  • 1. Data: 2006-08-19 16:50:09
    Temat: bulgarskie prawo jazdy
    Od: "..i.." <s...@j...hjfh>

    kolega jest bulgarem, ma stale zameldowanie w pl, ma tu rodzine, zona jest
    polka... ma bulgarskei PJ (w ktorym napisane jest cyrylica oraz lacina) i
    sie zastanawia czy moze legalnie na nim jezdzic? czy np policja sie nie
    przyczepi do *czegos* lub ubezpieczalnia nie odmowi mu wyplaty w razie
    kolizji ?

  • 2. Data: 2006-08-19 18:27:48
    Temat: Re: bulgarskie prawo jazdy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "..i.." <s...@j...hjfh> napisał w wiadomości

    Musi mieć prawo jazdy międzynarodowe. Ale jak go ma uzyskać, to tego już nie
    wiem. Należy zapytać w Wydziale Komunikacji właściwym dla jego zameldowania w
    Polsce.

  • 3. Data: 2006-08-19 18:40:41
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> w

    > Użytkownik "..i.." <s...@j...hjfh> napisał w wiadomości

    > Musi mieć prawo jazdy międzynarodowe.

    ?

    Czyżby Bułgaria nie podpisała/wypowiedziała Konwencję o ruchu drogowym z
    1968 (tzw. wiedeńską)?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2006-08-20 00:58:30
    Od: "..i.." <s...@j...hjfh>

> [...]
    nie
    > wiem. Należy zapytać w Wydziale Komunikacji właściwym dla jego

    a jakie czekaja go sankcje gdy mimo to nie bedzie takiego posiadal a bedzie
    jezdzil samochodem ?

  • 5. Data: 2006-08-20 01:03:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a jakie czekaja go sankcje gdy mimo to nie bedzie takiego posiadal a bedzie
    > jezdzil samochodem ?

    Takie same, jakby nie miał w ogóle prawa jazdy. Po prostu ten dokument nie jest
    prawem jazdy. Równie dobrze może się legitymować kwitem z pralni w Shangay'u.

  • 6. Data: 2006-08-20 01:21:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Takie same, jakby nie miał w ogóle prawa jazdy. Po prostu ten dokument nie
    > jest prawem jazdy. Równie dobrze może się legitymować kwitem z pralni w
    > Shangay'u.

    I bym nie był gołosłowny, to sprawdziłem dla pewności. Sprawę normuje art. 94
    PoRD. Na terytorium RP obcokrajowiec może poruszać się na podstawie prawa jazdy
    wydanego przez kraj UE albo prawa jazdy wydanego przez państwo będące stroną
    Konwencji o RD lub wydającego dokument zgodny z nią. Nie wiem, czy Bułgaria jest
    stroną Konwencji, ale wnosząc z faktu, ze to dokumenty wystawiony w cyrylicy, to
    albo nie są, albo to prawo jazdy wydano przed ujednoliceniem wzorów i pewnie
    jest nieważne. Tak, czy siak na podstawie bułgarskiego prawa jazdy zgodnego z
    konwencją i tak mógł by w Polsce jeździć tylko przez 6 miesięcy.

    Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą, która zamieszkuje na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, może otrzymać polskie krajowe prawo jazdy
    po oddaniu zagranicznego ważnego prawa jazdy organowi wydającemu prawo jazdy.
    Jeżeli zagraniczne prawo jazdy nie jest zgodne z wzorem określonym w Konwencji,
    dodatkowym warunkiem otrzymania polskiego prawa jazdy jest zdanie części
    teoretycznej egzaminu państwowego.

    Z egzaminu są zwolnieni posiadacze praw jazdy wydanych przez państwa należące do
    Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz inne państwa, które na podstawie umów
    zawartych z Unią Europejską korzystają ze swobodnego przepływu osób. Bułgaria
    chyba należy do EOG, więc Twój znajomy powinien udać się do miejscowego starosty
    i dostanie prawo jazdy uprawniające go do kierowania pojazdami w Polsce.

  • 7. Data: 2006-08-20 13:28:27
    Od: "..i.." <s...@j...hjfh>

> [...]
    zgodnego z
    > konwencją i tak mógł by w Polsce jeździć tylko przez 6 miesięcy.

    jego PJ jest identyczne stylistycznie jak nasze nowe, cyrylica jest, ale
    mniejsza czcionka pod napisami w cyrylicy jest normalnie napiszane "naszymi"
    literkami

  • 8. Data: 2006-08-20 16:14:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > jego PJ jest identyczne stylistycznie jak nasze nowe, cyrylica jest, ale
    > mniejsza czcionka pod napisami w cyrylicy jest normalnie napiszane "naszymi"
    > literkami

    Ale gość przebywa dłużej, niż 6 miesięcy w Polsce. Musi zmienić prawo jazdy,
    chyba, ze poczeka do wejścia Bułgarii do UE.

  • 9. Data: 2006-08-20 20:04:07
    Od: zbihniew <z...@a...me>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Użytkownik "..i.." <s...@j...hjfh> napisał w wiadomości

    > Ale gość przebywa dłużej, niż 6 miesięcy w Polsce. Musi zmienić prawo
    > jazdy, chyba, ze poczeka do wejścia Bułgarii do UE.

    Jezeli nie ma ograniczen wizowych, zawsze może zrobić taki myk:
    przejechać jakąś najbliższą granicę i wrócić zaraz do Polski. Warto żeby
    wyciągnął na tej granicy pieczątkę.

  • 10. Data: 2006-08-20 20:22:04
    Od: "..i.." <s...@j...hjfh>

    > Jezeli nie ma ograniczen wizowych, zawsze może zrobić taki myk:
    > przejechać jakąś najbliższą granicę i wrócić zaraz do Polski. Warto żeby
    wyciągnął na tej granicy pieczątkę.

    tez tak kombinuje, tylko pytanie czy musi przekroczyc granice swojego kraju
    czy dowolna inna ?