  • 1. Data: 2004-11-29 20:57:03
    Temat: kara za brak oznaczenia DG
    Od: GT! <c...@m...sig>

    Witam,

    jakis czas temu (11 sierpnia 2004) byl u mnie kontroler (jeden z moich
    klientow chcial zwrot vat'u wiec zrobili krzyzowa kontrole) i zobaczyl, ze
    nie mam oznaczenia miejsca prowadzenia dzialanosci gospodarczej. Dzialanosc
    prowadze w domu a moimi klientami sa male i srednie firmy (z prywatnymi
    ludzmi prawie nie handluje). Nie traktuje moje domu jako biura. Na rozmowy
    zawsze jezdze do klienta.
    Przyslali mi z US wezwanie na przesluchanie w sprawie braku oznaczenia.
    Pojechalem do nich wytlumaczylem, ze oznaczenie mojego domu znakiem firmy
    nie jest mi potrzebne poniewaz klientow zdobywam w inny sposob (zreszta moj
    blok jest wewnatrz osiedla wiec i tak nie mialo by to sensu). Jako, ze
    wczesniej nie wiedzialem o takim obowiazku to zobowiazalem sie nakleic na
    drzwi balkonowe mala naklejke (bo z tego co sie orientuje to nie ma zadnych
    wytycznych w jakim miejscu ma byc oznaczenie i nie ma tez wymogow co do
    widocznosci naklejki). Nalkejka zawisla tydzien po przesluchaniu.
    Po przesluchaniu zostalem spytany czy chce automatyczny werdytk z sadu czy
    wole sie bronic w sadzie. Stwierdzilem, ze chce rozprawy.
    26 listopada dostalem pismo z sadu rejonowego, z ktorego dowiaduje sie, ze
    zostalem skazanany na kare grzywny 100 złotych oraz 50 złotych tytulem
    zryczaltowanych wydatkow sadowowych oraz 30 tytulem oplaty (tego ostatniego
    nie rozumiem, czym jest tytul oplaty?). Po co urzednik US mnie sie pytal
    czy chce automatycznego rozstrzygniecia czy wole sie bronic skoro i tak
    niezaleznie od odpowiedzi rozstrzygniecie bylo automatyczne?
    Wedlug zeznan podatkowych wyszlo mi, ze zarabiam na dzialalnosci
    gospodarczej 1500 zł brutto. Realnie jest tak, ze nie oplacam zus'u bo mnie
    nie stac na to i nie wiem jak wyszlo mi tez 1500 ale niestety inaczej wyjsc
    nie chcialo.
    Znalazlem w internecie tekst ujednolicony:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19990830930

    W tej ustawie mamy:
    Dział I
    Rozdział I
    Art. 1
    par. 2 "Nie jest przestepstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym czyn
    zabroniony, ktorego spoleczna szkodliwosc jest znikoma"

    dalej:
    ten sam rozdzial
    Art. 10
    par. 3 "Nie popelnia przestepstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
    kto dopuszcza sie czynu zabronionego w usprawiedlionym blednym przekonaniu,
    ze zachodzi okolicznosc wylaczajaca bezprawnosc"

    oraz
    par 4. "Nie popelnia przestepstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
    kto dopuszcza sie czynbu zabronionego w usprawiedliwionej nieswiadomosci
    jego karalnosci"

    Czy ta ustawa jest prawomocna? Czytalem gdzies, ze weszla niedawno ustawa,
    ktora wykreslila zapis o nakazie oznaczania imejsca wykonywania dzialanosci
    ale pozostal zapis o karze za brak oznaczenia (na podstawie tego drugiego
    zostalem skazany).
    Czy na podstawie powyzszych paragrafow moge sie odwolac od wyroku? Czy jest
    jeszcze jakis paragraf, na ktory moge sie powolac? Czy jest realna szansa
    na odstapenie od kary? Jesli uda mi sie obronic, czyli nie bede musial
    zaplacic kary to czy beda jakies koszty rozprawy jakie bede musial pokryc?

    --
    pozdrawiam, GT!
    troojka at aster dot pl

  • 2. Data: 2004-11-29 21:03:57
    Temat: Re: kara za brak oznaczenia DG
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    GT! wrote:

> [...]
    > ludzmi prawie nie handluje). Nie traktuje moje domu jako biura. Na rozmowy

    Jednoosobowa działalność? Czyli firma nazywa się "Imię Nazwisko -
    wymyslona nazwa firmy"?

    Masz może imię i nazwisko na drzwiach/bramie/whatever?

    Bo zasadniczo przy tkaiej jednoosobowej działalności jej faktyczną nazwą
    jest imię i nazwisko danej osoby. Sama nazwa firmy - to tylko taki dodatek.

