcej niechcianego SMSowego spamu. Poinformowano mnie, że
    przy moim konie zaznaczono opcję, aby nie wysyłać do mnie już więcej
    reklam. Wkrótce jednak, kilka dni temu, otrzymałem kolejnego SMSa, też
    reklamówkę i też od mojego operatora. Ponownie więc zatelefonowałem do
    nich, dowiedziałem się, że opcja o "niewysyłaniu" marketigowych SMSów
    już jest aktywna i że "dołożą wszelkich starań", abym już więcej ich nie
    dostawał.
    Jak się zapewne domyślacie, znowu dostałem reklamowego SMSa od
    operatora. Żeby było śmieszniej - następnego dnia po mojej reklamacji.
    I teraz moje pytania i prośba:
    1. Chcę zmusić mojego operatora aby zaprzestał wysyłać pod mój numer
    jakiekolwiek wiadomości marketingowe (o promocjach, reklamy itd.), nie
    związane ze zwykłą obsługą techniczną sieci. Jak mam to zrobić? Czy
    wysłać do nich list polecony z takim żądaniem? Co się powinno w nim
    znaleźć (jakie zwroty, powołanie się na jakie przepisy), żeby był jak
    najbardziej skuteczny?
    2. Czy jeżeli, pomimo takiego listu, dostanę znowu reklamówkę od
    operatora, mam prawo żądać odeń rekompensaty? Czy w ogóle podawać ich do
    sądu za złamanie prawa (jakiego?) - tzn. czy jest sens i co na tym mogę
    zyskać/ stracić (jeżeli cokolwiek mogę)?
    3. Czy w takiej sytuacji, tzn. jeżeli w ogóle jest sens zaczynać
    "szarpać się" w sądzie z operatorem komórkowym, ktoś czytających te
    słowa podjąłby się poprowadzić moją sprawę (wtedy proszę o kontakt na
    priv, wystarczy z mojego adresu wyciąć słowa "NIEdlaSPAMU"), albo może
    wskazać prawnika/ kancelarię, która podjęłaby się takiej pracy?
    4. Może istnieje jakieś inne skuteczne rozwiązanie mojej sprawy? Nie
    sądzę bowiem, aby kolejny telefon do operatora coś wskórał, a jestem
    pewien, że niebawem znowu dostanę marketingowy SMS, na którego nie
    wyraziłem zgody...

    Jeszcze raz bardzo proszę o pomoc/ podpowiedź w powyższej kwestii. Chcę
    się tym zająć przede wszystkim "w imię zasad" i dla swojego spokoju -
    uwolnienia się od spamu, a jeżeli przy okazji coś mogę zyskać (i mój
    prawnik też) na gapiostwie/ łamaniu prawa przez "silniejszego"(operatora
    kom.), to chyba tym lepiej.
    Z poważaniem
    PZ

    --