  • 1. Data: 2003-02-09 14:01:39
    Temat: darowizna a pokrewieństwo ?
    Od: "Jarek" <i...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam pytanie: rodzice chcą aktem darowizny przekazać synowej nieruchomość
    (mieszkanie własnościowe), czy opłaty związane z tą operacja będą wyższe niż
    w przypadku darowizny na syna ? Jest to juz inny stopień pokrewieństwa, w
    końcu żona to obca kobieta, nie rodzina :))).
    Jaką sume pieniędzy można darować bez podatku ? Cos mi w pamięci siedzi ok.
    20.000 na osobę ale nie jestem pewien ?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2003-02-09 17:30:06
    Temat: Re: darowizna a pokrewieństwo ?
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > (mieszkanie własnościowe), czy opłaty związane z tą operacja będą wyższe niż

    Nie będą, to ta sama grupa podatkowa (art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o pod. od
    spadków i darowizn).

    >Jest to juz inny stopień pokrewieństwa, w
    > końcu żona to obca kobieta, nie rodzina :))).

    Nie w rozumieniu ww. ustawy.

    > Jaką sume pieniędzy można darować bez podatku ? Cos mi w pamięci siedzi ok.
    > 20.000 na osobę ale nie jestem pewien

    Zwolnione jest nabycie kwoty do 9637 zł od jednej osoby, a od wielu do 19274 zł
    w okresie 5 lat od dokonania pierwszej darowizny. Dołożyć do tego trzeba kwotę
    wolną od podatku czyli 9 637 zł. W sumie od jednej osoby (z I grupy podatkowej )
    można dostać 19274 zł żeby nie płacić podatku.

    > Pozdrawiam
    > Jarek

    Również

    Ciacho

    A tak w ogóle to radzę zajrzeć:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/PODATKI2003/P
    SD/psd_spis_tresci.html

  • 3. Data: 2003-02-09 17:57:47
    Od: c...@p...onet.pl

    > Zwolnione jest nabycie kwoty do 9637 zł od jednej osoby, a od wielu do 19274 zł
    > w okresie 5 lat od dokonania pierwszej darowizny.

    Z rozpędu zapomniałem dodać, że zwolnienie te przysługuje jedynie wtedy gdy
    pieniądze otrzymane przeznaczysz na wkład budowlany, nabycie mieszkania itp.
    Jeżeli nie to zostaje tylko kwota wolna od podatku - czyli możesz dostać do 9637
    żeby jego nie płacic.

    W Twoim przypadku możliwe, że wchodziłaby w grę tzw. ulga mieszkaniowa (art.
    16). Nie chce mi się tego przepisywac, więc zerknij do przepisów, są raczej jasne.

    Ciacho