  • 1. Data: 2006-09-22 11:16:44
    Temat: dyktafony
    Od: Ormianin <o...@c...epf.pl>

    Mozliwe ze temat juz byl, ale ja sie jakos nie specjalnie doszukalem
    odpowiedzi, chodzi o to co jest weryfikowane przez odpowiednie organa jako
    dowod w sprawie, mam zarejestrowana pewna sytuacje, ale na dyktafonie
    cyfrowym (to jest aparat fotograficzny z taka funkcja, dzwiek jest w
    formacie wav 11500 khz) szlyszalem sugestie od innych prawnikow ze dowodem
    w sprawie jest tylko zapis analogowy (kaseta). Czasu juz nie cofne i to co
    sie nagralo jest w formie cyfrowej. Czy wystarczy tylko skopiowac to na
    tasme /kasete/ analogowa?

    I na przyszlosc jakie dyktafony powinny byc uzywane jako dowod w sprawie ?

  • 2. Data: 2006-09-22 13:25:20
    Temat: Re: dyktafony
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > sie nagralo jest w formie cyfrowej. Czy wystarczy tylko skopiowac to na

    A ja szlyszalem ze dowodem jest wszystko to co sad uzna za dowod. A zanim
    uzna raczej na pewno zwroci sie o ekspertyze do fachowcow.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2006-09-22 15:05:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Ormianin" <o...@c...epf.pl> napisal w wiadomosci

    Dowodem w sprawie moze byc wszystko to, co sad za dowód uzna. Zapis fonii -
    niezaleznie od tego, na czym nagrany - moze byc uznany za dowód. Byle jego
    jakosc nie pozostawiala watpliwosci, co do tresci nagrania.

  • 4. Data: 2006-09-23 09:12:58
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    Ormianin napisał(a):
> [...]
    > tasme /kasete/ analogowa?
    >
    > I na przyszlosc jakie dyktafony powinny byc uzywane jako dowod w sprawie ?

    nic nie przegrywaj, bo manipulujesz oryginalnym dowodem.
    dowodem nie jest dyktafon, tylko zapis dzwieku.

    dlatego zapis analogowy jest wiarygodniejszy, bo latwiej wykryc ew.
    "obrobke" zapisywanego dzwieku. zapis cyfrowy mozna praktycznie
    "obrobic" bezsladowo, wiec jezeli pacjent jest nieglupi, to
    zakwestionuje taki dowod powolujac bieglego, ktory potwierdzi
    mozliwosc manipulacji.

    pozdrawiam:-)

    ==> Bungo:-)

  • 5. Data: 2006-09-28 05:45:50
    Od: T <i...@o...pl>

    Bungo wrote:
    > zapis cyfrowy mozna praktycznie
    > "obrobic" bezsladowo

    nie "praktycznie" a tylko *teoretycznie* !!

    praktycznie to właśnie *zawsze* jest cała masa różnych dźwięków z tła
    których zasymulowanie/zsyntetyzowanie w 100% jest przaktycznie niemożliwe -
    tak aby się specjalista nie połapał!

    a jeśliby nawet założyć taki hipotetyczny sukces w tej falsyfikacji to co by
    potem szkodziło ten *majstersztyk* nagrać na taśmę?
    a właśnie szumy z taśmy tylko by utrudniły dokładną analizę dźwięków z tła!

    kwestia prawdopodobieństwa...
    jeśli nagranie jest odpowiednio długie to skala nakładu pracy na
    ewentualną "podróbkę" tak aby nie pozostawić żadnych śladów jest
    niewyobrażalna!

    tak więc jeśli przepis prawa tak rzeczywiście mówi to jest on anachroniczny!

    ciekawe jak przepisy innych krajów traktują ten problem? np. w USA czy UK ??