  • 1. Data: 2009-06-25 14:09:32
    Temat: finansowanie wykonania dzieła i udział w zysku z jego sprzedaży
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    Witam,

    Na początku mały zarys sytuacji:

    Przez pewien czas tworzyłem pewien "utwór" chcąc być jego wyłącznym
    twórcą, bez jakiegokolwiek wsparcia. Na dokończenie niestety nie
    wystarczyło mi ani czasu ani środków pieniężnych, choć wykonałem je
    prawie w całości.
    Znalazłem jednak osobę, która zaproponowała mi przekazanie pewnej
    kwoty, która pozwoli mi dokończyć mój "utwór" w zamian za określony
    procentowo i ilościowo udział w zysku z jego sprzedaży. Oczywiście
    muszę z taką osobą zawrzeć umowę określającą prawa i obowiązki,
    ewentualną odpowiedzialność.
    Frapuje mnie jednak najdogodniejsza forma zawarcia umowy z tym
    podmiotem.

    Sam prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, Mój przyszły
    kontrahent nie jest natomiast zarejestrowany jako przedsiębiorca.
    Początkowo wpadłem na pomysł aby zmusić tą osobę do założenia dział.
    gosp. i zawrzeć z nią umowę spółki cywilnej. Moim wkładem byłyby
    (dokładnie wycenione) praca oraz ten "utwór" a wkładem kontrahenta
    określona kwota pieniężna. Przedmiotem działalności tej spółki byłoby
    wytworzenie konkretnego "utworu" oraz jego sprzedaż. Wreszcie podział
    zysku oczywiście proporcjonalny do wycenionych w umowie wkładów. Umowa
    zostałaby rozwiązana po spełnieniu jednego z warunków: sprzedaż
    określonej liczby kopii utworu, osiągnięcie przez spółkę określonego
    zysku, upływ czasu. Co istotne, po ziszczeniu się jednego z warunków
    rozwiązujących umowę, prawo do sprzedaży i czerpania z niej zysków
    przysługiwałoby tylko mi.

    Takie rozwiązanie wydaje mi się najbezpieczniejsze, gdyż przy
    prowadzeniu jednego rachunku spółki byłoby po prostu transparentne.
    Okupione byłoby to jednak zbędną ilością formalności oraz jednak
    terminami wpisu do ewidencji, nipu i regonu, zakładania konta
    bankowego, oraz z dodatkowym kosztem opodatkowania umowy spółki.

    Wydaje mi się więc, że jest to przysłowiowe "strzelanie z armaty do
    wróbla".

    Wiem że kontrakty można kształtować dowolnie, więc można byłoby
    również spisać umowę np. o współpracę, może nawet umowę o dzieło. Nie
    wiem jednak czy takie formy w praktyce byłyby równie nieopłacalne w
    zakresie podatkowym i co równie istotne, czy zawarcie i sporządzenie
    takiej umowy nie byłoby znacznie bardziej skomplikowane niż utworzenie
    spółki cywilnej (w czym akurat mam doświadczenie).

    Byłbym bardzo wdzięczny za podpowiedzi o jakiej formie powinienem
    myśleć. Byłbym również wdzięczny za ewentualne linki do artykułów/
    tematów na forum gdzie mogę szukać jakiś pomysłów.

    Pozdrawiam serdecznie
    A.

  • 2. Data: 2009-06-25 14:28:28
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 25 Cze, 16:09, "m...@g...com" <m...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > myśleć. Byłbym również wdzięczny za ewentualne linki do artykułów/
    > tematów na forum gdzie mogę szukać jakiś pomysłów.

    Właśnie sobie dodatkowo zadałem pytanie, w jakiej formie kontrahent
    miałby przenieść na mnie tą kwotę pieniędzy żeby uniknąć jakiegoś
    przesadnego opodatkowania -oczywiście w przypadku wyboru innej formy
    niż zawarcie spółki cywilnej.

  • 3. Data: 2009-06-25 14:32:50
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > ewentualną odpowiedzialność.
    > Frapuje mnie jednak najdogodniejsza forma zawarcia umowy z tym
    [...]

    Wklep w Google "spółka cicha", poczytaj i zastanów się czy Ci to pasuje. W
    skrócie, to nie powołujecie nowego podmiotu, koszty niewielkie, a wszystko
    opiera się na umowie, którą trzeba będzie dobrze sformułować.

    --
    .B:artek.

  • 4. Data: 2009-06-25 15:11:13
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 25 Cze, 16:32, ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote:
> [...]
    > skrócie, to nie powołujecie nowego podmiotu, koszty niewielkie, a wszystko
    > opiera się na umowie, którą trzeba będzie dobrze sformułować.

    Dzięki Bartku.
    Po pobieżnej lekturze wynika dochodzę do wniosku, że będzie to dobrze
    pasująca do tej sytuacji podstawa współpracy.
    Jak będzie kształtował się od tego PCC?

    A.

  • 5. Data: 2009-06-25 18:27:52
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > Dzięki Bartku.
    > Po pobieżnej lekturze wynika dochodzę do wniosku, że będzie to dobrze
    > pasująca do tej sytuacji podstawa współpracy.
    > Jak będzie kształtował się od tego PCC?

    http://www.google.pl/search?source=ig&hl=pl&rlz=&q=s
    p%C3%B3%C5%82ka+cicha+opodatkowanie&meta=lr%3D&aq=f&
    oq=

    --
    .B:artek.