  • 1. Data: 2006-09-22 10:49:01
    Temat: Podatek od sprzedaży mieszkania - poważny problem
    Od: "daDa" <d...@1...pl>

    Witam sedecznie
    Posiadam mieszkanie które kupiłem w zeszłym roku (2005) ale sytuacja zmusiła
    mnie do sprzeadazy tego mieszkania i zaiwestowania uzyskanych pieniedzy w
    dzialalność gospodarczą. Podatek należny od tej sprzedaży 10% to jak dla
    mnie duża kwota potrzebna mi do zaiwestowania w miejsce pracy a nie
    zapłacenie go "lekką ręką" dla urzędu. Proszę o pomoc, czy jest jakiś sposób
    na zatrzymanie tego podatku lub choc by odroczenie płatności tego podatu na
    okres np 1 roku?

    proszę o pomoc
    sprawa jest pilna i każda sugestja bardzo pomoże mi w mojej sytuacji
    życiowej

    pozdrawiam
    daDa

  • 2. Data: 2006-09-22 11:09:45
    Od: "kysio" <k...@c...pl>

    Użytkownik "daDa" <d...@1...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sposób na zatrzymanie tego podatku lub choc by odroczenie płatności tego

    to jest twoj heroiczny wklad w tanie panstwo, ktore rozpoczyna sie od
    haraczu
    dla brukseli az po dziesiatki innych rzeczy, jak chocby w dluzszej
    perspektywie
    funkcjonowanie ZUS i emerytury dla panów Lesiaków - chyba nie sadzisz,
    ze te pieniadze sa bardziej potrzebne Tobie niz im ? :-)

    przepraszam, ze nie na temat ale nie moglem sie powstrzymac od komentarza
    widzac tak drastyczny skok na instytucję wlasności ... prawdopodobnie
    zmienia
    te łupieżcze przepisy ale Ci co sprzedali mieszkania wczesniej zwrotów z
    tego
    tytułu raczej nie otrzymają ... :-(

  • 3. Data: 2006-09-22 11:37:03
    Od: "Anna S" <a...@g...pl>

    daDa <d...@1...pl> napisał(a):

> [...]
    > okres np 1 roku?
    >
    > proszę o pomoc
    > sprawa jest pilna i każda sugestja bardzo pomoże mi w mojej sytuacji

    Można nie płacić tego podatku dochodowego, gdy złoży się w terminie 14 dni
    od dnia sprzedaży mieszkania, we właściwym Urzędzie Skarbowym takie
    oświadczenie-deklarację, że tą kwotę ze sprzedaży (całą! a nie tylko te 10%)
    przeznaczysz na zakup innego lokalu lub remont. I jest na to 2 lata...
    trzeba wtedy gromadzić faktury, rachunki, żeby w razie wezwania móc okazać,
    że tak sie własnie stało. W przeciwnym wypadku wiadomo, nałożą odsetki karne
    od tego niezapłaconego podatku... i to będzie dopero masakra....
    pozdrawiam
    Andzia

  • 4. Data: 2006-09-22 11:39:39
    Od: "Anna S." <a...@g...pl>

    .. nie jestem tylko pewna, czy można tą kwotę przeznaczyć na cele
    prowadzonej działalnośći:( wydaje mi się że są to tylko cele mieszkaniowe...
    (zakup, remont) ale to już możesz dopytać dokładnie w U.Skarbowym
    Andzia

  • 5. Data: 2006-09-22 12:20:42
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Anna S." <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszkaniowe...
    > (zakup, remont) ale to już możesz dopytać dokładnie w U.Skarbowym

    To sie nazywa na poprawę warunków bytowych, a dzialalnośc gospodarcza to
    niestety co innego.

  • 6. Data: 2006-09-22 13:26:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Anna S wrote:

> [...]
    > że tak sie własnie stało. W przeciwnym wypadku wiadomo, nałożą odsetki karne
    > od tego niezapłaconego podatku... i to będzie dopero masakra....

    Histeryzujesz. Tylko około 6%.

    Dopiero po tych 2 latach lecą ustawowe odsetki, czyli około 12%.

  • 7. Data: 2006-09-22 13:31:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    daDa wrote:
> [...]
    > dzialalność gospodarczą. Podatek należny od tej sprzedaży 10% to jak dla

    A dawno temu?

    Bo zgodnie z przepisami masz 14 dni na złożenie w US deklaracji, że w
    ciągu 2 lat sumę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania wydasz na cele (w
    uproszczeniu) mieszkaniowe (kompletny spis, co można odliczyć od
    podstawy tego podatku znajdziesz w ustawie o podatku dochodowym od osób
    fizycznych).

    Po upływie dwóch lat płacisz 10% od różnicy pomiędzy tym, co uzyskałeś
    ze sprzedaży mieszkania (minus np. koszta notarialne) a tym, co wydałeś
    na np. zakup działki budowlane. I od tego jeszcze połowa ustawowych odsetek.

    PS: oczywiście zakładam, że mieszkanie posiadałeś jako osoba fizyczna :)

  • 8. Data: 2006-09-22 19:15:26
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    użytkownik *Anna S.* napisał(a):

> [...]
    > prowadzonej działalnośći:( wydaje mi się że są to tylko cele
    > mieszkaniowe... (zakup, remont) ale to już możesz dopytać dokładnie w

    Zdaje się, że w rachubę wchodzą tylko cele mieszkaniowe. Kiedyś pytałem
    o to samo w US i wszystko mi dokładnie wyjaśniono. Teraz już dokładnie
    nie pamiętam wszystkiego, ale jedno było pewne: do 14 dni po sprzedaży
    trzeba było złożyć oświadczenie o zamiarze wykorzystania na cele
    mieszkaniowe dochodu ze sprzedaży mieszkania w ciągu dwóch lat. Były tam
    jakies uwarunkowania, że sie wykorzystało, że sie nie wykorzystało i
    odpowiednio z tym związane %%. Nie pamiętam już, ja złożyłem jedno
    oświadczenie, a za niespełna dwa tygodnie już drugie o zakupie. Jeszcze
    mi domiar bladzie sypnęły od czynności cywilno-prawnych :/ daDa niech
    szybciutko leci do swojego US i dokładnie pyta

    --
    Big Jack
    //////