  • 1. Data: 2003-04-27 20:33:31
    Temat: czy dobrze mysle (kodeks pracy + ust. o komercjalizacji i prywatyzacji...)
    Od: "AK" <a...@w...pl>

    Witam,

    mam prosbe o ew. potwierdzenie mojego rozumowania...

    moja mama zostala zwolniona z panstwowego zakladu pracy (pracodawca wypowiedzial jej
    umowe
    o prace ze wzgledu na domniemane uchybienie w obowiazkach sluzbowych) po
    przepracowaniu w
    nim ponad 10 lat. Mama podala go do sadu i sprawa toczy sie juz 3 rok... jest duza
    szansa
    na wygrana. Wg kodeksu pracy sad moze nakazac przywrocenie jej do pracy lub
    wyplacenie
    odszkodowania w wys. 3 miesiecznych poborow. W miedzy czasie firma panstwowa, w
    ktorej
    byla zatrudniona rozpoczela proces prywatyzacyjny. Niedawno zostala zapoczatkowana
    prywatyzacja tego zakladu i zgodnie z ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji... oraz
    odpowiednimi aktami wykonawczymi pracownikom (bylym i obecnym) naleza sie akcje
    pracownicze. Nietety o ile dobrze doczytalem nie naleza sie pracownikom zwolnionym z
    powodu wypowiedzenia przez pracodawce umowy.

    I teraz pytanie

    Czy jezeli sad uznalby dzialania bylego pracodawcy za nieuzasadnione i tymsamym
    decyzje o
    zwolnieniu za nielegalna to czy wtedy moja mama ma prawo ubiegac sie o akcje
    pracownicze?
    Czy bylby potrzebny dodatkowy proces i na jakich ew. zasadach (tym razem powodztwo
    cywilne)?

    bede wdzieczny za pomoc

    pozdrawiam

    -adrian

    ps.
    akty prawne ktore przegladalem to:
    - kodek pracy,
    - USTAWA z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw
    państwowych,
    - rozp. msp w sprwie szczególnych zasad podziału uprawnionych pracowników na grupy,
    ustalania liczby akcji (...) z dnia 29 stycznia 2003 r.,
    - USTAWA z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami
    stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy.