  • 1. Data: 2005-04-21 23:37:44
    Temat: falszywe zeznania - kto moze oskarzyc?
    Od: "pat" <p...@i...pl>

    Witam,
    Na sprawie karnej, poszkodowany (bedacy oskarzycielem posilkowym) skladajac
    zeznania (z przyrzeczeniem) sklamal. Tzn klamal wielokrotnie, ale m.in.
    zeznal ze wykonal JEDNO polaczenie telefoniczne podczas gdy dzwonil
    wielokrotnie (30, moze 50 razy w ciagu miesiaca) do konkretnej osoby (na
    pytanie obrony powtorzyl, ze dzwonil JEDEN raz).
    Czy jest to podstawa do oskarzenia o skladanie falszywych zeznan?
    Kto powinien z tym wystapic?
    Sedzia?
    Czy oskarzony moze zlozyc zawiadomienie o przestepstwie do prokuratury?
    Czy do takiego zawiadomienia nalezy dostarczyc dowody?
    Zwykly szarak nie jest przeciez w stanie zdobyc cudzego bilingu. A
    jednoczesnie ilosc
    wykonanych telefonow jest istotna w sprawie. Poza tym udowodnienie klamstwa
    obala inne brednie "poszkodowanego".
    Istotne jest (dla znawcow tematu oczywiscie truizm) ze oskarzony skladajac
    wyjasnienia moze klamac (bez konsekwencji z tego tytulu), natomiast
    swiadek/poszkodowany zostaje zawsze pouczony o odpowiedzialnosci karnej za
    skladanie falszywych zeznan ...
    Powtorze ze wszystko co opisalam mialo miejsce na sali sadowej, w sprawie
    karnej, prokurator na sali... Zeznanie poszkodowanego jest zaprotokolowane -
    sprawdzilam ....

    pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2005-04-22 04:35:34
    Temat: Re: falszywe zeznania - kto moze oskarzyc?
    Od: stern <s...@f...i.d.p.l>

    pat napisał(a):

    > Czy oskarzony moze zlozyc zawiadomienie o przestepstwie do prokuratury?

    tak

    > Czy do takiego zawiadomienia nalezy dostarczyc dowody?

    dobrze by było, inaczej z ogólnioludzkiego punktu widzenia - może to
    zostać potraktowane jako kolejna próba uniknięcia odpowiedzialności karnej.

    > A jednoczesnie ilosc wykonanych telefonow jest istotna w sprawie.

    Trzeba bylo wnioskowac wczesniej. NIe mialbys teraz tych klopotow

    > Poza tym udowodnienie klamstwa
    > obala inne brednie "poszkodowanego".

    Z tym moze byc różnie.

    > Istotne jest (dla znawcow tematu oczywiscie truizm) ze oskarzony skladajac
    > wyjasnienia moze klamac (bez konsekwencji z tego tytulu),

    mając na uwadze 258 kpk czy chocby 66 kk mozna sie zastanowic nad
    brakiem konsekwencji ;).

    Ponadto niekaralnosc za falszywe zeznania nie dotyczy falszywego
    pomowienia o przestepstwo.

    pozdr.

    m.

    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911

  • 3. Data: 2005-04-22 04:55:31
    Od: serwer <c...@i...pl>

    stern wrote:

    > Ponadto niekaralnosc za falszywe zeznania nie dotyczy falszywego
    > pomowienia o przestepstwo.

    Maslo maslane?

  • 4. Data: 2005-04-22 05:15:40
    Od: stern <s...@f...i.d.p.l>

    serwer napisał(a):

    > Maslo maslane?

    nie, raczej nieumiejętność czytania.
    Zatem łopatologicznie:
    1) Jeśli oskarżony mówi: Nie było mnie tam bo byłem u cioci krysi na
    drugim końcu Polski. A okaże się, że cioci krysi zmarło się dwa lata
    przed popełnieniem przestępstwa - oskarżóny nie podlega karze za
    fałszywe zeznanie.

    2) Jesli oskarżony mówi: Nie ukradłem ciężarówki z paliwem, ale wiem, że
    dyrektor Henryk Cwany od wielu lat okrada rafinerie w Pruszczu
    Gdańskim (mam nadzieję, że tam nie ma rafinerii, bo wszystko zmyślone) i
    pewnie to on.
    Możnaby się zacząc zastanawiać, czy to jeszcze prawo do obrony czy
    fałszywe zawiadomienie o przestępstwie. Przy założeniu, że dyrektor jest
    kryształowy, a ten wyrok za podatki to działanie w interesie publicznym ;)

    pozdr.

    m.

    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911

  • 5. Data: 2005-04-22 20:00:22
    Od: "Anstak" <a...@o...pl>

    Trzeba poczekac do zakonczenia sprawy. Sad wyda wyrok napisze uzasadnienie w
    ktorym oceni zeznania swiadka (tzn poszkodowanego). jezeli uzna ze sklamal,
    to moze wtedy zawiadomic prokurature celem wszczecia postepowania . Jezeli
    uzna ze mowil prawde a ty uwazasz ze sklamal i jestes strona w procesie,
    to zlozysz apelacje w ktorej ustosunkujesz sie itp.. jezeli sad odwolawczy
    sie przychyli to ok, jesli nie to juz nic nie zrobisz.
    Ale nawet jesli Sad uzna ze poszkodowany klamie to jeszcze nie znaczy ze
    zostanie wszczete postepowanie w sprawie falszywych zeznan. To bardzo
    ocenne.. Inna ocena zdarzen, niewiedza, nie musi byc od razu uznana za
    falszywe zeznaia. To musi byc ewidentne i razace( nie tylko dla Ciebie).
    Pamietaj adwokaci i sedziowie mowia, ze 95 % świadkow na sali sadowej
    klamie!!!!

    jezeli jestes strona w tej sprawie(oskarzonym) to moze teraz zloz wniosek
    dowodowy w sprawie sciagniecia bilingu celem wykazania klamstwa
    pokrzywdzonego

    Pozdr
    Ania

  • 6. Data: 2005-04-23 11:54:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pat" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

    Nie każde rozminięcie się z prawdą w zeznaniach świadka podlega tak
    naprawdę odpowiedzialności karnej. Istotnym jest, by owa opisana przez
    Ciebie różnica miała znaczenie w danej sprawie. Ale jeśli nawet nie ma,
    to posiadane dowody możesz wykazać w celu dyskredytacji pokrzywdzonego
    jako świadka. Wykazując sądowi, ze kłamał w tej kwestii można dążyć do
    wykazania, ze gość w ogóle jest mało wiarygodny. Zbyt mało jednak
    szczegółów napisałeś, by móc to ocenić.

    Co do zasady zawiadomienie może złożyć każdy - również Ty. Zawiadomienie
    składasz do prokuratury albo na Policji. Nie musisz dostarczać dowodów
    swoich podejrzeć, ale w dobrym tonie było by je przynajmniej wskazać. No
    bo inaczej, to wyjdzie z tego po prostu sprawa pieniacka i tyle.