  • 1. Data: 2004-06-30 12:00:26
    Temat: kazus KK ciekawy :)
    Od: "sylwia" <s...@k...pl>

    prosze o pomoc w ustaleniu odpowienich artykulow z KK.

    Janusz G. nienawidzil swojego kolegi z pracy Filipa M ktory byl przystojny
    ,towarzyski mial powodzenie u kobieti wszyscy go lubili.Postanowil sie go
    pozbyc.Opowiedzial mu jak to jego sasiad Andrzej L wyjezdza czesto do
    stolicy i jego posiadlosc stoi wtedy pusta i pelna pieniedzy.Nastepny wyjazd
    mial nastapic w piatek."zabierz mu trioche kasy -przekonywal go!W
    poslugiwaniuu sie wytrychem nie masz sobie rownych.Bedziesz ustawiony do
    konca zycia"
    Filip M postanowil uczynic jak mu kolega radzil.Postanowil zabrac ze soba
    pistolet ktory nalezal do jego ojca,aby postraszyc swiadkow.W momencie kiedy
    bral pistolet napatoczyl sie jego 16 letni brat .Brat zazadal zabrania go
    "na robote" .Filip zgodzil sie.Brat mial stac na czatach .strzelac w
    powietrze jezeli zauwazy cos niepozadnaego.Cala te dyskusje slyszal ojciec
    chlopcow ktory byl po kilku kieliszkach "niech ida sobie"-pomyslal "i tak
    ich nie zlapia .a ja bede mial od kogo pozyczac pieniadze na wino.Tylko
    niech odniosa pistolet do domu".
    Bracia pojechali na posiadlosc Andrzeja L.Nigdzie nie palilo sie
    swiatlo.Mlodszy brat stanal przy furtce a starszy przystapil do otwierania
    drzwi wytrychem.Nagle uslyszeli "stoj policja" To Janusz G zawiadomil
    policje o planowanej kradziezy.Mlodszy brat slyszac halasy przestarszyl sie
    wyciagnal bron i strzelil w powietrze.,tak nieszczesliwie ze ranil sie w
    reke (spedzil kilknascie dni w szpitalu).Ocen odpowiedzialnosc Janusza G
    ,Filipa M i mlodzego brata. Czy mozna pociagnac ojca do odpowiedzialnosci?
    dzieki

  • 2. Data: 2004-06-30 12:36:47
    Temat: Re: kazus KK ciekawy :)
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    sylwia wyskrobał(a):
    > prosze o pomoc w ustaleniu odpowienich artykulow z KK.

    Artykuły pomocne przy rozwiązaniu kazusu to od art. 13 do 25. Poza tym do
    ustalenia odpowiedzialności Janusza przydadzą się art. 25-32. Fajny kazus
    BTW.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-06-30 13:12:36
    Od: "sylwia" <s...@k...pl>

    a dokladniej?
    dlaczego do Janusza stosowac artykuly wylaczajace odpowiedzialnaosc?????

  • 4. Data: 2004-06-30 14:44:27
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Użytkownik "sylwia" <s...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ,Filipa M i mlodzego brata. Czy mozna pociagnac ojca do odpowiedzialnosci?

    Zarzuty:
    Janusz G. - 18 par. 2 kk w związku z art. 279 par. 1 kk (podżeganie Filipa
    M. do kradzieży z włamaniem - zgodnie z treścią art. 24);
    Filip M. - I. czyn - 13 par. 1 kk w związku z art. 279 par. 1 kk; II. czyn -
    263 par. 2 kk
    brat filipa M - jak wyżej z tym, że odpowiada w ramach postepoeania w
    sprawach nieletnich;
    ojciec Filipa M. - art. 263 par. 2 kk (o ile nie miał zezwolenia na broń)
    lub art. 263 par. 3 kk (jeśli miał zezwolenie na broń)

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-06-30 15:06:31
    Od: "sylwia" <s...@k...pl>

    1-a czy ojca nie mozna pociagnac do odpowiedzialnosc za pomocnictwo na mocy
    18 par 3 - "dostarczajc narzedzie"??
    i czy ojciec jest gwarantem?i czy to ze byl pod wplywem alkoholu ma cos do
    rzeczy?
    2- co do brata mlodszego- to mowisz ze to "stanie na czatach" mozna
    podciagnac pod usilowanie dokonania przestepstwa? jesli tak to mozna go
    pociagnac do odpowiedzialnosci na mocy 10 par 2 ( bo ma 16 lat) tak?
    *a czy to ze wyciagnal bron i strzelil w powietrze nie bedzie brane pod
    uwage?
    3-czy to ze "przystapil do otwierania drzwi wytrychem" mozna juz uznac za
    usilowanie kradziezy z WLAMANIEM, czy moze samej kradziezy ?
    dzieki za pomoc

