  • 11. Data: 2003-06-18 12:48:42
    Temat: Re: kodeks drogowy i rower
    Od: Michal Kwiatkowski <m...@p...com>

    gazebo wrote:

    > niezupelnie jak przyznales to w moim przypadku, poza tym uwazam, ze
    > wobec rowerzysty kierowca powinien zachowac szczegolna ostroznosc i
    > traktowac z pewnym uprzywilejowaniem tak jest to jest np. w Holandii,
    > nie znam szczegolow wiec nie zacytuje, obecna nowelizacja, IMO
    > oczywiscie, wyglada raczej na zakaz poruszania sie po drogach
    Patrzę na to z punktu widzenia raczej bezstronnego i na zdrowy rozsądek
    zawsze wychodzi mi, że nawet jeśli stuknę _nieprawidłowo_ jadącego
    rowerzystę samochodem, to:

    1. będę miał kaca moralnego
    2. będę miał samochód do naprawy
    Co z tego że nie ze swojej winy i po n lat (n=>3) dostanę zwrot kosztów
    naprawy. Sądzę że większość kierowców podchodzi do tego problemu podobnie;
    poza tym ma dziwny odruch unikania zderzenia z czymolwiek; czy to zając czy
    cyklista. Oczywiście nie biorę pod uwagę debili - a jest ich niemało.

    > trudno odebrac prawo jazdy skoro sie nie go posiada, to samo dotyczy
    > kierowcow jezdzacych po odebraniu prawa jazdy, odpowiedzialnosc
    > cywilno-karna za skutki wynikle ze spowodowania wypadku jest zapewne
    > taka sama, kolegiow wprawdzie nie ma ale sa Sady Grodzkie
    A teraz wyobraź sobie scenkę, której byłem świadkiem; Warszawa, Wisłostrada
    (było - nie było droga przelotowa vmax=80 wzdłuż której biegnie ścieżka
    rowerowa) Środkiem prawego pasa pruje cyklista w ubranku zawodniczym. Pod
    Gdańskim zatrzymuje go patrol radarowy. Chwila rozmowy - gość jedzie dalej
    - tyle że teraz bliżej krawęźnika. Podjechałem do radiowozu i spytałem
    obsługę jak to jest; ja jadę przepisowo ścieżką a on nie musi? W rozmowie
    powiedzieli mi, że praktycznie nic mu nie mogą zrobić poza zatrzymaniem na
    24h w celu ustalenia tożsamości (nie miał nawet kwitu z pralni przy sobie)
    i wlepienia mandatu - ale dopiero po zatrzymaniu; a to wiąże się z
    koniecznością ściąganie drugiego samochodu bo nie ma jak zabrać roweru.
    Czysta paranoja, prawda? BTW; zatrzymali go w celu pouczenia, ze jak juz
    ściezka poniżej jego godności to mógłby z łaski swojej nie blokować całego
    pasa ruchu. Wiem, że właściwym instrumentem jest pozew do Sądu Grodzkiego -
    ale jak widać na załączonym obrazku procedura jest na tyle skomlikowana, że
    nikomu się nie chce - nawet Policji.
    Kiedyś wpadłem na taki pomysł, że Policja powinna mieć prawo w takim
    przypadku (brak dokumentów + naruszenie PORD) zabierać za pokwitowaniem
    przednie koło (lub siodełko - coś w tym stylu). Do odbioru na komendzie na
    wymianę z mandatem...
    Wypadek to ekstermum; milion razy częściej rowerzyści popełniają inne
    wykroczenia, które nie są warte zawracania głowy i tak już przeciążonym
    sądom.

