  • 1. Data: 2002-11-18 17:19:01
    Temat: czas sciagania naleznosci
    Od: "Alki" <a...@b...gnet.pl>

    Dwa lata temu, firma tlekomunikacyjna wystawila fakture za uslugi
    (miesieczne), zaraz po otrzymaniu faktury rozwiazalem umowe z ta firma. Chce
    sie dowiedziec przez jaki czas firma moze domagac sie sciagania naleznosci,
    dodam, iz faktura byla wystawiona 2lata i 2 miesiace temu, od tamtej pory
    nie dostalem ani jednego upomnienia, ponaglenia, wogole nic. Po dwoch latach
    przychodzi wezwanie do zaplaty za fakture ktora wystawiono przeszlo 2 lata
    temu , wraz z naliczonymi odsetkami, ktore stanowia 60% rzeczywistej oplaty
    za dostarczone uslugi.

    Pozdrawiam
    Alki

  • 2. Data: 2002-11-18 20:00:30
    Temat: Re: czas sciagania naleznosci
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Art. 118 kc: Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin
    przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe
    oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy
    lata.

    Przepisu szczególnego do tego roszczenia nie znalazłem, a więc przykro mi

  • 3. Data: 2002-11-18 20:09:34
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > lata.
    >
    > Przepisu szczególnego do tego roszczenia nie znalazłem, a więc przykro mi

    Nie powinno być Ci przykro :) Jest przecież art. 750 i 751 KC. Na tej podstawie,
    moim zdaniem, termin przedawnienia w niniejszej sprawie wynosi 2 lata.

    Pozdrawiam

    Ciacho

  • 4. Data: 2002-11-18 22:15:16
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    c...@p...onet.pl napisa_(a):

    > Nie powinno być Ci przykro :) Jest przecież art. 750 i 751 KC. Na tej podstawie,
    > moim zdaniem, termin przedawnienia w niniejszej sprawie wynosi 2 lata.

    a nie ma regulacji innymi przepisami, jakieś prawo telekomunikacyjne czy
    coś takiego?

    KG

  • 5. Data: 2002-11-19 21:15:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Jestem zdania, że nie masz racji. Przepis art. 750-751 kc dotyczy
    umów-zlecenia, podczas gdy - moim zdaniem - umowa o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych nie ma tego charakteru. Ja się dalej smucę.

  • 6. Data: 2002-11-19 21:16:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Szukałem, ale nie znalazłem. Art. 750-751 odnoszą się do umów zlecenie i w
    mojej ocenie nie są przepisami szczególnymi dla 118 kc w tym wypadku.

  • 7. Data: 2002-11-19 21:58:39
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisa_(a):

    > Jestem zdania, że nie masz racji. Przepis art. 750-751 kc dotyczy
    > umów-zlecenia, podczas gdy - moim zdaniem - umowa o świadczenie usług
    > telekomunikacyjnych nie ma tego charakteru.

    Nie ma charakteru zlecenia czy umowy o świadczenie usług, o której mowa
    w art.750? Do tego drugiego chyba się kwalifikuje.. o ile nie jest
    regulowana gdzie indziej.

    KG

  • 8. Data: 2002-11-20 00:00:59
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Nie ma charakteru zlecenia czy umowy o świadczenie usług, o której mowa
    > w art.750? Do tego drugiego chyba się kwalifikuje.. o ile nie jest

    Ja mimo wszystko zostaję przy swoim twierdzeniu. W podobnej sprawie zapadl wyrok
    SN, w którym ten ostatni stwierdził, że do usług telewizji kablowej stosuje sie
    art. 751 w zw. z art. 750. Nie pamiętam jednak sygnatury. O ile wiem to taka
    umowa nie jest regulowana w innym akcie, jest to poza tym typowa umowa
    cywilnoprawna ze wszystkimi tego konsekwencjami.

    Pozdrawiam
    Ciacho

  • 9. Data: 2002-11-20 18:55:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Nie znam treści tego wyroku, więc trudno mi się jest odnieść. Zresztą taki
    wyrok jest wiążący tylko w tej jednej sprawie, choć oczywiście wyznaczałby
    sposób interpretacji prawa. Ja nie mam nic, przeciwko traktowaniu umów z
    telewizją kablową jako umowy o dzieło, z tym że umowa taka musi spełniać
    ustawowe znamiona takiej umowy. Zastanów się, a co by tu było dziełem?
    Sygnał nie jest rzeczą materialną.
    Oczywiście, umową o dzieło może być samo wykonanie podłączenia. Umowa o
    świadczenie usług telekomunikacyjnych jest szczegułowo unormowana w ustawie
    z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne. Ustawa ta odrębnie od
    kodeksu cywilnego normuje zasady odpowiedzialności za nienależyte jej
    wykonania, dochodzena roszczeń i wszystkich innych kwestii. Przedawnienia
    roszczeń akurat nie normuje, stąd moje przeświadczenie, że mają zastosowanie
    przepisy ogólne (art. 118 kc)Ustawa ta nigdzie nie odwołuje się w treści do
    przepisów o umowach-zleceniu. Stąd też nadal stoję na stanowisku, że nie
    mają do niej zastosowania przepisy art. 750-751 kc, które są przepisami
    dotyczącymi tylko tych umów. Ale mylić się jest rzeczą ludzką.

  • 10. Data: 2002-11-21 00:51:06
    Od: c...@p...onet.pl

    > Nie znam treści tego wyroku, więc trudno mi się jest odnieść.

    Zresztą taki
    > wyrok jest wiążący tylko w tej jednej sprawie, choć oczywiście wyznaczałby
    > sposób interpretacji prawa.

    1999.11.17 wyrok SN UN III CKN 450/98 OSNC 2000/5/97
    Do umowy o wykonywanie usług telekomunikacyjnych przez operatora telewizji
    kablowej mają odpowiednie zastosowanie przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.).

    Zgodze się z Tobą - to był przykład i nie mogę powiedzieć, że analogia, bo mamy
    inny stan faktyczny, lecz mimo wszystko...

[...]

    Ale kto tu mówi o umowie o dzieło????? Ja mówię o analogicznym stosowaniu art.
    750 w przypadku świadczenia uług telekomunikacyjnych.

    Normuje, w stosunku do stąd moje przeświadczenie, że mają zastosowanie
    > przepisy ogólne (art. 118 kc)

    Jezeli nawet są to przepisy ogólne, to 750 to przepis szczególny.

    Ale mylić się jest rzeczą ludzką.

    Dokładnie - mimo wszystko uważam, że te 2 lata obowiązują - ja to mam ju za sobą:)