  • 1. Data: 2005-05-24 13:58:08
    Temat: doreczenia i in. we wspolnocie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    Tym razem z pytaniami.
    Dot. wspólnot mieszkaniowych.
    1) Zebranie. Nalezy zawiadomić członków. Czy powiadomienie powinno być
    skuteczne a jeśli tak to co uważa się za takie powiadominie?
    2) Nie powiadomiono członka o zebraniu. Jakie niesie to skutki dla
    podjętych uchwał (wspólnota mała)?
    3) Wiadoma ustawa wskazuje drogę odwoławczą w przypadku uchwały podjętej
    na zebraniu i drogą zbierania indywidualnych głosów. Co w przypadku gdy
    członka w ogóle nie powiadomiono o zebraniu ani o uchwałach?
    4) Jeśli przyjąć termin odwołania 6 tygodni od momentu dowiedzenia się o
    uchwale, to czy występuje tu przedawnienie (np. ktoś dowiedział się po
    roku)?
    5) Kto ponosi koszty zaskarżenie uchwały do sądu?

    Chyba wystarczy.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2005-05-24 16:27:10
    Temat: Re: doreczenia i in. we wspolnocie
    Od: c...@g...pl (coreczka)

    Marcin Debowski napisał(a):

    > Tym razem z pytaniami.
    > Dot. wspólnot mieszkaniowych.
    > 1) Zebranie. Nalezy zawiadomić członków. Czy powiadomienie powinno być
    > skuteczne a jeśli tak to co uważa się za takie powiadominie?

    Każdy sposób dostarczenia wiadomości pozostawiający dowód, że adresat ją
    otrzymał. W przypadku braku możliwości dostarczenia wymienionego wyżej-
    wysyła się na ostatnio podany adres zamieszkania właściciela lokalu
    wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej. To drugie dotyczy tych
    właścicieli, którzy nie zamieszkują w nieruchomośći, w której posiadają
    lokal.Przypominam, że z UWL wywodzi się obowiązek ciążący na właścicielu
    lokalu powiadamiania o zmianie miejsca pobytu, w którym powinny go
    zastać powiadomienia przesyłane przez władze Wspólnoty.

    > 2) Nie powiadomiono członka o zebraniu. Jakie niesie to skutki dla
    > podjętych uchwał (wspólnota mała)?

    W powyżej opisanym przypadku uchybia się jednym z naistotniejszych praw
    właściciela, którego to dotknęło:
    1. Prawu do uczesticzenia w zebraniu Wspólnoty.Istotne jest przy tym,
    czy przedmiotowe powiadomienie dotyczyło takiego zebrania na którym
    nastąpić miała zmiana wzajemnych praw i obowiązków ujęta w postaci
    podejmowania uchwały określającej tę zmianę.
    2. Jeżeli zwołujący zebranie zamierzał (planował)dokonać zmiany praw
    wzajemnych, bo zaproponował podjęcie uchwały w sprawie x lub y, to
    dodatkowo uchybił następnym prawom właściciela pominiętego brakiem
    zawiadomienia to znaczy prawu do wyznaczenia pełnomocnika do głosowania
    w danej sprawie (wyznaczanego na wypadek, gdy właściciel nie ma zamiaru
    działać na zebraniu osobiście),
    3. Prawu otrzymania w zawiadomieniu o zebraniu powiadomienia o porządku
    obrad,
    4. Prwu do powiadomienia o TREŚCI uchwał jakie zamierzano podjąć.
    5. Wyelimowano właściciela z podejmowanych decyzji uchybiająć art.
    22.2,23 UWL
    Mozliwe skutki:
    1. Właściciel może zażądać unieważnienia zebrania, a dodatkowo zażadać
    ponownego przegłosowania podejmowanych na nim uchwał
    2.Własciciel (pominięty) może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego
    przez Sąd uznając, że dotychczasowe Władze wspólnoty nie posiadadają
    wystarczających kompetencji i dostatecznej znajomości UWL do sprawowania
    zarządu bez naruszania praw Włascicieli

    > 3) Wiadoma ustawa wskazuje drogę odwoławczą w przypadku uchwały podjętej
    > na zebraniu i drogą zbierania indywidualnych głosów. Co w przypadku gdy
    > członka w ogóle nie powiadomiono o zebraniu ani o uchwałach?

