  • 1. Data: 2003-12-11 17:36:23
    Temat: czy 17 latek może pracować?
    Od: "-ZED-" <z...@b...gnet.pl>

    Hej!

    Chciałbym dać swojemu 17 letniemu bratu zarobić u mnie w firmie.
    Okazjonalnie-na umowę o dzieło. Czy on może wykonać takie dzieło
    i wystawić rachunek? Potrzebuje kontrasygnaty rodziców?

    Uczy się, nie ma dochodów, a u mnie miałby naklejać naklejki.
    Kasa za darmo odpada - demoralizuje.

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    A mój kolega ma gołe baby na twardzielu! <pewien trzynastolatek>

  • 2. Data: 2003-12-11 19:57:08
    Temat: Re: czy 17 latek może pracować?
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) -ZED- w wiadomości <b...@z...zukih.org>
    powiedział(a) co następuje:

    > Chciałbym dać swojemu 17 letniemu bratu zarobić u mnie w firmie.
    > Okazjonalnie-na umowę o dzieło. Czy on może wykonać takie dzieło
    > i wystawić rachunek? Potrzebuje kontrasygnaty rodziców?

    Panie -ZED-, Pański brat jest - bez obrazy - osobą o ograniczonej
    zdolności do czynności prawnych. Zasadniczo osoba taka może zaciągać
    zobowiązania, aczkolwiek do jej pewnej ważności niezbędne jest
    potwierdzenie przez przedstawiciela ustawowego. Nie oznacza to, że umowa
    jest ot tak, nieważna - jeśli kontrahent Pańskiego brata (czyli Pan sam)
    poczuje, że coś jest nie tak, może Pan żądać potwierdzenia tej umowy
    przez przedstawiciela ustawowego (art. 18 par. 3 k.c.)
    Chyba że uznamy, że taka umowa jest "powszechnie zawierana w drobnych
    bieżących sprawach życia powszechnego", to wówczas taka zgoda w ogóle
    nie będzie wymagana. Chciałbym jeszcze zwrócić Pańską uwagę, że
    pieniędzmi, jakie Pański brat w taki sposób zarobi, będzie mógł
    dysponować osobiście, według własnej woli.
    Nie wdaję się tu w rozważania podatkowe, odnoszę jednak wrażenie, że
    Pański brat będzie musiał po tym wszystkim wystąpić o nadanie numeru
    NIP, do czego służy deklaracja NIP-1.
    Pozdrawiam Pana, Panie -ZED-

    --
    Olgierd
    "Dynamit Nobla i Nagroda Nobla są dwiema stronami tego samego faktu, jak

  • 3. Data: 2003-12-11 21:22:14
    Od: "-ZED-" <z...@b...gnet.pl>

    Hej!

    "Olgierd" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wdaję się tu w rozważania podatkowe, odnoszę jednak wrażenie, że
    > Pański brat będzie musiał po tym wszystkim wystąpić o nadanie numeru
    > NIP, do czego służy deklaracja NIP-1.

    Dziękuję za wyczerpujące informacje. Szczerze powiedziawszy,
    to zapomniałbym o tym NIP-1 - nie wiem, czy już ma numer, czy
    jeszcze nie.

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    Kiedy wpadliśmy do ich meliny, na stole była góra białego proszku - opowiada

  • 4. Data: 2003-12-11 23:44:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Dec 2003, Olgierd wrote:

> [...]
    >+ jest ot tak, nieważna - jeśli kontrahent Pańskiego brata (czyli Pan sam)
    >+ poczuje, że coś jest nie tak, może Pan żądać potwierdzenia tej umowy

    Po polsku: "jeśli bierze na siebie ryzyko zawalenia umowy przez
    brata [nie będzie mógł dochodzić roszczeń] to umowa jest w porządku".
    Dobrze mi się wydaje ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-12-12 02:47:55
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "-ZED-" <z...@b...gnet.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Dziękuję za wyczerpujące informacje. Szczerze powiedziawszy,
    > to zapomniałbym o tym NIP-1 - nie wiem, czy już ma numer, czy

    O ile coś mi w głowie świta to nie NIP-1, tylko NIP-3, bo nie wydaje mi się,
    żeby brat z okazji naklejania nalepek miał zakładać firmę.
    Po drugie jak pójdzie do US po NIP to spuszczą go na drzewo.
    Nie wiem, czy w przypadku umowy o dzieło, ale to zdaje się
    pracodawca/zleceniodawca występuje o nip w imieniu
    pracownika/zleceniobiorcy. Zastrzegam się, że nie jestem pewien, czy w
    przydku umowy o dzieło też tak jest.