  • 3. Data: 2004-11-29 21:11:17
    Od: GT! <c...@m...sig>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Jednoosobowa działalność? Czyli firma nazywa się "Imię Nazwisko -
    > wymyslona nazwa firmy"?

    "nazwa, imie nazwisko" czyli mozna powiedziec, ze jest tak jak mowisz.

    > Masz może imię i nazwisko na drzwiach/bramie/whatever?

    Mieszkam w bloku i nie mam nic takiego. Mieszkanie nalezy do mojej mamy i
    nawet jej nazwiska nie ma na domofonie (zgodnie z ustawa o ochronie danych
    osobowych).

    > Bo zasadniczo przy tkaiej jednoosobowej działalności jej faktyczną nazwą
    > jest imię i nazwisko danej osoby. Sama nazwa firmy - to tylko taki dodatek.

    Z tego wynika, ze zle naklejki zamowilem :(
    Mam nazwe firmy (bez imienia i nazwiska) i rodzaj wykonywanej dzialalnosci.
    Jesli to cos pomoze to moge zmowic nowe naklejki z imieniem i nazwiskiem.

  • 4. Data: 2004-11-29 21:21:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "GT!" <c...@m...sig> napisał w wiadomości

> [...]
    > czy chce automatycznego rozstrzygniecia czy wole sie bronic skoro i tak
    > niezaleznie od odpowiedzi rozstrzygniecie bylo automatyczne?

    A czasem tam nei ma terminu na wniesienie sprzeciwu?

    > Znalazlem w internecie tekst ujednolicony:
    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19990830930

    No i nawet dobrze, że próbowałeś sam znaleźć. Z tym, że brak oznaczenia
    siedziby to jest wykroczenie opisane w art. 60(1)§3 kw. Tak wiec przepisy
    zacytowane przez Ciebie absolutnie tego nie dotyczą.

  • 5. Data: 2004-11-29 21:38:38
    Od: GT! <c...@m...sig>

    Robert Tomasik wrote:

    > A czasem tam nei ma terminu na wniesienie sprzeciwu?

    "Poczuenie:
    1. 0d wyroku obwinionemu i oskarzycielowi publicznemu przysluguje psrzeciw
    do Sadu, ktory wydal wyrok nakazowy. Sprzeciw wnosi sie na pismie zawitym
    (nieprzekraczalnym) terminie 7 dni od doreczenia odpisu nakazowego;"

    Z tego rozumiem, ze mam 7 dni od daty doreczenia. List polecnoy przyszedl
    do mnie 24 listopada ale mnie wtedy w domu nie bylo. Odebralem go z poczty
    26 listopada i z tego co sie orientuje ta druga date sie traktuje jako
    termin doreczenia.

    > No i nawet dobrze, że próbowałeś sam znaleźć. Z tym, że brak oznaczenia
    > siedziby to jest wykroczenie opisane w art. 60(1)§3 kw. Tak wiec przepisy
    > zacytowane przez Ciebie absolutnie tego nie dotyczą.

    No wlasnie. Na wyroku nakazowym nie mam napisane, z ktorego dziennika ustaw
    korzystaja. Nie znam sie za dobrze na prawie wiec na razie udalo mi sie
    znalezc to co podalem w pierwszym poscie tego watku. Jesli ktos wie, ktory
    dziennik ustaw jest aktualny to prosilbym o informacje.

  • 6. Data: 2004-11-29 21:40:16
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    GT! wrote:
    > No wlasnie. Na wyroku nakazowym nie mam napisane, z ktorego dziennika ustaw
    > korzystaja.

    nie masz podstawy skazania? niemożliwe...

    KG

  • 7. Data: 2004-11-29 21:51:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    GT! wrote:

    > "nazwa, imie nazwisko" czyli mozna powiedziec, ze jest tak jak mowisz.

    Zasadniczo to powinno być odwrotnie - osoba+nawa firmy.

    > Mieszkam w bloku i nie mam nic takiego. Mieszkanie nalezy do mojej mamy i
    > nawet jej nazwiska nie ma na domofonie (zgodnie z ustawa o ochronie danych
    > osobowych).

    Ustawa nie nakazuje ukrywania danych przez ich posiadaczy :)

    > Z tego wynika, ze zle naklejki zamowilem :(
    > Mam nazwe firmy (bez imienia i nazwiska) i rodzaj wykonywanej dzialalnosci.
    > Jesli to cos pomoze to moge zmowic nowe naklejki z imieniem i nazwiskiem.

    Wystarczy zwykła wizytówka na drzwiach - imię i nazwisko. Albo na
    domofonie - jak kto lubi.

    Oczywiście o ile czegoś ostatnio nie zmienili...

  • 8. Data: 2004-11-29 22:12:25
    Od: GT! <c...@m...sig>

    kam wrote:

    > nie masz podstawy skazania? niemożliwe...

