  • 1. Data: 2005-01-18 07:34:58
    Temat: dziekanka
    Od: "mamaniuni" <m...@o...pl>

    Witam

    Jestem na pierwszym roku magisterki (zaocznie), przyjmuję rente po zmarłym
    ojcu, wiem , że z dziekanką nie powinno być rzadnego problemu (jestem w
    ciąży), ale czy będąc na dziekance dalej będę miała status studenta i będę
    otrzymywała rentę??

    za odpowiedzi z góry dziękuję

  • 2. Data: 2005-01-18 08:47:10
    Temat: Re: dziekanka
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > ojcu, wiem , że z dziekanką nie powinno być rzadnego problemu (jestem w
    > ciąży), ale czy będąc na dziekance dalej będę miała status studenta i

    spytaj w dziekanacie, t ebabki sa najbardziej w tym zorientowane.

    P.

  • 3. Data: 2005-01-18 13:46:44
    Od: "Tom(ek)" <p...@w...pl>

    Dnia 18 Jan 2005 08:34:58 +0100, na pl.soc.prawo osoba określana zwykle
    jako mamaniuni w poście dziekanka popełniła co następuje:

> [...]
    > ojcu, wiem , że z dziekanką nie powinno być rzadnego problemu (jestem w
    > ciąży), ale czy będąc na dziekance dalej będę miała status studenta

    status studenta to jedno a renta to drugie.

    >(...)

    ** pl(dot)soc(dot)prawo(at)wp(dot)pl
    ** Tom(ek)

  • 4. Data: 2005-01-18 14:01:59
    Od: "Tom(ek)" <p...@w...pl>

    Dnia 18 Jan 2005 08:34:58 +0100, na pl.soc.prawo osoba określana zwykle
    jako mamaniuni popełniła co następuje:

    > (...) ale czy będąc na dziekance dalej będę miała status studenta i będę
    > otrzymywała rentę??
    > (...)

    Doprecyzowując (po konsultacji): do renty po ojcu (ogólnie rodzinnej) mają
    prawo: dzieci (nieistotne, czy własne, czy nie) do ukończenia 16. roku
    życia lub 25. roku życia, jeśli się uczą oraz bez względu na wiek- to po
    pierwsze. Jeżeli dziecko osiągnęło 25 lat będąc na ostatnim roku studiów,
    prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku studiów.

    Przepisy art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
    emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162,
    poz. 1118 z późn. zm.) uzależniają prawo do renty rodzinnej od nauki w
    szkole. Z treści art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o
    szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 65, poz. 385 z późn. zm.) wynika, że nauka w
    szkole wyższej może być prowadzona na różnych poziomach kształcenia.

    Powołując się na orzecznictwo sądowe, w oparciu o uchwałę Sądu Najwyższego
    z dnia 3 października 2000 r. (Sygn. akt II UKN 739/99) widzimy, że wypłatę
    renty rodzinnej należy kontynuować studentowi przebywającemu na urlopie
    dziekańskim, niezależnie od tego, z jakich przyczyn ten urlop został mu
    udzielony. Warunkiem koniecznym jest zachowanie przez zainteresowanego
    statusu studenta w danym roku akademickim.

    (wyrok SN z dnia 03.10.99 (II UKN 739/99) w brzmieniu "Student w czasie
    urlopu dziekańskiego kontynuuje naukę w szkole [...], co oznacza, że nie
    traci prawa do renty rodzinnej, niezależnie od tego z jakich przyczyn
    udzielono tego urlopu".)

    Jak z powyższego wynika nie powinno być Ci odebrane prawo do otrzymywania
    renty.

  • 5. Data: 2005-01-18 14:52:47
    Od: "mamaniuni" <m...@o...pl>

    Dziękuję za odpowiedz