  • 1. Data: 2003-09-17 18:04:53
    Temat: filmy Divx z sieci itp.
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl.nospam.pl>

    witam, mam nadzieje ze nie bylo takiego pytania

    z tego co wiem to sciaganie plikow video i muzycznych jest lamaniem praw
    autorskich, a a co jesli ktos na swojej stronce www podaje adresy serwerow
    ftp gdze mozna znalesc jakis film? (oczywiscie kazdy moglby sobie
    poswiecajac troche czasu takie adresy sam znalesc)
    to na chlopski rozum byl by ulatwianiem przestepsta? czy nie? jakie
    "teoretyczne" konsekwencje?

    a gdy jakas gazeta komputerowa opisuje programy P2P, i doradza które
    najlepiej nadaja sie do do sciagania tych samych rzeczy, i daje wskazowki
    jak je efektywnie szukać? to to samo? czy może tajemnica dzennikarska?

    pomyslalem o tym dzis i postanowilem wyslac posta :-)

    pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2003-09-17 23:47:50
    Temat: Re: filmy Divx z sieci itp.
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-17 20:04, Piotrek napisał(a):

> [...]
    >poswiecajac troche czasu takie adresy sam znalesc)
    >to na chlopski rozum byl by ulatwianiem przestepsta? czy nie? jakie

    Wydaje mi się, że jest to nielegalne.

    >a gdy jakas gazeta komputerowa opisuje programy P2P, i doradza które
    >najlepiej nadaja sie do do sciagania tych samych rzeczy, i daje wskazowki
    >jak je efektywnie szukać? to to samo? czy może tajemnica dzennikarska?

    Sam program p2p nie musi być zły, tak jak zły nie jest nóż. Winny jest
    użytkownik.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 3. Data: 2003-09-18 13:11:10
    Od: Dredd<...@...pl>

    Mam wraażenie że może pojawiać się pewna logicnza niekonsekwencja
    między stwierdzeniem:

    > Wydaje mi się, że jest to nielegalne.

    a stwierdzeniem

    > Sam program p2p nie musi być zły, tak jak zły nie jest nóż. Winny
    jest
    > użytkownik.

    Skoro program nie jest winny a decyduje sposób korzystania z niego
    to także to o czym jest mowa w pierwszej części pytania nie będzie
    samo w sobie nielegalne.

    Konsekwentnie trzeba by stwierdzić że odesłanie (link) do ftp nie jest
    nielegalne bo samo istnienie serwera ftp nie zawsze przesądza o
    przestępstwie, przestepstwo pojawia się dopiero gdy korzystamy z ftp
    ściągając nieudostępnione przez autora utwory
    Samo odesłanie jak ten nóż nie będzie więc chyba zabronione.
    Tym bardziej że aby przypisać pomocnictwo należy wykazać że
    pomocnik (autor linku) chciał by sprawca popełnił przestępstwo. Sam
    link do serwera nie może o tym przesądzać, szczególnie o ile serwer
    zawiera nie tylko nielegalne ale także legalne pliki.

    -> http://usenet.pomocprawna.info