    Chcialem zeskanowac ten wyrok jak bylem u kolezanki ale w koncu zapomnialem
    wiec zacytuje:
    " w dniu 11 sierpnia 2004 r. w {tutaj jest moj adres} nie dokonal
    oznaczenia miejsca prowadzonej dzialalnosc gospodarczej, tj o wykroczenie
    okreslone w art. 601 par. 3 kw

    przyjmujac na podstawie zebranych dowodow, ze okolicznosci czynu i wina
    obwinionego nie budza watpliwosci, na mocy art. 93 por. 1 i 2 kpw:"

    jest tylko okreslenie "kw" czyli (chyba) kodeks wykroczen.
    na tej podstawie znalazlem cos takiego:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19710120114

    Przejzalem to dosc pobierznie i nie moglem znalezc paragrafow, ktore
    wczesniej przytaczalem.
    W aktach zmieniajacych powyzsze nie znalazlem tego:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19990830930
    jednak ten dziennik ustaw odnosi sie do kodeksu karnego skarbowego i ma
    status "obowiazujacy". Czy moge sie w takim razie powolywac na ten akt
    prawny czy moze nie dotyczy on kodeksu wykroczen?

  • 9. Data: 2004-11-29 22:20:48
    Od: GT! <c...@m...sig>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Zasadniczo to powinno być odwrotnie - osoba+nawa firmy.

    W sumie to nie ja to ustalalem. Taki zapis dostalem z urzedu, w ktorym
    zarejestrowalem dzialalnosc. Swoja droga taki zapis: "nazwa, osoba"
    spotkalem nie raz, nawet wsrod moich klientow.

    > Ustawa nie nakazuje ukrywania danych przez ich posiadaczy :)

    Ale pozwala je ukryc jesli osoba sobie tego zyczy. Moja mama zazyczyla
    sobie ukrycie danych osobowych na domofonie (nie jest zaangazowana w
    prowadzenie DG).

    > Wystarczy zwykła wizytówka na drzwiach - imię i nazwisko. Albo na
    > domofonie - jak kto lubi.

    To sie da zrobic ale w tym momenci bardziej zalezy mi na tym aby umozyc mi
    kare. Czy jest jakis paragraf, ktory mnie obroni przed kara?
    Mnie nie zalezy na lamaniu prawa, nie widzialem wczesniej potrzeby
    umieszczania informacji o moje DG wiec jej nie umieszczalem. Jesli jest to
    wymagane przez prawo to moge to zrobic ale, w moim przypadku, uwazam, ze
    nie ma to najmniejszego sensu bo nic tym faktem nie wniesie. Kara tez jest
    bez sensu, zrozumial bym gdybym dostal nagane (przewidziana jako kare w
    kodeksie) i nadal bym nie umieszczal oznaczenia to wtedy kare grzywny bym
    uznal za sluszna.

  • 10. Data: 2004-11-29 22:35:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > do mnie 24 listopada ale mnie wtedy w domu nie bylo. Odebralem go z poczty
    > 26 listopada i z tego co sie orientuje ta druga date sie traktuje jako

    Dokładnie tak.

> [...]
    > znalezc to co podalem w pierwszym poscie tego watku. Jesli ktos wie, ktory
    > dziennik ustaw jest aktualny to prosilbym o informacje.

    Aktualny tekst kodeksu wykroczeń znajdziesz pod tym adresem:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19710120114
    Spodziewam się, ze w wyroku miałeś podaną podstawę prawną (bo być musi) na
    podstawie art. 94§1.4 kpk w zw. z art. 32§5 kpow. Z tym, że pewnie użyto
    zwyczajowo określenia "kw", tak jak ja przy zapisie obok "kpk" [kodeks
    postępowania karnego] oraz "kpow" [kodeks postępowania w sprawach o
    wykroczenie]. Podawanie dziennika ustaw ma w tym wypadku o tyle średni
    sens, ze wspomniane ustawy były po wielokroć nowelizowane. W sieci
    znajdziesz poza serwerem sejmowym (który Ci podałem) wiele tekstów tych
    aktów, bo to w gruncie rzeczy dość powszechnie znane akty. Ale faktycznie
    masz tu a tyle rację, że obowiązek podania podstawy prawnej w wyroku
    powinien zostać zrealizowany w sposób zrozumiały dla stron. Jako wyjaśnienie
    podam, że jak dotąd nigdy z tym nie było kłopotu i we wszystkich drukach
    skróty "kk", "kpk", "kw", "kpow" są powszechnie stosowane i raczej nie
    kwestionowane. W każdym razie powinieneś mieć podaną podstawę prawną, czyli
    art. 60(1) kw. Ta jedynka w nawiasach, to inny zapis jedynki w górnym
    "położeniu". Ale nie chcę się kłócić z unikode na grupach.