> [...]
    > nie za wiele sie zmienilo w Polsce odnosnie traktowania rowerzysty jako
    > pelnoprawnego uczestnika drogi, jedyna roznica to moj wiek, stad jak sie
    > odwrocilem i spytalem czy jemu tez zajechac to sie bardzo zdziwil,
    > plecak na plecach i krotkie spodenki moga byc mylace :-) jesli zas
    > chodzi o karanie to z tego co wiem punkty za mandat wypisany rowerzyscie
    > lacza sie z tymi otrzymanymi przy prowadzeniu pojazdu motorowego, przy
    > braku zas prawa jazdy rowerzysta traktowany jest jak pieszy, ktory
    > dokonal wykroczenia, tak wiec bezkarni to nie jest odpowiednio slowo
    Co do traktowania - napisałem wyżej (pieszego można łatwo odtransportować na
    komendę, do radiowozu rower się nie mieści a nie wolno transportować go z
    zatrzymanym) wiesz ja zauważyłem że idzie ku lepszemu - może w mojej
    okolicy; nie mniej spotkałem się nawet z ustępowaniem pierwszeństwa, gdy mi
    się ono nie należało, a ciężko by było stanąć i ruszyć ponownie (stromo
    pod górę) I to z miłym uśmiechem siwawego pana w dobrym wozie - aż sam się
    dziwiłem. Natomiast na jakąkolwiek reakcję taksówkarzy i "wozów -młockarni"
    nie liczę (wiem, ze może obrażam cześć z taksówkarzy - ale takie
    uogólnienie ratuje życie :-) czy jadę rowerem czy samochodem. BTW; zdziwił
    byś się ile razy musiałem uciekać na pobocze itp. _prowadząc samochód_
    przed podobnymi palantami....
    --
    pozdrawiam;
    Michał Kwiatkowski

  • 12. Data: 2003-06-18 21:34:50
    Od: gazebo <g...@n...com.pl>

    Michal Kwiatkowski wrote:

> [...]
    > poza tym ma dziwny odruch unikania zderzenia z czymolwiek; czy to zając czy
    > cyklista. Oczywiście nie biorę pod uwagę debili - a jest ich niemało.

    niby wszytko sie zgadza, ale... czy naprawde wiekszosc kierowcow zwalnia przy
    dojezdzie do skrzyzowania, przystanku? z moich obserwacji wynika, ze lepiej sie
    docisnac bo rowerzysta moze przeciez przy krawezniku (z tego co sie ostatnio
    zorientowalem to odleglosc do 1 metra od kraweznika jest wysoce nieprzystosowana
    do poruszania sie rowerem z uwagi na uszkodzona nawierzchnie), mimo, ze, IMO
    oczywiscie, lamaniem przepisow jest stawanie na jednym pasie z rowerzysta, inna
    sprawa jest, czego nie neguje, dopychanie sie jednosladow miedzy samochody czy
    jazda na ogonie

> [...]
    > (było - nie było droga przelotowa vmax=80 wzdłuż której biegnie ścieżka
    > rowerowa) Środkiem prawego pasa pruje cyklista w ubranku zawodniczym. Pod

    czy przepisy zabraniaja przejazdu tym fragmentem rowerzyscie czy to jest tylko
    dla jego dobra?

> [...]
    > i wlepienia mandatu - ale dopiero po zatrzymaniu; a to wiąże się z
    > koniecznością ściąganie drugiego samochodu bo nie ma jak zabrać roweru.

    zakladajac tak na wyzej zadane pytanie, oczywiscie, paranoja, ale paranoja
    polska bo troche dalej na zachod jakos sobie z tym radza

> [...]
    > ale jak widać na załączonym obrazku procedura jest na tyle skomlikowana, że

    czyli wynikaloby jednak z tego, ze to kwestia uprzejmosci i wzajemnego
    poszanowania potrzeb a nie zakazu

> [...]
    > przednie koło (lub siodełko - coś w tym stylu). Do odbioru na komendzie na

    no i znowu strasznie mnie intryguje jak to jest rozwiazane na zachodzie bo nie
    uwierze, ze tam rowerzysci nie popelniaja wykroczen a jesli chodzi o dokumenty
    tozsamosci to sa coraz rzadziej wymagane a koniecznosc ich okazywania jest
    traktowane jako ograniczenie swobod obywatelskich

    > Co do traktowania - napisałem wyżej (pieszego można łatwo odtransportować na
    > komendę, do radiowozu rower się nie mieści a nie wolno transportować go z
    > zatrzymanym)

    tego, przyznam sie, nie wiedzialem, faktycznie staje sie zrozumialy klopot z
    wylegitymowaniem

> [...]
    > uogólnienie ratuje życie :-) czy jadę rowerem czy samochodem. BTW; zdziwił
    > byś się ile razy musiałem uciekać na pobocze itp. _prowadząc samochód_

    czyli znowu wszystko sprowadza sie do kultury na drodze :-) moze to stereotyp
    ale przychylam sie do twojego zdania, ze problem dotyczy sporej czesci kierowcow
    zawodowych

