  • 1. Data: 2002-06-16 20:55:52
    Temat: dwa problemy: rekojmia/gwarancja
    Od: "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl>

    Maciej Gornicki napisał:
> [...]
    > dni dla sklepu na zbadanie urządzenia w przypadku niemożności
    > stwierdzenia uszkodzenia natychmiast. Tu uszkodzenie było ewidentne, nie
    > było śladów używania niezgodnego z przeznaczeniem ani uszkodzeń
    > mechanicznych, więc nie powinien nawet czekać tych 14 dni. (art. 579-561
    > k.c.)

    > Teraz już za późno. Trzeba od progu krzyczeć "rękojmia, rękojmia", bo po
    > słowach "tak, gwarancja" wszystko przepadło. Sprzedawca dobrze wiedział,
    ale
    > nie miał żadnego interesu w poinformowaniu Cię. Może z wyjątkiem

    A jak to się ma do Art. 579 Gwarancja a rękojmia ?
    cytuję: "Kupujący może wykonywać uprawnienia z tutułu rękojmi za wady
    fizyczne rzeczy,
    niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji" ?

    Pytam dlatego, bo:
    1. kupiłem ostatnio komórkę, która działała ok ...
    2. po czterech godzinach w domu spróbowałem zadzwonić i zobaczyłem że nie ma
    zasięgu
    ( druga kupiona razem z tą pierwszą miała zasięg na maksimum )
    3. posprawdzałem ( przekładanie kart itd ) i okazało się że pierwsza ma
    problem z czytaniem SIM
    4. odniosłem następnego dnia do sprzedawcy i od razu krzyczę "rękojmia" a
    oni mnie wysyłają do serwisu
    5. proszę o wymianę na podstawie rękojmi a panna w serwisie mówi, że musi
    zabrać komórkę
    do sprawdzenia czy jej gdzieś nie zalałem ( był to dzień kiedy padał
    deszcz ) lub czy nie było innej mojej winy
    i że będzie to trwało 14 dni.
    6. Dodatkowo nastraszyła mnie też że jeżeli okaże się że źle używałem
    komórkę to tracę i rękojmię i gwarancję.
    7. Za to powiedziała, że jak wybiorę gwarancję to jak się popsuła to ją
    naprawią.
    A jak nie da się naprawić to ... UWAGA: tracę rękojmię, bo gwarantem nie
    jest sklep tylko producent i to on mi ją wymieni!
    8. Stąd moje pytania:
    a) czy mogę po tym jak się okaże, że nie da się naprawić zażądać wymiany z
    rękojmi?
    b) czy rzeczywiście tracę rękojmię jeżeli mi (za pośrednictwem sprzedawcy)
    gwarant wymieni komórkę ?
    c) czy mogę przyjść teraz i powiedzieć że wg. artykułu 579 KC chcę jednak
    wymienić komórkę z rękojmi ?

    pozdrawiam

    p.s. przeniosę dyskusję na pl.soc.prawo tak więc tam będziemy śledzić te
    dwie sprawy ....

  • 2. Data: 2002-06-16 22:05:24
    Temat: Re: dwa problemy: rekojmia/gwarancja
    Od: "Tomek Zieliński" <t...@f...org.pl>

    "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl> wrote in message

    > A jak to się ma do Art. 579 Gwarancja a rękojmia ?

    Odpowiadam zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie
    www.federacja-konsumentow.org.pl, polecam lekturę.

    > cytuję: "Kupujący może wykonywać uprawnienia z tutułu rękojmi za wady
    > fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji" ?

    Czytaj: niezależnie czy dostałeś gwarancję, czy nie, czy daje lepsze warunki
    od rękojmi, czy gorsze - rękojmia Ci przysługuje zawsze. Ale jeśli się
    powołasz na gwarancję, to przy tym konkretnym wystapieniu usterki nie ma
    powrotu do rękojmi.

> [...]
    > do sprawdzenia czy jej gdzieś nie zalałem ( był to dzień kiedy padał
    > deszcz ) lub czy nie było innej mojej winy

    Ma prawo, uszkodzenia telefonu często nie da się stwierdzić na poczekaniu i
    bez specjalistycznych badań.

    > 6. Dodatkowo nastraszyła mnie też że jeżeli okaże się że źle używałem
    > komórkę to tracę i rękojmię i gwarancję.

    Prawda.

> [...]
    > A jak nie da się naprawić to ... UWAGA: tracę rękojmię, bo gwarantem nie
    > jest sklep tylko producent i to on mi ją wymieni!

    Ordynarne kłamstwo, z tytułu rękojmi za sprzedaną rzecz zawsze odpowiada
    sklep.

    > 8. Stąd moje pytania:
    > a) czy mogę po tym jak się okaże, że nie da się naprawić zażądać wymiany z
    > rękojmi?

    Warunki wymiany towaru określa w tym momencie karta gwarancyjna.

    > b) czy rzeczywiście tracę rękojmię jeżeli mi (za pośrednictwem sprzedawcy)
    > gwarant wymieni komórkę ?

    Ależ skąd. Rękojmi nie da się stracić. Ale nie przedłuża się ona o czas
    napraw, nie wiem jak z wymianą.

    > c) czy mogę przyjść teraz i powiedzieć że wg. artykułu 579 KC chcę jednak
    > wymienić komórkę z rękojmi ?

    W tym przypadku za późno. Ale jeśli telefon będzie dalej szwankował, to tak.
    Wydrukuj sobie artykuły z podanej wyżej strony i z nimi uderzaj do
    niekumatych sprzedawczyń (niektórym pracodawcom wydaje się, że najlepiej
    zatrudnić taniego sprzedawcę bez kwalifikacji...).

    > p.s. przeniosę dyskusję na pl.soc.prawo tak więc tam będziemy śledzić te
    > dwie sprawy ....

    Nie wydaje mi się, aby chciało im się tam po raz fafnasty wałkować to samo.
    Odeślą Cię do archiwum.

    TomasH