  • 1. Data: 2006-07-29 14:06:59
    Temat: dlugi i obciazenia rodziny, krewnych [ogolnie]
    Od: "matrut" <m...@g...com>

    Witam!

    Zastanawia mnie problem odpowiedzialnosci za dlugi i pociaganie do
    odpowiedzialnosci pozostalych czlonkow rodziny, krewnych w
    nastepujacych przypadkach:

    1) Zalozmy nastepujaca sytuacje. Rodzice sa malzenstwem. Nie posiadaja
    rozdzielnosci majatkowej. Zdecydowali sie wziasc kredyt. Po krotkim
    czasie okazalo sie, ze sa niewyplacalni. W miedzyczasie umarlo jedno z
    nich. Majatek nalezacy do rodzicow, w tym mieszkanie, byl za maly do
    pokrycia zadluzenia. Komornik zaja tez rente jednego z rodzicow z
    powodu zadulzenia. Rodzice posiadaja dzieci. Czy bankowi przysluguje w
    tym momencie prawo do pociagania dzieci do odpowiedzalnosci za dlugi
    rodzicow? Jesli przysluguje to jak dalej moze potoczyc sie taka
    procedura? Czy takie zadanie banku jest realne, czy jest moim
    przypuszczeniem? Czy bank moze zastosowac inne metody postepowania w
    celu odzyskania naleznosci?

    2) Zalozmy odwrotna sytuacje. Rodzice posiadaja dzieci. Dzieci
    zaciagnely kredyt i nie sa w stanie go splacic. Czy w takim przypadku
    rodzice moga zostac obciazone przez bank koniecznoscia splaty
    zadluzenia?

    Nie chodzi mi o udzielanie porad prawnych. Niemniej slyszalem z roznych
    zrodel o takich problemach i jestem ciekaw jakie sa granice
    odpowiedzialnosci osob bliskich gdy dojdzie do sytuacji gdy
    kredytobiorca jest niewyplacalny. Czy sa przepisy prawne regulujace
    takie sprawy, czy zalezy to w duzej mierze od umowy kredytowej? Bede
    wdzieczny za wszelkie wyjasnienia.

    Dzieki za czas i uwage, Matt

  • 2. Data: 2006-07-29 14:43:07
    Temat: Re: dlugi i obciazenia rodziny, krewnych [ogolnie]
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    matrut wrote:

> [...]
    > powodu zadulzenia. Rodzice posiadaja dzieci. Czy bankowi przysluguje w
    > tym momencie prawo do pociagania dzieci do odpowiedzalnosci za dlugi

    Tak, jeśli dzieci nie odrzuciły spadku po zmarłym.

    > Jesli przysluguje to jak dalej moze potoczyc sie taka
    > procedura?

    Nie wiem czy w takim wypadku bank może wystawić bankowy tytuł
    wykonawczy przeciw dzieciom. Raczej nie. Będzie dochodzić długu
    normalnie sądowo.

    > Czy takie zadanie banku jest realne, czy jest moim
    > przypuszczeniem?

    Jak najbardziej realne.

    > Czy bank moze zastosowac inne metody postepowania w
    > celu odzyskania naleznosci?

    Może wszytkie inne zgodne z prawem.

> [...]
    > zaciagnely kredyt i nie sa w stanie go splacic. Czy w takim przypadku
    > rodzice moga zostac obciazone przez bank koniecznoscia splaty

    To zależy czy rodzice są spadkobiercami dzieci. Jeśli tak to wszystko
    jak wyżej.

    > Nie chodzi mi o udzielanie porad prawnych.

    Mam nadzieję....
    Ja tylko dyskutuję.

> [...]
    > kredytobiorca jest niewyplacalny. Czy sa przepisy prawne regulujace
    > takie sprawy, czy zalezy to w duzej mierze od umowy kredytowej?

    Kodeks cywilny.

    Wniosek: Spadek należy odrzucać albo przyjmować z dobrodziejstwem
    inwentarza. Co to znaczy to se poczytaj w KC ;)

  • 3. Data: 2006-07-29 16:39:12
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    jureq napisał(a):
    > Nie wiem czy w takim wypadku bank może wystawić bankowy tytuł
    > wykonawczy przeciw dzieciom. Raczej nie. Będzie dochodzić długu
    > normalnie sądowo.

    wystawić nie, uzyskać klauzulę na wcześniej wystawionym przeciwko
    spadkodawcy - tak

    KG