    --
    Nie ma pan kompleksu niższosci. J e s t pan gorszy.
    -- psychiatra do pacjenta

  • 13. Data: 2003-06-23 09:15:07
    Od: Michal Kwiatkowski <m...@p...com>

    gazebo wrote:

> [...]
    > na jednym pasie z rowerzysta, inna sprawa jest, czego nie neguje,
    > dopychanie sie jednosladow miedzy samochody czy jazda na ogonie

    Wiesz, moim skromnym zdaniem nie ma co zwalać winy "a bo oni..." tylko
    samemu stosować się do przepisów. Niezależnie czy jadąc czymkolwiek czy
    idąc pieszo. W każdym wypadku zdecydowanie zmniejsza to ryzyko wypadku. A
    że ktoś coś robi źle i uchodzi bezkarnie to wcale nie znaczy że i ja mogę.

    > czy przepisy zabraniaja przejazdu tym fragmentem rowerzyscie czy to jest
    > tylko dla jego dobra?

    Tak. choćby przez obecność oznakowanej ścieżki rowerowej.

    > zakladajac tak na wyzej zadane pytanie, oczywiscie, paranoja, ale paranoja
    > polska bo troche dalej na zachod jakos sobie z tym radza
    Póki co jesteśmy tu i teraz. Nikt za nas nie wprowadzi kultury jazdy
    czymkolwiek. To zależy tylko od nas samych

    > czyli wynikaloby jednak z tego, ze to kwestia uprzejmosci i wzajemnego
    > poszanowania potrzeb a nie zakazu
    Pouczenie jest też formą działania Policji. Szczebelek przed mandatem. Tyle
    że w tym wypadku (z braku możliwości identyfikacji) pouczenie staje się
    fikcją - a pouczany mówiąc brzytko bimba sobie z tego.

> [...]
    > dokumenty tozsamosci to sa coraz rzadziej wymagane a koniecznosc ich
    > okazywania jest traktowane jako ograniczenie swobod obywatelskich
    Tyle że tam obywatele czują większy respekt przed prawem. Wiedzą że jak przy
    kontroli bez dokumentów podadzą fałszywe dane i wyda sie to później - lekko
    nie będzie. Widziałeś gdzieś na zachodzie odpowiedniki "HWDP" na murach w
    centrum miasta? Jeśli już - znikały szybciutko usunięte przez
    administratorów domu....

    > tego, przyznam sie, nie wiedzialem, faktycznie staje sie zrozumialy klopot
    > z wylegitymowaniem
    Niestety wraz z zatrzymanym może jechać jedynie konwój i inni zatrzymani.
    Żadnych przedmiotów - w tym rowerów, nart, i czegokolwiek; tylko ludzie.

    > czyli znowu wszystko sprowadza sie do kultury na drodze :-) moze to
    > stereotyp ale przychylam sie do twojego zdania, ze problem dotyczy sporej
    > czesci kierowcow zawodowych
    Ano właśnie. Tylko odrobina kultury i wyrozumiałości.
    --
    pozdrawiam;
    Michał Kwiatkowski

  • 14. Data: 2003-06-24 08:52:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jun 2003, gazebo wrote:
    [...]
    >+ 4. rower, a konkretnie oswietlenie, co jest wymagane zgodnie z
    >+ przepisami,

    Już wiesz :) (białe przód/czerwone tył, tył może być migający)

    >+ i tu ewentualna interpretacja, bo jak podejrzewam moze dojsc
    >+ do sytuacji, ze upierdliwy glina w przypadku wymogu swiatla poza
    >+ odblaskiem ubije mnie w piekny sloneczny dzien za krzywy usmiech,

    Przyznam bez bicia że jestem zwolennikiem czepiania się
    rowerów które jeżdżą bez sprawnego oświetlenia w słoneczny
    dzień. Przypomnę dlaczego: bo zawsze zdarzy się "ten jeden
    raz" kiedy trzeba będzie wracać wieczorem :>
    A w przepisach tak jest :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (cyklista, oczywiście)

  • 15. Data: 2003-06-30 09:50:15
    Temat: suplement [Re: kodeks drogowy i rower]
    Od: gazebo <g...@n...com.pl>

    Michal Kwiatkowski wrote:

