  • 1. Data: 2014-03-03 17:06:44
    Temat: darowizna przedsiębiorstwa, a środki pieniężne - sprzedaż ciągła
    Od: RD <r...@g...com1>

    Witam,

    Jest taka sytuacja: darowizna przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55
    kc. Darowizna na dzień 1 marzec 2014 potwierdzona umową darowizny z
    potwierdzonymi notarialnie popisami. W niej - świadczenie zostało
    spełnione. Sytuacja dotyczy dwóch osób fizycznych prowadzących
    działalność gospodarczą (obie na KPiR).

    Pytanie brzmi, czy środki pieniężne powinny być przekazane z dniem
    01.03.2014 (sobota, niedziele banki nie pracują), czy prawidłowe jest
    przekazanie przelewem z tytułem darowizna z dniem 03.03.2014?

    A co ze środkami pieniężnymi od klientów, którzy będą je przekazywać
    jeszcze na stary rachunek bankowy w przeciągu najbliższych dni (sprzedaż
    ciągła)? Wielokrotne przelewy z tytułu umowy darowizny?
    Z jakimś protokołem "co zawiera przelew"? Czy zwracać pieniądze klientom
    i prosić o przelew na nowy podmiot gospodarczy?

    Czy środki na koncie bankowym w dniu 03.03.2014 mogą być wykorzystane
    jeszcze przez darczyńcę np. w celu zapłacenia podatku za zaległy miesiąc?

    Uprzejmie proszę o odpowiedź.

  • 2. Data: 2014-03-04 11:04:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Mar 2014, RD wrote:

    > Witam,
    >
    > Jest taka sytuacja: darowizna przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 kc.

    55[1] jako mniemam.

    > Darowizna na dzień 1 marzec 2014 potwierdzona umową darowizny z
    > potwierdzonymi notarialnie popisami.

    Hm.
    Czy z tego należy wnioskować, że to nie jest umowa w formie notarialnej?
    Trochę by to komplikowało sprawę, bo z jednej strony, przedsiębiorstwo
    to jest "wszystko" (w tym prawa i wierzytelności), z drugiej darowizna
    nienotarialna staje się prawomocna wraz z wykonaniem, i prawdę mówiąc
    nie wiem jak ściśle rzecz biorąc ugryźć skutki niejednoczesnego
    wykonania dla "przedmiotu niepodzielnego".
    Ale powiem tak: a co za różnica, w tym przypadku?

> [...]
    > 01.03.2014 (sobota, niedziele banki nie pracują), czy prawidłowe jest
    > przekazanie przelewem z tytułem darowizna z dniem 03.03.2014?

    W najgorszym razie jedyne, do czego będzie można się przyczepić,
    to teza, że owe pieniądze stanowiły oddzielną darowiznę.
    O to chodzi?

    > A co ze środkami pieniężnymi od klientów, którzy będą je przekazywać jeszcze
    > na stary rachunek bankowy w przeciągu najbliższych dni (sprzedaż ciągła)?
    > Wielokrotne przelewy z tytułu umowy darowizny?

    IMVHO nie widać podstaw aby koniecznie je rozbijać na części.
    Ale pytanie trzeba chyba postawić jak wyżej: czy wobec faktu, iż
    nienotarialna umowa darowizny jest skuteczna z chwilą wykonania,
    czy nieprzekazana "część przedsiębiorstwa", która nie może być
    przedmiotem czynności prawnej (47 KC) jednak nią jest, bo
    pieniądze są "połączone do przemijającego użytku" :> (47.3 KC)
    Tak BTW: czemu nie była to darowizna notarialna, po prostu?
    (pewnie opłata).
    No i pytanie uboczne - czy DG była na PK czy KPiR.
    Na PK istnieją dowody "wydzielenia majątku" pieniężnego, na KPiR
    "pieniądz jest pieniądz" i dla celów podatkowych nie stanowi
    "majątku w DG", tym samym udowodnienie ile pieniędzy "wchodzi
    w skład przedsiębiorstwa" nie jest oczywiste.

    > Z jakimś protokołem "co zawiera przelew"?

    Chyba tytuł przelewu wystarczy.
    IMO jak wyżej - jest oddzielne pytane, czy to nadal jest ta
    sama darowizna. Z jednej strony wydaje się że tak (a jeśli tak
    to nie ma żadnego problemu), z drugiej...

    > Czy zwracać pieniądze klientom i prosić o przelew na nowy podmiot gospodarczy?

    Nie widać podstaw, w szczególności do "przymuszenia": klient
    się nie zgodzi i ... co?
    Klient byłby zobowiązany, jakby został uprzedzony wcześniej.

    > Czy środki na koncie bankowym w dniu 03.03.2014 mogą być wykorzystane jeszcze
    > przez darczyńcę np. w celu zapłacenia podatku za zaległy miesiąc?

    W wersji że te pieniądze "wchodzą w skład przedsiębiorstwa" czy nie?
    Z 55[4] mi wychodzi, że mogą.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)