  • 1. Data: 2006-04-17 12:34:24
    Temat: czy w polsce istnieje prawne pojecie abandoware?
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    Odonosnie przechdozenia w stan spoczynku win 98 i ME:
    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,32834
    74.html

    Nie beda supportowane i spzredawane. Teoretycznie bedzie to wiec abandonware,
    czyli "porzucone oprogramowanie". Czy prawnie u nas jak np,. w USA, istnieje
    takowe pojecie, czy po wsze czasy instalownie win98 (bez licencji) bedzie
    nieleaglne, nawet wtedy kiedy nie bedzie mozna tego czegos kupic?

  • 2. Data: 2006-04-17 13:05:49
    Od: Arkadiusz Dymek <n...@b...pl>

    the_foe wrote:
> [...]
    > np,. w USA, istnieje takowe pojecie, czy po wsze czasy instalownie win98
    > (bez licencji) bedzie nieleaglne, nawet wtedy kiedy nie bedzie mozna

    Pojęcie abandonware nie istnieje prawnie nawet w USA:
    http://www.awnu.org/faq/scene/pages/ch02s02.html
    Prawo autorskie ma zastosowanie niezależnie od tego czy coś nadal można
    kupić, czy nie.

    pzdr,
    Arkadesh

  • 3. Data: 2006-04-17 13:56:36
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    Użytkownik "Arkadiusz Dymek" <n...@b...pl> napisał w
    wiadomości news:e203sa$kk2$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > http://www.awnu.org/faq/scene/pages/ch02s02.html
    > Prawo autorskie ma zastosowanie niezależnie od tego czy coś nadal można kupić,

    ok, rozumiem, a co z prawem patentowym? Np na leki to dosc krotki okres. Dzis
    nie ma problemu zeby stworzyc np win98 od podstaw.

  • 4. Data: 2006-04-17 17:24:07
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "the_foe" <t...@W...pl> writes:

    [...]

    > ok, rozumiem, a co z prawem patentowym? Np na leki to dosc
    > krotki okres.

    Fajnie. Czy w takim razie Trylogia Tolkiena też powinna być objęta
    prawem autorskim jedynie przez krótki okres czasu?

    > Dzis nie ma problemu zeby stworzyc np win98 od podstaw.

    http://www.reactos.pl

    Nie mam pojęcia, jak to się ma do praw autorskich dotyczących
    m.in. API systemowego (zresztą tragicznego), projektu interfejsu
    użytkownika etc. W każdym razie podobno Apple swego czasu dość
    ostro walczył o swoje prawa do rozwiązań GUI zastosowanych w Mac OS,
    czego ślady można znaleźć m.in. w dokumentacji programów GNU (hasło
    'protect look and feel').

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 5. Data: 2006-04-17 22:09:11
    Od: Arkadiusz Dymek <n...@b...pl>

    the_foe wrote:

    > ok, rozumiem, a co z prawem patentowym? Np na leki to dosc krotki okres.
    > Dzis nie ma problemu zeby stworzyc np win98 od podstaw.

    Prawo patentowe póki co się do programów nie stosuje - przynajmniej w
    EU. W USA jest trochę inaczej, ale raczej patentowane bywają pojedyncze
    rozwiązania techniczne a nie cała gra. Jak chcesz możesz sobie zrobić
    remake - nie wolno Ci tylko użyć oryginalnego kodu, grafiki ani muzyki.
    Jeśli wszystko zrobisz od zera - droga wolna.

    pzdr,
    Arkadesh

  • 6. Data: 2006-04-18 09:56:27
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Arkadiusz Dymek <n...@b...pl> writes:

    [...]

    > Prawo patentowe póki co się do programów nie stosuje - przynajmniej
    > w EU. W USA jest trochę inaczej, ale raczej patentowane bywają
    > pojedyncze rozwiązania techniczne a nie cała gra.

    Jak kogoś interesują spostrzeżenia kogoś, kto prowadził w Stanach
    startup i coś tam opatentował, to polecam artykuł 'Are Software
    Patents Evil?' Paula Grahama:

    http://www.paulgraham.com/softwarepatents.html

  • 7. Data: 2006-04-18 15:00:29
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak kogoś interesują spostrzeżenia kogoś, kto prowadził w Stanach
    > startup i coś tam opatentował, to polecam artykuł 'Are Software

    niby amerykanie tacy madrzy a nie mogli popatrzec jak to sie robi w Polsce? U
    nas nie nie opatentujesz nic co opiera sie wylacznie na logiczno-matemtycznym
    toku rozumowania. Musi byc przeprowadzona odpowiednia "proba materialna".
    Dlatego nie mozna bylo opatentowac "metody wytwarzania widzialnego
    promieniowania elektromagentycznego, tak aby w nocy mozna bylo czytac pismo
    drukowane lub pisane recznie", tylko przedmiot zwany popularnie "zarowka". jesli
    chodzi o rzeczy materialne jest to oczywiste, nie wiem czemu w przyoadku
    oprogramowania dal niektorych nie jest to takie pewne.

  • 8. Data: 2006-04-18 15:44:50
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    the_foe <t...@W...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):

    > Dlatego nie mozna bylo opatentowac
    > "metody wytwarzania widzialnego promieniowania elektromagentycznego,

    NIe masz racji, można by było

    > tak aby w nocy mozna bylo czytac pismo drukowane lub pisane recznie",
    > tylko przedmiot zwany popularnie "zarowka".

    To tylko kwestia nazwy

    jesli chodzi o rzeczy
    > materialne jest to oczywiste,

    nie jest tak, wiele rzeczy chroni się poprzez patentowanie sposobu ich
    wykonywania

    > nie wiem czemu w przyoadku
    > oprogramowania dal niektorych nie jest to takie pewne.

    w Polskim prawie jest dość pewne - programy komputerowe chronione są prawem
    autorskim jak utwory literackie. Same programy nie są patentowalne ( co do
    zasady, jak pogrzebać głebiej, to są dośc znaczące niuanse)

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 9. Data: 2006-04-18 18:09:06
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> writes:

    [...]

    > w Polskim prawie jest dość pewne - programy komputerowe chronione są
    > prawem autorskim jak utwory literackie.

    Trochę to dziwne, bo za literaturę można by co najwyżej uznać kod
    źródłowy programu komputerowego[1], natomiast postać binarna to już
    bardziej definicja / projekt pewnego automatu lub maszyny.

    [1] Co do porównań kodu źródłowego do beletrystyki, to istnieje nawet
    słynne powiedzenie Profesora Knutha o tym, że kodem źródłowym
    niektórych programów komputerowych można pasjonować się niczym
    dobrą literaturą :)

  • 10. Data: 2006-04-18 18:12:25
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "the_foe" <t...@W...pl> writes:

    > Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał
    > w wiadomości news:87psjfcilw.fsf@hector.domek...

    > niby amerykanie tacy madrzy a nie mogli popatrzec jak to sie robi
    > w Polsce?

    Jeśli chodzi o software, to w Polsce głównie kopiuje się rozwiązania
    amerykańskie.

> [...]
    > o rzeczy materialne jest to oczywiste, nie wiem czemu w przyoadku
    > oprogramowania dal niektorych nie jest to takie pewne.

    No właśnie z oprogramowaniem jest problem, polegający na tym, że nigdy
    dotychczas w całej historii ludzkości nie było takiego przypadku, żeby
    można było coś jedynie _napisać_, a to by natychmiast działało, było
    użyteczne, spełniało jakąś funkcję etc. :>

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

    'The value of the null literal null is the sole value of the Null type,
    namely null.' ISO/IEC 16262:2002(E)