> [...]
    > że ktoś coś robi źle i uchodzi bezkarnie to wcale nie znaczy że i ja mogę.

    nie chodzi o zwalanie winy, rowerzysta jest pelnoprawnym uczestnikiem
    drogi o czym niektorzy po prostu nie chca pamietac, a stawanie przy
    krawezniku powoduje wpychanie sie i ocieranie samochodow o rowerzyste

    > Tak. choćby przez obecność oznakowanej ścieżki rowerowej.

    a mnie sie wydaje, ze na drodze winien byc ustawiony znak zakaz
    wzjazdu/ruchu rowerzystow

    > Póki co jesteśmy tu i teraz. Nikt za nas nie wprowadzi kultury jazdy
    > czymkolwiek. To zależy tylko od nas samych

    zgadza sie. to oczywiste

    > Pouczenie jest też formą działania Policji. Szczebelek przed mandatem. Tyle
    > że w tym wypadku (z braku możliwości identyfikacji) pouczenie staje się
    > fikcją - a pouczany mówiąc brzytko bimba sobie z tego.

    w tym konkretnym przypadku nadal wychodzi mi na to, ze rowerzysta byl na
    prawie

    > Ano właśnie. Tylko odrobina kultury i wyrozumiałości.

    suplement

    dlaczego nie nalezy wjezdzac miedzy dzwi a rame samochodowa?

    to proste, kierowca zamyka drzwi i robi nam osemke z obreczy :)) a bylo
    to tak, jechalem sobie spokojnie droga zachowujac zdrowy dla mnie
    dystans od "pobocza" czyli jakies metr, poltora od granicy asfaltu co
    wybitnie nie spodobalo sie kierowcy Forda Combi, wyrazil to trabieniem
    glosnym i upierdliwym na co zwyczajawo reaguje sie specyficznym
    ulozeniem dloni lub odpowiednim zlozeniem jezyka i ust co pozwala
    wydobyc z siebie odglos identyfikowalny jako "pierdol sie", poniewaz
    jechalismy we dwoch werbalny sposob pozostawilem partnerowi, widac nie
    spodobalo sie to kierowcy jak tez pasazerowi (jakas mloda panienka,
    niezwykle emocjonalnie wyrazala swoj stosunek do rowerzystow a
    konkretnie do nas) a i nie powiodla sie proba zrzucenia nas do rowu stad
    zrobil rzut na tasme i ostro zajechal nam droge po czym otworzyl drzwi,
    z zamiarem, jak sadze, przejscia do argumentacji silowej, nie wiem tylko
    czy fakt iz sie rozmyslil wynika z tego ze zaobserwowal siwe wlosy na
    naszych glowach czy tez moze stwierdzil, ze sie jednak bardzo spieszy bo
    probowal odjechac bez pozegnania probujac zamknac drzwi na drodze,
    ktorych niestety bylo moje kolo :-( i to by bylo na tyle, zgloszenie na
    policje z podaniem marki samochodu i numeru oczywiscie zrobilem ale jak
    znam zycie to nawet mandatu nie zaplaci, dodam jeszcze, ze caly problem
    wyniknal wylacznie z faktu, ze panu kierowcy spieszylo sie bardzo a byla
    i ciagla linia i samochody jadace z przeciwka, mysmy __nie mieli__ innej
    mozliwosci poruszania sie, moglibysmy jedynie zejsc z rowerow

    --
    careful with this axe Eugene!

  • 16. Data: 2003-06-30 10:23:48
    Temat: Re: suplement [Re: kodeks drogowy i rower]
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > a mnie sie wydaje, ze na drodze winien byc ustawiony znak zakaz
    > wzjazdu/ruchu rowerzystow

    jeśli jest ścieżka rowerowa, to jest to równoznaczne
    z zakazem jazdy rowewerem po drodze obok.

    "Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla
    rowerów lub z drogi dla rowerów i
    pieszych"

    > jechalem sobie spokojnie droga zachowujac zdrowy dla mnie
    > dystans od "pobocza" czyli jakies metr, poltora od granicy asfaltu co
    > wybitnie nie spodobalo sie kierowcy Forda Combi, wyrazil to trabieniem

    "Art. 16. .
    4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.
    5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba
    prowadząca pojazd napędzany
    silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy
    lub ruch pojazdu utrudniałby ruch
    pieszych."

    pzdr
    gl
    PS
    jeżdżę (czasami) na rowerze.