    Jeżli oba podane w powyższym pytaniu warunki zachodzą łacznie to
    Właściciela wyeliminowanego z procesu głosowania, pominietego w
    powiadomieniu o wyniku głosowania i treśći podjętej uchwały - uchwała
    podjęta w tych warunkach nie obowiązuje, to znaczy nie jest on
    zobowiązany z mocy prawa. Wspólnota jako zbiorowość nie może bowiem
    wywodzić skutku prawnego z okoliczności, które w odniesieniu do
    wskazanego właściciela nie zaszły.

    > 4) Jeśli przyjąć termin odwołania 6 tygodni od momentu dowiedzenia się o
    > uchwale, to czy występuje tu przedawnienie (np. ktoś dowiedział się po
    > roku)?

    przedawnienie nie występuje z mocy prawa. Ustawa mówi jedynie o
    oznaczeniu okoliczności, jak skutkuje rozpoczęciem biegu 6-cio
    tygodniowego terminu ustawowego. Zwracam uwagę, że pytanie
    zostałosformułowane nie do końca precyzyjnie, co jest bardzo ważną
    okolicznością (rozbieżność pytania vs Ustawa). UWL oznacza termin 6-cio
    tygodniowy nie od momentu powiadomienia ,,o uchwale'' tylko od momentu
    powiadomienia o ,,TREŚCI UCHWAŁY''. Wiążącym prawnie Właściciela jest
    nie to, że podjęto uchwałe, ale to jakie decyzje ujęto w tekście takiej
    uchwały, czego co oczywiscte nie można pominąć przy ocenie ewentualnych
    obowiązków narzucanych ta uchwałą Właścicielom.

    > 5) Kto ponosi koszty zaskarżenie uchwały do sądu?

    Koszty wystąpienia do Sądu ponosi Powód (ten kto wystepuje). Oczywiście
    w trakcie sprawy mozna zażądać zwrotu kosztów od strony pozwanej, co z
    pewnością MZ zostanie orzeczone przez Sąd jesli zarzuty okażą się
    zasadne. Ale i tak ostatnie zdanie nalezy do Sądu w spr. kosztów.

  • 3. Data: 2005-05-25 11:14:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <4...@g...pl>, coreczka wrote:

    Na wstępie dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

    > Każdy sposób dostarczenia wiadomości pozostawiający dowód, że adresat ją
    > otrzymał. W przypadku braku możliwości dostarczenia wymienionego wyżej-

    Czyli przy braku osobistego kontaktu, to w praktyce polecony za
    potwierdzeniem odbioru?

> [...]
    > lokalu powiadamiania o zmianie miejsca pobytu, w którym powinny go
    > zastać powiadomienia przesyłane przez władze Wspólnoty.

    Tylko że jeśli powyższe jest słuszne to wtedy mamy, nie "że otrzymał" a że
    powinien był otrzymać przy dochowaniu nalezytej staranności.

> [...]
    > nastąpić miała zmiana wzajemnych praw i obowiązków ujęta w postaci
    > podejmowania uchwały określającej tę zmianę.

    M.in. zatwierdzenie rocznego sprawozdania z zarządu nieruchomością i
    ustalenie zmiany wysokosci opłat dot. części wspólnej.

    > Mozliwe skutki:
    > 1. Właściciel może zażądać unieważnienia zebrania, a dodatkowo zażadać

    W jakim trybie?

> [...]
    > pewnością MZ zostanie orzeczone przez Sąd jesli zarzuty okażą się
    > zasadne. Ale i tak ostatnie zdanie nalezy do Sądu w spr. kosztów.

    Czy tu jest podobnie jak w przypadku zwykłych spraw "cywilnych"?
    Jakie mogą być wstępne koszty takiego powództwa?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2005-05-31 14:51:45
    Od: e...@g...pl (eusso)

    Marcin Debowski napisał(a):

> [...]

    Tak, albo mozna wysłać kuriera biorąc od niego notatkę czy doreczono czy nie

    Niezupełnie. Skoro powinność powiadomienia o miejscu pobytu/przesyłania
    korespondencji ciązy na Właścicielu, to przesłanie na taki właśnie adres
    traktuje się za skuteczne, albowiem to Własciciel miał obowiązek odbierania
    tej korespondencji (lub zapewnienia sobie pełnomocnika, który bedziee ja
    odbierał w jego imieniu).

    > M.in. zatwierdzenie rocznego sprawozdania z zarządu nieruchomością i
    > ustalenie zmiany wysokosci opłat dot. części wspólnej.

    > W jakim trybie?

    O ile pamietam widełki cenowe są pomiędzy 80-120 zł ) za opłacenie powództwa.
    W praktyce jest to najczęściej 80 zł. Dodam, że to sa jedne z najnizszych
    obecnie opłat sadowych przewidzianych jako opłata sądowa.

    Eusso