  • 1. Data: 2004-11-29 19:54:28
    Temat: dziedziczenie po zmarlym dziadku/gdy mama nie chce
    Od: " Pawel" <p...@W...gazeta.pl>

    Jestem wspolwlascicielem samochodu garbus z dziadkiem ktory umarl. Po nim
    dziedziczy teoretycznie moja mama, ale mama zrzeka sie spadku i nie chce miec
    nic z tym wspolengo. Co musze zrobic aby zalatwic sprawe i aby garbus byl moj?

    Albo do czego mam namowic mame aby zgodzila sie ruszyc z domu i pozalatwiac
    jakies sprawy /bo krzywi sie na sama mysl o urzedach/.
    Czy to jakies postepowanie spadkowe trzeba przeprowadzic? i jaka jest procedura?

  • 2. Data: 2004-11-29 20:02:49
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Albo do czego mam namowic mame aby zgodzila sie ruszyc z domu i pozalatwiac
    > jakies sprawy /bo krzywi sie na sama mysl o urzedach/.

    Nie musi nic robic ... sama odziedziczy z urzędu, a potem ci sprzeda tą
    połówkę ;-)

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2004-11-29 20:33:12
    Od: " Pawel" <p...@N...gazeta.pl>

    Nie bardzo rozumiem co oznacza dziedziczenie z urzedu?
    Po jakim czasie to następuje? i nie trzeba z tym isc do sadu ?

    To znaczy że jak minął już rok to automatycznie mama staje się właścicielem
    auta, ale w dowodzie rejestracyjnym nadal jest dziadek? Jak to wyprostowac?

    Czyli moge ja poprosic aby mi sprzedala ta połówke garbusa? tak jakby była
    włascicielką? A jak na to urząd jak zobaczy że w dowodzie jest inna osoba?

    Nie ma żadnego testamentu, wystarczy tylko akt zgonu ? aby to przeprowadzić?

  • 4. Data: 2004-11-29 20:48:09
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    > Nie bardzo rozumiem co oznacza dziedziczenie z urzedu?

    Bo nie ma czegoś takiego - jest co najwyżej "dziedziczenie z ustawy"- gdy
    nie ma testamentu, ale rozumiem, że Twoja mama odrzuciła spadek.

    > To znaczy że jak minął już rok to automatycznie mama staje się
    > właścicielem
    > auta, ale w dowodzie rejestracyjnym nadal jest dziadek? Jak to
    > wyprostowac?

    Automatycznie staje się z chwilą śmierci dziadka (ale pod warunkiem, że nie
    ma testamentu, który stanowi inaczej, nie ma rodzeństwa, żyjącego małżonka
    zmarłego), ale może to niejako "unieważnić"z moca wsteczną składając
    oświadczenie o odrzuceniu spadku.
    I właśnie to powinna zrobić (niestety w sądzie lub przed notariuszem -
    najlepiej w sądzie) a sąd wyda papierek "stwierdzenie nabycia spadku".
    Wzór wniosku masz tutaj:
    http://www.poradaprawna.pl/index_download.php?co=opi
    s&id=261

    Dopiero na podstawie takiego stwierdzenia Wydział Komunikacji uwzględni
    zmiany dotyczące właściciela.

    > Czyli moge ja poprosic aby mi sprzedala ta połówke garbusa? tak jakby była
    > włascicielką? A jak na to urząd jak zobaczy że w dowodzie jest inna osoba?

    prosić mżesz, ale po co?

    > Nie ma żadnego testamentu, wystarczy tylko akt zgonu ? aby to
    > przeprowadzić?

    tak, jak wyżej.

  • 5. Data: 2004-11-29 21:07:26
    Od: " Pawel" <p...@N...gazeta.pl>