  • 17. Data: 2003-06-30 11:03:59
    Od: gazebo <g...@n...com.pl>

    Grzegorz Lipnicki wrote:

> [...]
    > z zakazem jazdy rowewerem po drodze obok.
    >
    > "Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla

    ok, ale odnosze to do wspomnianego przypadku, i owszem policjanci
    pouczyli zapewne rowerzyste ale widac nie zawsze jest to jednoznaczne bo
    przypuszczam, ze droga dla rowerow ma odpowiadac przejazdowi z punktu do
    punktu a nie z samego faktu, ze jest w okolicy droga rowerowa

> [...]
    prowadząca pojazd napędzany
    > silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do

    dlatego napisalem w cudzyslowiu

    > pzdr
    > gl
    > PS
    > jeżdżę (czasami) na rowerze.

    wiec wiesz, ze do metra z reguly jest nieprzejezdna lub jazda konczy sie
    zbiciem rowerzysty przez autobus, w przeciagu 2 tygodni przekonalem sie
    o tym dwukrotnie

    --
    careful with this axe Eugene!

  • 18. Data: 2003-06-30 11:42:45
    Od: Michal Kwiatkowski <m...@p...com>

    gazebo wrote:

> [...]
    > przypuszczam, ze droga dla rowerow ma odpowiadac przejazdowi z punktu do
    > punktu a nie z samego faktu, ze jest w okolicy droga rowerowa
    Jescze raz przypomnę; "puszczenie" rowerzysty miało miejsce dlatego, że
    Policja nie mogła (bez angażowania dodatkowych środków - dodatkowego
    pojazdu) w żaden sposób represjonować nieprawidłowo jadącego rowerzysty.
    Opisałem dokładnie dlaczego wcześniej. On NADAL łamał zasady ruchu
    drogowego.

    Od siebie dodam, że to analogiczna sytuacja do np. przekroczenia czasu
    parkowania na zakazie postoju (B-35) miało miejsce pouczenie.

    > wiec wiesz, ze do metra z reguly jest nieprzejezdna lub jazda konczy sie
    > zbiciem rowerzysty przez autobus, w przeciagu 2 tygodni przekonalem sie
    > o tym dwukrotnie

    No to pozostaje niestety jedynie rezygnacja z poruszania się rowerem. Smutne
    lecz prawdziwe jest to, że często rowerzysta _nie jest_ równoprawnym
    uczestinkiem ruchu drogowego z samochodem; choć jest _pełnoprawnym_.

    IMO z nierozdzielenia tych dwóch pojęć biorą się niesnaski między kierowcami
    i cyklistami; choć _NADAL_ poddkreślam, że odrobina tolerancji i kultury na
    drodze w zupełności by wystarczyła (przy obowiązujących przepisach).
    Na grupie pl.misc.samochody właśnie dogasa wątek na ten temat.

    Od siebie mogę dodać że zachowanie kurierów rowerowych w Warszawie może
    dopowadzić do szału; stoję na światłach - po prawej omija mnie rowerzysta i
    staje na początku "kolejki" Zmiana świateł; wszyscy ruszają, kierowcy
    omijają rowerzystę (często trzeba w tym celu zmienić pas; w ruchomym korku
    nie jest to łatwe ani bezpieczne) po czym zatrzymują się przed kolejnymi
    światłami - i sytuacja się powtarza. Dlaczego więc ów kurier pcha się do
    przodu? Ani to nie jest dla niego bezpieczne; ani szybsze - a przede
    wszystkim niezgodne z KD. Tyle że tacy "cykliści" - w odróżnieniu od
    rozsądnych rowerzystów - tłumaczą sobie że irytacja kierowców nie jest
    spowodowana tym, że ktoś usilnie wybiera ich jako narzędzie samobójstwa,
    lecz że "on jedzie a oni muszą stać i źle im z tym bo zazdroszczą". A przy
    okazji robią nie najlepszą opinię innym - przestrzegającym przepisów
    rowerzystom.
    --
    pozdrawiam;
    Michał Kwiatkowski

  • 19. Data: 2003-06-30 12:46:59
    Od: gazebo <g...@n...com.pl>

    Michal Kwiatkowski wrote:

> [...]
    > pojazdu) w żaden sposób represjonować nieprawidłowo jadącego rowerzysty.
    > Opisałem dokładnie dlaczego wcześniej. On NADAL łamał zasady ruchu

    wszystko wyjasnione, dociekliwy jestem :-)

    > Od siebie dodam, że to analogiczna sytuacja do np. przekroczenia czasu
    > parkowania na zakazie postoju (B-35) miało miejsce pouczenie.

    a to ciekawe, dzieki

    > No to pozostaje niestety jedynie rezygnacja z poruszania się rowerem. Smutne
    > lecz prawdziwe jest to, że często rowerzysta _nie jest_ równoprawnym
    > uczestinkiem ruchu drogowego z samochodem; choć jest _pełnoprawnym_.

    niestety, o tym pisalem wlasnie duzo wczesniej, nie ulega zreszta
    watpliwosci, ze przyjemnosc polamania z tytulu posiadania pierwszenstwa
    czy racji na drodze nie przenosi sie za dobrze

> [...]
    > i cyklistami; choć _NADAL_ poddkreślam, że odrobina tolerancji i kultury na
    > drodze w zupełności by wystarczyła (przy obowiązujących przepisach).

    bezwzglednie :-) co do tego nie ma zadnych watpliwosci

    > Na grupie pl.misc.samochody właśnie dogasa wątek na ten temat.

    temat burza, dlatego wolalem bardziej wyzute z emocji miejsce

> [...]
    > lecz że "on jedzie a oni muszą stać i źle im z tym bo zazdroszczą". A przy
    > okazji robią nie najlepszą opinię innym - przestrzegającym przepisów

    nigdzie nie twierdzilem, ze cyklisci sa mistrzami poprawnosci i
    przestrzegania KD :-)

    > (dziś samochodem; zapowiadali deszcz - jutro na rowerku :-)

    a ja na rowerze zony zapytac czy da sie wycentrowac osemke czy musze
    kupic nowa obrecz, jak dla mnie istotne, ze dobrze sie skonczylo, nie
    jestem msciwy i nie przenosze zlosci na innych, chcoiaz naprawde szkoda,
    ze tylu ludziom brakuje wyobrazni, widzialem na chodniku kobiete
    uderzona lusterkiem podjezdzajacego autobusu i zdaje sobie sprawe jak
    moglem wygladac ja

    --
    careful with this axe Eugene!

  • 20. Data: 2003-06-30 16:29:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jun 2003, gazebo wrote:
    [...]
    Abstrahując od karygodnego przykładu jaki dałeś młodocianym
    rowerzystom (w kwestii znaku "ścieżka rowerowa" ;>) to:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ to proste, kierowca zamyka drzwi i robi nam osemke z obreczy :))

    ...czym ty jechałeś, wyścigówką ??

    Mniemam że na mojej obręczy to by sobie lakier podrapał albo
    i drzwi wgniótł :>, choć jakimś wyczynowcem nie jestem :)

    [...]
    >+ dystans od "pobocza"

    Erm... Jeśli to był rów albo inne pole to tak pisz, bo "poboczem"
    (czyli powierzchnią po której rower *może* a nawet miejscami *powinien*
    jeździć) znowu prawnikom podpadniemy :> (pobocze to pobocze i nie
    ma zmiłuj się - piesi nie idą i wózków nie pchają to jedziesz
    "na zewnątrz jezdni" i tyle)
    BTW: rozgryzł już ktoś problem pt: "co ma zrobić rowerzysta jeśli
    pobocze jest oddzielone linią ciągłą a on musiał jechać poprzednio
    jezdnią" ??
    :)

    >+ czyli jakies metr, poltora od granicy asfaltu

    Zeznam że bym go puścił, cofając się w bok.
    Wiem, wiem, wysłucham... ale ja tak jeżdżę niemal codziennie i nie
    wyobrażam sobie żebym blokował ruch, a tak musiałoby się to skończyć
    na niektórych drogach. Jak się pakuję na 908 lub 903 tudzież kilka
    "powiatowych" - to albo będę z wyrozumiałością liczył "1 m od roweru"
    albo będę co 200 m zatrzymywał się żeby puścić kolumnę :>
    Wybieram to pierwsze ;) (jakby mój wybór miał jakieś znaczenie,
    - dla tych co nie łapią z braku doświadczenia :))

    pozdrowienia, Gotfryd