  • 1. Data: 2004-09-01 19:03:16
    Temat: dyktaofn jako dowód ....................
    Od: "Liban" <f...@p...onet.pl>

    Witam grupę !

    Pytanie moje dotyczy kwestii następującej.
    Czy prawo polskie dopuszcza używanie/stosowanie nagrania na dyktafonie
    cyfrowym (bądź analogowym) materiału, który rzekomo ma pomóc w ukazaniu
    prawdy bądź jednoznacznie określić słuszność powództwa ?

    Bardzo proszę o pomoc w tej kwestii.

    pozdrawiam
    Liban

  • 2. Data: 2004-09-01 19:59:33
    Temat: Re: dyktaofn jako dowód ....................
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sero" <s...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Z cyfrowym moze byc problem, bo pierwszy lepszy prawnik moze obalic
    > autentycznosc takiego nagrania (latwosc montazu itd).

    Równie dobrze może zmontować na cyfrowo i nagrać na analogowo. Nośnik jest
    bez większego znaczenia. A sam zapis jako dowód po prostu podlega ocenie
    sądu. W ostateczności będzie trzeba powołać biegłego by stwierdził, czy
    nagranie nie było montowane. Takie nagranie w każdym razie ma nieco
    silniejszą moc dowodową, od zeznania osoby, która daną rozmowę słyszała i
    nagrała. Chodzi o to, ze świadek odtwarzając z pamięci może coś mimowolnie
    przekręcić. Dyktafon już tej wady nie ma.

  • 3. Data: 2004-09-01 21:14:39
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Sero" <s...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Z cyfrowym moze byc problem, bo pierwszy lepszy prawnik moze obalic
    > autentycznosc takiego nagrania (latwosc montazu itd).

    A na jakim dyktafonie Michnik nagral Rywina?

  • 4. Data: 2004-09-01 21:19:48
    Od: Sero <s...@e...pl>

  • 5. Data: 2004-09-01 23:51:29
    Od: "piszczyk_dino" <p...@t...pl>

    Nie ma przeciwskazań. Miałem do czynienia w życiu z 2 takimi sprawami. W obu
    ekspertyza była prowadzona tak opieszale, że po jej zrobieniu stwierdzono że
    taśma uległa częsciowemu zniszczeniu???? W jednej sprawie kaseta zaginęła w
    ABW.

  • 6. Data: 2004-09-02 09:04:46
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > A na jakim dyktafonie Michnik nagral Rywina?

    na dwoch niezaleznych starych z takimi rolkami :) (czyzby czekal na
    propozycje? :)

    P.

  • 7. Data: 2004-09-02 09:05:55
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    że
    > taśma uległa częsciowemu zniszczeniu???? W jednej sprawie kaseta zaginęła

    dlatego zanim sie kasete odda policji najlepiej sparzadci kilka kopii i
    umiescic w roznych miejscach.

    P.

  • 8. Data: 2004-09-04 12:42:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+
    >+ Równie dobrze może zmontować na cyfrowo i nagrać na analogowo.

    Właśnie zawsze mnie to zastanawiało - owa koncepcja że "analogowe
    jest lepsze". Ze względu na narzucające się oczywiste rozwiązanie
    o którym piszesz :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-04 18:54:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Właśnie zawsze mnie to zastanawiało - owa koncepcja że "analogowe
    > jest lepsze". Ze względu na narzucające się oczywiste rozwiązanie
    > o którym piszesz :)

    Mnie się wydaje, że zaczerpnięto wprost ze stosowania "analogowych" aparatów
    fotograficznych i dyskryminacji cyfrowych. Moim zdaniem cokolwiek bzdurna
    teoria, bo i z analogowego negatywu można coś cyfrowo wyretuszować, ale to
    inna sprawa. Na przykład ubezpieczy od lat stosują cyfrówki i jakoś nikt w
    sądzie jakby co nie wybrzydza.

  • 10. Data: 2004-09-05 08:28:00
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > inna sprawa. Na przykład ubezpieczy od lat stosują cyfrówki i jakoś nikt w

    no ale chyba dobry ekspert potrafi udowodnic ktore to podroba?

    P.