  • 1. Data: 2008-09-17 12:14:30
    Temat: działalność gospodarcza w wynajmowanym mieszkaniu
    Od: "Krzysztof Gawryś" <k...@y...com>

    Witam,

    prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, w celu cięcia kosztów
    zdecydowałem
    się na przeniesienie siedziby firmy do wynajmowanego przezemnie mieszkania,
    w najbliższej przyszłości.
    I tutaj nachodzą mnie wątpliwości, czy oprócz umowy najmu lokalu
    mieszkalnego, muszę mieć jakieś dodatkowe
    zgody i/lub oświadczenia właściciela mieszkania, do okazania w US ?
    Czy koszty najmu lokalu w którym prowadzi się działalność (zakładając że to
    mi się uda), można w jakiś sposób
    amortyzować lub wrzucić w koszty firmy ?

    Proszę o poradę.
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2008-09-17 13:15:58
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-09-17, Krzysztof Gawryś <k...@y...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > mieszkalnego, muszę mieć jakieś dodatkowe
    > zgody i/lub oświadczenia właściciela mieszkania, do okazania w US ?

    A w ogóle jego zgodę masz?

    > Czy koszty najmu lokalu w którym prowadzi się działalność (zakładając że to
    > mi się uda), można w jakiś sposób amortyzować lub wrzucić w koszty firmy ?

    Całego na pewno nie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2008-09-17 13:42:21
    Od: "Krzysztof Gawryś" <k...@y...com>

    > On 2008-09-17, Krzysztof Gawryś <k...@y...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A w ogóle jego zgodę masz?

    Jeszcze jego nie pytałem, pytam czy potrzebuję taką zgodę.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 4. Data: 2008-09-17 13:52:39
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-09-17, Krzysztof Gawryś <k...@y...com> wrote:

    [...]

    > Jeszcze jego nie pytałem, pytam czy potrzebuję taką zgodę.

    Prowadzenie DG może wiązać się ze zmianą charakteru lokalu (na użytkowy)
    i koniecznością naliczania VATu (względnie prowadzenia ewidencji do
    celów zwolnienia przedmiotowego).

    Trochę mało danych podałeś. Chcesz całe mieszkanie przeznaczyć na DG?
    1m^2? Pokój?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2008-09-17 14:00:43
    Od: "Krzysztof Gawryś" <k...@y...com>

> [...]
    > celów zwolnienia przedmiotowego).
    >
    > Trochę mało danych podałeś. Chcesz całe mieszkanie przeznaczyć na DG?

    Mieszkam w tym mieszkaniu, wynajmuję je, mam dwa pokoje, jeden z pokoi
    (15m^2) chcę przeznaczyć na DG,
    aby niemusieć wynajmować osobnego biura jak to czynię do tej pory.
    Dodam że, moja praca polega głównie na pracy zdalnej, i na wizytach u
    klientów, nigdy na odwrót,
    nie przyjmuję petentów w dotychczasowym biurze.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 6. Data: 2008-09-17 14:36:10
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-09-17, Krzysztof Gawryś <k...@y...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > klientów, nigdy na odwrót,
    > nie przyjmuję petentów w dotychczasowym biurze.

    Rzecz nie jest trywialna, bo dotyczy kwestii podatkowych. Wynajem na
    potrzeby mieszkaniowe jest zwolniony z VAT, na potrzeby DG - już nie.
    Spróbuj dopytać na pl.soc.prawo.podatki.

    Generalnie to właściciel musi wiedzieć, bo to on ewentualnie musiałby
    Ci zacząć naliczać VAT, czy też płacić inną stawkę podatku od tego
    przeznaczonego na DG pomieszczenia.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2008-09-17 14:50:46
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > Generalnie to właściciel musi wiedzieć, bo to on ewentualnie musiałby
    > Ci zacząć naliczać VAT, czy też płacić inną stawkę podatku od tego

    Nie mowiac o tym ze musi to miec zgloszone w US ;)

    Do tego dochodzi prad (inne stawki na lokal uzytkowy), Spoldzielnia
    Mieszkaniowa (to samo - inne stawki, nie wiem tez czy jakiejs zgody nie
    musza wyrazic - takie cos gdzies czytalem , ale moze to np tylko przy
    niektorych rodzajach dzialalnosci), pewnie jakies pieczatki, zmiana
    wpisow itd. (jak przy kazdej zmianie siedziby)

    --
    Regards,
    Maverick

  • 8. Data: 2008-09-17 20:18:32
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

> [...]
    > musza wyrazic - takie cos gdzies czytalem , ale moze to np tylko przy
    > niektorych rodzajach dzialalnosci), pewnie jakies pieczatki, zmiana wpisow

    jak chodzi o podatki w naszym kraju to nie ma co się na grupach pytać, bo to
    sprawa życia i śmierci (co innego jak tam cos ukradniesz, czy zamordujesz
    kogoś, to niska szkodliwość społeczna)
    lepiej niech kupi sobie specjalistyczne księgi biznesowo podatkowe
    (koniecznie uaktualnione na dany rok podatkowy, albo i miesiąc) i niech
    czyta,

    a ni lepszym rozwiązaniem w jego sytuacji jest zrezygnowanie z siedziby
    firmy?
    skoro jego działalność nie wymaga lokalu to po co mu on? może założyć
    działalność nie posiadającą lokalu (jak tak sobie założyłem< z czego bardzo
    byli niezadowolnieni je**e urzędasy, bo nie mogły ku**y wydębić ode mnie
    dodatkowego podatku:O)

  • 9. Data: 2008-09-17 23:04:35
    Od: "Krzysztof Gawryś" <k...@y...com>

    postanowiłem że życia swojego ani firmy ryzykował nie będę ;-)
    jeśli z jakiegoś powodu ma na mnie później US siadać to ja dziękuję.
    w między czasie rozmawiałem z właścicielką mieszkania, okazuje się iż siedzi
    w Berlinie
    i bardzo nie na rękę są wszelkie ruszady związane z mieszkaniem,
    więc, ponieważ mam bardzo korzystne warunku najmu, nie zamierzam sprawy
    ruszać.

    Wszystkim,
    Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam

  • 10. Data: 2008-09-17 23:37:57
    Od: "d852" <d...@p...onet.pl>

    gargamel wrote:

    > a ni lepszym rozwiązaniem w jego sytuacji jest zrezygnowanie z
    > siedziby firmy?
    > skoro jego działalność nie wymaga lokalu to po co mu on?

    A to można tak ? Można założyć własną działalność gospodarczą i nie
    podawać żadnego adresu ( ew. tylko korespondencyjny ) ? Wszyscy mi
    mówili, że nie, co oczywiście wydawało mi się kretynizmem, ale jakoś
    specjalnie mnie nie zaskoczyło.