  • 1. Data: 2009-06-25 10:25:36
    Temat: autorskie prawa majątkowe do własnego programu
    Od: pk <p...@g...com>

    Prowadzę DG. Mam zawartą długowalową umowę o współpracy ze
    Zleceniodawcą, w której jest zaznaczone, że w trakcie trwania
    niniejszej umowy przenoszę autorskie prawa majątkowe na wykonane
    utwory na Zleceniodawcę, Rozliczenie (faktura) jest w cyklach
    miesięcznych na podstawie ilości poświęconych godzin, zebranych w
    raporcie. Utworami jest oprogramowanie z zakresu automatyki
    przemysłowej. Dostarczam również źródła programu.

    Jednorazowo jednak ustnie umówiłem się na wykonanie kompletnego dzieła
    - programu, który wykonuje dość sporo obliczeń po stronie bazy danych
    oraz zawiera warstwę prezentacyjną. Oprogramowanie umożliwia
    wyliczanie współczynnika sprawności produkcji, które to algorytmy są
    ogólnie dostępne, ja to ubrałem w działający program i dorobiłem moduł
    prezetacji wyników. Zleceniodawca również domaga się ode mnie
    przeniesienia majątkowych praw autorskich. Ale równocześnie umowa o
    współpracy mi się kończy, więc nie chciałbym pozbywać się kawałka
    dobrego oprogramowania (jestem zadowolony z tego co stworzyłem, a to
    rzadkość :)).

    Czy skoro sposób wyliczeń jest ogólnie znany i dostępny, to mogę ten
    sam program potem wykorzystać dla innego klienta?

    A czy mogę go wykorzystać po pozmienianiu nazw występujących w kodzie
    programu (nazwy zmiennych, procedur, tabel w bazie)? Czy muszę jeszcze
    zmienić kolejność różnych czynności, co jest możliwe?

    --
    PK

  • 2. Data: 2009-06-25 11:25:54
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "pk" <p...@g...com> napisał
    >Czy skoro sposób wyliczeń jest ogólnie znany i dostępny, to mogę ten
    >sam program potem wykorzystać dla innego klienta?

    Ten sam sposób tak, ale nie ten sam program (utwór).

  • 3. Data: 2009-06-25 12:53:53
    Od: SuN <g...@p...onet.pl>

    piotr [trzykoty] pisze:

    > Ten sam sposób tak, ale nie ten sam program (utwór).
    z tego co kojarzę, musi się różnić 30% kodu.
    Pozdrawiam
    Grzegorz.

  • 4. Data: 2009-06-25 13:02:15
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "SuN" <g...@p...onet.pl> napisał
    > z tego co kojarzę, musi się różnić 30% kodu.

    nie ma nigdzie wprost tego powiedziane. Musi być taka różnica, by przekonała
    sąd w razie sporu, że to dwa odzielne utwory, a fragmenty wspólną są na tyle
    mało znaczne, że nie wyczerpują cech utworu.

  • 5. Data: 2009-06-25 14:50:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pk wrote:

> [...]
    > programu (nazwy zmiennych, procedur, tabel w bazie)? Czy muszę jeszcze
    > zmienić kolejność różnych czynności, co jest możliwe?

    Jak już napisano.
    Nie możesz, bo go już sprzedałeś.
    Możesz za to napisać nowy, który robi to samo.
    Z tym, że dobrze byłoby (dla późniejszych celów dowodowych w sądzie :)
    ), żeby znacząco różnił się od poprzedniego.

  • 6. Data: 2009-06-25 15:25:52
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "pk" napisał:
> [...]
    > programu (nazwy zmiennych, procedur, tabel w bazie)? Czy muszę jeszcze
    > zmienić kolejność różnych czynności, co jest możliwe?

    a może zamiast sprzedawać majątkowe prawa do programu to sprzedać licencję
    na jego kopię?:O)

  • 7. Data: 2009-06-25 18:20:41
    Od: pk <p...@g...com>

    On Jun 25, 4:50 pm, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > Z tym, że dobrze byłoby (dla późniejszych celów dowodowych w sądzie :)
    > ), żeby znacząco różnił się od poprzedniego.

    No właśnie próbuje ustalić, co to znaczy "znacząco" w przypadku
    programów komputerowych. SuN wcześniej napisał 30%, ale jak to jest
    mierzalne?

  • 8. Data: 2009-06-26 06:12:11
    Od: SuN <g...@p...onet.pl>

    pk pisze:
    > No właśnie próbuje ustalić, co to znaczy "znacząco" w przypadku
    > programów komputerowych. SuN wcześniej napisał 30%, ale jak to jest
    > mierzalne?
    nijak.
    a właściwie można
    robisz diffa przez cvs'a czy jakieś inne narzędzie, które potrafi takie
    cuda zrobić i widać ile jest różnic.
    Dodatkowo, użyj innych komponentów do wizualizacji, innych buttonów itp.
    Tak zdaje się powstał FreeBSD - nie pamiętam teraz dokładnie, ale
    było wokół tego zamieszanie, i udowodnili, że różni się od BSD ponad 30%
    kodu.

    pozdrawiam
    Grzegorz

  • 9. Data: 2009-06-26 06:13:42
    Od: SuN <g...@p...onet.pl>

    Papa Smerf pisze:
    > a może zamiast sprzedawać majątkowe prawa do programu to sprzedać
    > licencję na jego kopię?:O)
    dokładnie, tak było by najlepiej.
    zależy tylko jak została skonstruowana umowa, zanim zaczął pisać ten
    program.
    oczywiście zawsze można zmienić zdanie i zapis w umowie, albo ją zerwać
    (zależnie od konsekwecji) - może bardziej opłacalne jest zerwanie.
    a jeśli klientowi zależy na tym sofcie, to kupi licencje.

    pozdrawiam
    Grzegorz