  • 1. Data: 2006-03-27 22:02:28
    Temat: czy ma szanse sie wywinac? Prosze o pomoc
    Od: jan3k<j...@v...pl>

    na poczatek szacunek dla bieglych w prawie.

    moj problem jest nastepujacy:
    pracuje w firmie iks 16 miesiecy. pierwsza umowe dostalem na pol etatu na 3
    miesiace (okres probny). przez kolejne 13 miesiecy pracodawca unikal tematu
    umowy jak ognia. gdy dostalem pit do rozliczenia sie z fiskusem zauwazylem ze
    cos jest nie tak. okazalo sie ze wszystko pracodawca rozlicza wg domniemanej
    umowy na 1/2 etatu. taka tez podal mi do podpisu pare dni temu. pracuje pelen
    etat, wiec sie niezgodzilem. zarzadalem od niego umowy na caly etat. zagrozil mi
    zwolnieniem i niestety czuje ze nie popracuje tam dluzej niz do konca miesiaca.
    mam zatem pytanie bo chce oddac sprawe do sadu: czy pracodawca moze uregulowac
    skladki w zusie i sie wywinac? pracodawca nie prowadzi ewidencji czasu pracy (ja
    dla siebie prowadze) i wyplaty wydawal do reki bez podpisania listy plac.
    pracodawca posiada 40 filii w rozznych miastach i wszedzie prowadzi swoje
    finanse podobnie. wiekszosc pracownikow jednak podpisuje umowy na 1/2 etatu.
    pomozcie mi znalezc jakies argumenty ktore pozwola zmusic go do ugody. jezeli ma
    szanse sie wywinac to napiszcie bo nie stac mnie na kleske w sadzie.

    pozdrawiam i dziekuje za pomoc. /// jan3k

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-03-27 23:21:05
    Temat: Re: czy ma szanse sie wywinac? Prosze o pomoc
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    jan3k [###j...@v...pl.###] napisał:

    Ponieważ zgłoszenie nieprawdziwych danych do ubezpieczenia społecznego
    stanowi przestępstwo (art. 219 kk) o wystawieniu niezgodnego ze stanem
    faktycznym PIT-12 nie wspominając, a zatem ja bym na Twoim miejscu
    kontratakował już teraz. Naświetl ten fakt swojemu pracodawcy i
    wyjaśnij, że oczekiwał byś od niego uregulowania sprawy do końca
    marca, bo chciał byś PIT-12 dostać prawidłowy. jak to zrobi? A to już
    jego sprawa. Ma kilka sposobów, z których najprostszy, to złożyć do
    tytułu korekty.

    Inna sprawa, to fakt na ile jestem w stanie dowieść, czy pracowałeś na
    1/2 czy cały etat. Bo to silnie zależy od charakteru pracy o którym
    nic nie piszesz. Udowodnienie otrzymywania pieniędzy "do ręki" wcale
    nie jest takie proste. Możesz spróbować nagrać rozmowę z pracodawcą.
    Może nie wpadnie na to i podczas rozmowy powie to i owo. Niby to nie
    dowód, ale już silna poszlaka do wszczęcia postępowania. Poza tym
    zanim jesteś w firmie postaraj się poustalać dane osobowe pracowników.
    W kluczowym momencie, jeśli ktoś ich "z jajem" zacznie przesłuchiwać,
    to z reguły zaczynają zeznawać prawdę. Niby się wahają, ale jak
    uprzedzisz o odpowiedzialności karnej osobę, która z prokuratorem nie
    miała nic wspólnego wcześniej, to robi to wrażenie.

  • 3. Data: 2006-03-28 20:22:20
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    jan3k wrote:
    > pracodawca nie prowadzi ewidencji czasu pracy (ja
    > dla siebie prowadze) i wyplaty wydawal do reki bez podpisania listy plac.

    To się aż narzuca złośliwe rozwiązanie zagadnienia: żądanie wypłacenia
    zaległych pensji za umowne 1/2 etatu. Będzie miał poważny problem z
    udowodnieniem, że już je wypłacił.

    -------------------+
    -------------------+

  • 4. Data: 2006-03-28 22:17:59
    Temat: cd: czy ma szanse sie wywinac? Prosze o pomoc
    Od: jan3k<j...@v...pl>

    podziekowania wielkie za powazne potraktowanie i konkretna pomoc.
    co do charakteru pracy to sprawa jest szalenie prosta: punkt czynny 12h na dobe
    7 dni w tygodniu. dwoch pracownikow (ja i zmiennik). robimy po polowie a
    weekendy co drugi po 12h :/ pracodawca nie ma jak wykazac ze kto inny poza nami
    tam pracuje. punkt jak sie domyslacie jest w markecie wiec latwo wykazac ze jest
    czynny w tych godzinach. dzis od rana obdzwonilem szanowne instytucje ZUS, US i
    PIP. w zusie powiedzieli ze pracodawca bez problemu uzupelni brakujace skladki
    (korekta), czyli tu argumentu nie mam. w PIP powiedzieli wlasnie ze dobrym
    rozwiazaniem jest zazadac kontroli wspierajac sie ewidencja czasu pracy (takowa
    prowadze na wlasna reke). poradzili ze moge sie ubiegac o wyplacenie tego czego
    nie ma na listach plac (czyli wszystkiego hehe). Natomiast w US pani pamietajaca
    pewnie czasy gierka, oznajmila ze nie wyjasni mi nic bo jedyna forma zapytan
    jest pisemna i to z opisem kogo to dotyczy konkretnie.
    Po ostatnich rozmowach z szefem jestem pewien ze nie ma szans na moje pozostanie
    w firmie i raczej pokojowe rozstanie tez nie wchodzi w gre... bede walczyl bo
    nie chce zasilic grona tych ktorzy przyzwalaja na taki proceder i umacniaja
    wladze patologicznych pracodawcow. pozdrawiam!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2006-03-28 23:22:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    jan3k [###j...@v...pl.###] napisał:

    Złóż zawiadomienie o przestępstwie i od razu wniosek dowodowy o
    zabezpieczenie kaset z monitoringu w markecie. Tylko się pospiesz, bo
    oni to z reguły marzą po pewnym czasie nagrywając kolejne dnia na
    starych kaseta. W ten sposób spokojnie udowodnisz co najmniej ostatni
    miesiąc. Poza tym pogadaj z osobami, które pracują / pracowały na
    stoiskach obok. Przecież się znacie przynajmniej z widzenia. Ich nic
    nie łączy z Twoim pracodawcą. Podaj ich na świadka (nawet nic im nie
    mówiąc).