  • 6. Data: 2004-06-30 15:25:08
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

> [...]
    mocy
    > 18 par 3 - "dostarczajc narzedzie"?? i czy ojciec jest gwarantem?i czy to

    Pomocnictwo z art. 18 par 3 kk - nie bo pomocnictwo może być tylko z
    zamiarem bezporśednim. On co najwyżej godził się na to, ze synowie zabrali
    broń.
    Nie znany mi jest też szczególny obowiązek niedopuszczenia do popełeniania
    czynu niezdozowlonego. Według mnie w szczególności nie wchodzi w grę kodeks
    rodzinny i opiekuńczy, gdyż jest zbyt ogólny. Z czego miałby wynikac ten
    obowiązek - z obowiązku pieczy nad małotenim ??? Może jest coś w ustawie o
    broni i amunicji, ale raczej wątpie. Co do alkoholu to według mnie
    okolicznośc bez znaczenia.

> [...]
    > pociagnac do odpowiedzialnosci na mocy 10 par 2 ( bo ma 16 lat) tak?
    > *a czy to ze wyciagnal bron i strzelil w powietrze nie bedzie brane pod

    Stanie na czatach (podział ról w przestępstwie) jest niewatplwie
    współsprastwem do włamania, skoro zakończyło się na usiłowaniu to będzie
    takie sam zarzut jak co do drugiego sprawcy.
    Art 10 par. 2 kk enumeratywnie wymienia przetsępstwa zaz które mozna
    ewnetualnie opdoiwdac po ukończeniu 16 lat. Kradziezy z włamaniem tam nie
    ma.
    Co do strzału? Może dało by się coś z tego wykroić, ale wątpie. Strzelał w
    górę, więc czynna napaść na policjantów raczej odpada. Może groźba ? Wątpie.
    Zresztą trzeba by rozważyć czy w takiej sytacji nie doszłoby do uznania
    tego, jako współukarnaego czynu nastepczego. Ale tutaj dyskusja jest
    otwarta.

    > 3-czy to ze "przystapil do otwierania drzwi wytrychem" mozna juz uznac za
    > usilowanie kradziezy z WLAMANIEM, czy moze samej kradziezy ?
    > dzieki za pomoc

    Jeżeli było to zamknięte pomieszczenie, to znaczy były pozamykane okna i
    drzwi. To otwieranie wytrychem jest początkiem włamania. A jeśli było to
    pomieszczenie otwarte, a on tylko bez potrzeby majstrował wytrychem to
    trzeba by go przebadać psychiatrycznie ;)

    --
    JOHNSON :)

  • 7. Data: 2004-06-30 16:06:13
    Od: "sylwia" <s...@k...pl>

    a jezeli chodzi o tego nieletniego brata 16 letniego ,to skoro 10 par 2 nie
    wchodzi w gre ,to na jakiej podstawie bedzie pociagniety do
    odpowiedzialnosci za usilowanie?
    i czy w takim razie w ogole bedzie odpowiadal ?

  • 8. Data: 2004-06-30 16:12:52
    Od: "sylwia" <s...@k...pl>

    aha i jeszcze jedno pytanko ,w przypadku Janusza w gre wchodzi prowokacja z
    art 24 KK i czy w zwaizxku z tym na ktory artykul sie powolac, bo chyba art
    24 kumuluje art 18par 2 ? czy nalezy podac wsyztskie czyli ,art 18 par 2 w
    zw z art .279 oraz art 24 KK ???

  • 9. Data: 2004-06-30 16:35:40
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

> [...]
    > wchodzi w gre ,to na jakiej podstawie bedzie pociagniety do
    > odpowiedzialnosci za usilowanie?
    > i czy w takim razie w ogole bedzie odpowiadal ?

    USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
    (Dz.U.02.11.109 )

    Art. 1. § 1. Przepisy ustawy stosuje się w zakresie:

    1) zapobiegania i zwalczania demoralizacji - w stosunku do osób, które nie
    ukończyły lat 18,

    2) postępowania w sprawach o czyny karalne - w stosunku do osób, które
    dopuściły się takiego czynu po ukończeniu lat 13, ale nie ukończyły lat 17,

    3) wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych - w stosunku do osób,
    względem których środki te zostały orzeczone, nie dłużej jednak niż do
    ukończenia przez te osoby lat 21.

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-06-30 16:37:19
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

> [...]
    art
    > 24 kumuluje art 18par 2 ? czy nalezy podac wsyztskie czyli ,art 18 par 2 w

    Ja zakafalifikował bym art. 18 par. 2 kk w związku z art. 279 par. 1 kk. O
    art. 24 kk w uzasadnieniu.
    Czy to był kazuje z jakiejś aplikacji? Mogę widzieć skąd?

    --
    JOHNSON :)