    From: "Tomek Zieliński" <t...@f...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.sys.palm,pl.soc.prawo
    Subject: Re: dwa problemy: rekojmia/gwarancja
    Date: Mon, 17 Jun 2002 00:05:24 +0200

    "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl> wrote in message
    news:aeitrr$s7g$1@aquarius.webcorp.pl...

    > A jak to się ma do Art. 579 Gwarancja a rękojmia ?

    Odpowiadam zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie
    www.federacja-konsumentow.org.pl, polecam lekturę.

    > cytuję: "Kupujący może wykonywać uprawnienia z tutułu rękojmi za wady
    > fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji" ?

    Czytaj: niezależnie czy dostałeś gwarancję, czy nie, czy daje lepsze warunki
    od rękojmi, czy gorsze - rękojmia Ci przysługuje zawsze. Ale jeśli się
    powołasz na gwarancję, to przy tym konkretnym wystapieniu usterki nie ma
    powrotu do rękojmi.

    > 4. odniosłem następnego dnia do sprzedawcy i od razu krzyczę "rękojmia" a
    > oni mnie wysyłają do serwisu
    > 5. proszę o wymianę na podstawie rękojmi a panna w serwisie mówi, że musi
    > zabrać komórkę
    > do sprawdzenia czy jej gdzieś nie zalałem ( był to dzień kiedy padał
    > deszcz ) lub czy nie było innej mojej winy
    > i że będzie to trwało 14 dni.

    Ma prawo, uszkodzenia telefonu często nie da się stwierdzić na poczekaniu i
    bez specjalistycznych badań.

    > 6. Dodatkowo nastraszyła mnie też że jeżeli okaże się że źle używałem
    > komórkę to tracę i rękojmię i gwarancję.

    Prawda.

    > 7. Za to powiedziała, że jak wybiorę gwarancję to jak się popsuła to ją
    > naprawią.
    > A jak nie da się naprawić to ... UWAGA: tracę rękojmię, bo gwarantem nie
    > jest sklep tylko producent i to on mi ją wymieni!

    Ordynarne kłamstwo, z tytułu rękojmi za sprzedaną rzecz zawsze odpowiada
    sklep.

    > 8. Stąd moje pytania:
    > a) czy mogę po tym jak się okaże, że nie da się naprawić zażądać wymiany z
    > rękojmi?

    Warunki wymiany towaru określa w tym momencie karta gwarancyjna.

    > b) czy rzeczywiście tracę rękojmię jeżeli mi (za pośrednictwem sprzedawcy)
    > gwarant wymieni komórkę ?

    Ależ skąd. Rękojmi nie da się stracić. Ale nie przedłuża się ona o czas
    napraw, nie wiem jak z wymianą.

    > c) czy mogę przyjść teraz i powiedzieć że wg. artykułu 579 KC chcę jednak
    > wymienić komórkę z rękojmi ?

    W tym przypadku za późno. Ale jeśli telefon będzie dalej szwankował, to tak.
    Wydrukuj sobie artykuły z podanej wyżej strony i z nimi uderzaj do
    niekumatych sprzedawczyń (niektórym pracodawcom wydaje się, że najlepiej
    zatrudnić taniego sprzedawcę bez kwalifikacji...).

    > p.s. przeniosę dyskusję na pl.soc.prawo tak więc tam będziemy śledzić te
    > dwie sprawy ....

    Nie wydaje mi się, aby chciało im się tam po raz fafnasty wałkować to samo.
    Odeślą Cię do archiwum.

    TomasH