  • 1. Data: 2005-06-13 15:48:21
    Temat: co mogę zrobić, jeśli umorzono postępowanie w prokuraturze
    Od: l...@v...pl

    Co mozna zrobić, jeśli postepowanie W SPRAWIE o przestępstwo 270 o 271 k.k.
    zostało umorzone, jednak dotyczyło ono fałszerstwa dokumentu, który jest
    związany z moją osobą, najprawdopodobniej to ja miałem dokonać fałszerstwa, co
    mogę zrobić teraz w takiej sytuacji, wiem kto składał doniesienie i wiem też że
    w trrakcie postepowania wyszło na jaw, iż najprawdopodobniej to składający
    doniesienie sałszował dokument.

  • 2. Data: 2005-06-13 21:57:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <l...@v...pl> napisał w wiadomości

    Jeśli w trakcie postępowania wyszło na jaw, ze to zawiadamiający był
    sprawcą, to postępowanie przeciwko Tobie zostaje umorzone, zaś materiały
    się wyłącza i postępowanie toczy się dalej z urzędu przeciwko
    ujawnionemu sprawcy.

  • 3. Data: 2005-06-14 06:03:04
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > sprawcą, to postępowanie przeciwko Tobie zostaje umorzone, zaś materiały
    > się wyłącza i postępowanie toczy się dalej z urzędu przeciwko

    Sęk w tym jednak, iż nie dostane powiadomienia chyba o umorzeniu, nie będę więc
    mieć pewności, czy de facto z dowodów zebranych wynika, że to zawiadamiający
    jest sprawcą fałszerstwa, być może umorzą dlatego że sprawcy nie wykryto, i co
    wtedy czy nadal prokurator ma obowiązek objęcia sprawy z urzędu ?

    Chciałem wyjść na przeciw i złozyć stosowne doniesienie, jednak nie wiem jak to
    załatwić, czy jest coś np. takiego jak przestępstwo zgłoszenia niesłusznego
    doniesienia ? (przepraszam za laicki ton wypowiedzi)

  • 4. Data: 2005-06-14 15:30:36
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > sprawcą, to postępowanie przeciwko Tobie zostaje umorzone, zaś materiały
    > się wyłącza i postępowanie toczy się dalej z urzędu przeciwko

    Wszystko rozumiem, tylko czemu się wyłącza do odrębnego postępowania?
    Skoro to było ad rem to chyba nawet nie trzeba wydawać postanowienie o
    umorzeniu postępowania przeciwko jakiejś osobie, tylko sobie dalej
    prowadzić pod tym samym numerem i postawić zarzut rzeczywistemu sprawcy.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 5. Data: 2005-06-14 20:59:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    wykryto, i co
    > wtedy czy nadal prokurator ma obowiązek objęcia sprawy z urzędu ?

    Tak.

> [...]
    niesłusznego
    > doniesienia ? (przepraszam za laicki ton wypowiedzi)

    Słusznie - niesłusznie, to pojęcie ocenne. Na tym forum nie tak dawno
    toczyła się dyskusja, czy słusznie pracownik donosi na swojego
    pracodawcę popełniającego przestępstwo. Z Twoich wypowiedzi wnoszę, że
    do popełnienia samego przestępstwa, czyli sfałszowania jakiegoś tam
    dokumentu doszło. A zatem zawiadomienie było słuszne. Pytanie, czy
    zawiadamiający był uprzejmy również "podać Cię na sprawcę", czy też
    organ procesowy sam z własnej inicjatywy wpadł na ten pomysł - jak się
    później okazało nie do końca trafny.

    Jeśli to zawiadamiający podał Cię jako sprawcę, to w połączeniu z
    informacją, że sam był sprawcą i zatem wiedział, że Ty nim nie jesteś
    powoduje, że udowodnienie mu zarzutu pomówienia jest proste. W takim
    wypadku prokurator / policja powinni Cię powiadomić o wszczęciu w tej
    sprawie postępowania jako pokrzywdzonego. Będziesz miał wówczas status
    pokrzywdzonego, a więc dość duże uprawnienia procesowe. Przede wszystkim
    prawo przejrzenia akt. Odradzam samodzielne składanie zawiadomienia.
    Szanse, że prokurator nie zauważy pomówienia są raczej niewielkie. Za to
    spora szansa, że skoro nie wszczęto z urzędu, to pomówienia nie było.

    Istnieje jeszcze drugi aspekt tej sprawy. Dość enigmatycznie napisałeś,
    że sfałszowano dotyczący Cię dokument. Nie wiem co to za dokument i w
    jakim kontekście występuje, ale być może można by złożyć zawiadomienie o
    sfałszowaniu właśnie tego dokumentu przez n/n sprawcę, o ile masz szanse
    tutaj na status pokrzywdzonego. Wówczas jeśli postępowanie jest
    prowadzone, to Twoje zawiadomienie zostanie włączone do tamtego
    postępowania, ty uzyskasz tam status pokrzywdzonego i wyjdzie na to
    samo, ale bezpieczniej, bo nikt z kolei Ciebie za pomówienie ścigać nie
    będzie mógł.

  • 6. Data: 2005-06-14 21:01:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > umorzeniu postępowania przeciwko jakiejś osobie, tylko sobie dalej
    > prowadzić pod tym samym numerem i postawić zarzut rzeczywistemu

    Robi się tak w tym celu, by podejrzany utracił status zawiadamiającego i
    wynikające z tego uprawnienia. Zresztą nie upieram się przy tym, ze to
    reguła, choć w znanych mi przypadkach właśnie taką "woltę" prokuratorzy
    zawsze robili.