  • 6. Data: 2003-12-12 05:30:57
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik poilkj napisał:
    > Po drugie jak pójdzie do US po NIP to spuszczą go na drzewo.
    > Nie wiem, czy w przypadku umowy o dzieło, ale to zdaje się
    > pracodawca/zleceniodawca występuje o nip w imieniu
    > pracownika/zleceniobiorcy.

    no niezbyt.. po prostu wysyla druk NIP-3 i nikt go nie pyta po co mu
    NIP, tylko go wyrabiaja i odsylaja poczta

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 7. Data: 2003-12-12 07:05:52
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "scream" <s...@...pl> wrote in message news:brbjqq$bth$1@news.onet.pl...

    > no niezbyt.. po prostu wysyla druk NIP-3 i nikt go nie pyta po co mu
    > NIP, tylko go wyrabiaja i odsylaja poczta

    no właśnie niekoniecznie. mogą mu przysłać odpowiedź odmowną
    gdzieś jest paragraf, w którym to pracodawca występuje po nip dla "świeżego"
    pracownika
    ale naprawdę nie mam czasu, żeby tego teraz szukać.

  • 8. Data: 2003-12-12 09:24:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Dec 2003, poilkj wrote:

    >+ "-ZED-" <z...@b...gnet.pl> wrote [...]
    >+ O ile coś mi w głowie świta to nie NIP-1, tylko NIP-3, bo nie wydaje mi się,
    >+ żeby brat z okazji naklejania nalepek miał zakładać firmę.

    :)

    >+ Po drugie jak pójdzie do US po NIP to spuszczą go na drzewo.

    Podobno zdarzają się takie USy. IMO bezpodstawnie. Na .podatki
    polecano wtedy wysyłanie "papieru" poleconym - US musi odpowiedzieć
    na piśmie, a podstawy do odmowy brak :)

    >+ Nie wiem, czy w przypadku umowy o dzieło, ale to zdaje się
    >+ pracodawca/zleceniodawca występuje o nip w imieniu

    Pracodawca. AFAIR wyłącznie. Mi US podsunął do podpisu pismo
    że wiem iż w razie zatrudnienia pracowników mam obowiązek
    wystąpić o NIP dla nich :)
    Nie sądzę żeby to obejmowało zleceniodawców.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2003-12-12 14:22:54
    Od: "-ZED-" <z...@b...gnet.pl>

    Hej!

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    zjan.zabrze.pl...

    > Po polsku: "jeśli bierze na siebie ryzyko zawalenia umowy przez
    > brata [nie będzie mógł dochodzić roszczeń] to umowa jest w porządku".
    > Dobrze mi się wydaje ? ;)

    Nie zawali - już ja go przypilnuję. ;-)

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    Każda pralka potrzebuje średnio jedną skarpetkę na pranie

  • 10. Data: 2003-12-12 14:38:28
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    jan.zabrze.pl...
> [...]

    > że wiem iż w razie zatrudnienia pracowników mam obowiązek
    > wystąpić o NIP dla nich :)
    > Nie sądzę żeby to obejmowało zleceniodawców.

    Jednak zmusiłeś mnie do odgrzebania ustawy.
    Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji
    podatników i płatników (ze zmianami)

    Art. 8. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik
    na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:
    1) pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych
    zaliczek, lub
    2) dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot
    zaliczek, lub
    3) pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy
    zlecenia.
    - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika
    2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy uprzednio dokonali
    zgłoszenia identyfikacyjnego.
    3. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, obowiązani są do zaopatrzenia się w
    fomularze zgłoszeń w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na ich
    siedzibę.
    4. Płatnik dostarcza podatnikowi formularz zgłoszenia identyfikacyjnego w
    terminie 7 dni od dnia potrącenia pierwszej zaliczki na podatek dochodowy
    lub od dnia złożenia oświadczenia w sprawie rozliczenia rocznego.
    5. Podatnik składa płatnikowi zgłoszenie identyfikacyjne w terminie 14 dni
    od dnia otrzymania formularza zgłoszenia.
    6. Płatnik obowiązany jest przekazać, w tym za pośrednictwem placówki
    pocztowej operatora publicznego, zgłoszenie identyfikacyjne naczelnikowi
    urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie 14 dni od dnia
    złożenia formularza zgłoszenia przez podatnika.

    Nowelizacja zawiera już umowy o dzieło i skrócili dni.