  • 1. Data: 2013-12-02 00:04:01
    Temat: budowa studni
    Od: Przemek Lipski <d...@t...pl>

    Jak zapewne czesc z was wie, ze w od 2012 roku nastapila zmiana w Ustawie Prawo
    Geologiczne i Gornicze w ktorej w bodajze art.3 wykreslono podpunkt wylaczajacy z pod
    Ustawy studnie o glebokosci do 30 metrow i poborze do 5m3/dobę. Jednak 20 marca 2012
    roku Minister Srodowiska wydal zaakceptowana przez Gkownego Geologa Kraju
    interptretacje tej Ustawy z ktorej to interpretacji wynika ze ustawa nie dotyczy
    studni budowanych na potrzeby zwyklego korzystania z wod.

    To jest owo stanowisko ministerstwa:

    http://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_03/9f7c0584cb7c2a1
    68796dc560d5b22bc.pdf

    No i w czerwcu wyslalem do odpowiedniego wydzialu w powiecie zapytanie jakie
    formalnosci musze spelnic chcac wywiercic studnie. Odpisano mi ze zmienily sie
    przepisy i musze przygotowac projekt prac geologicznych i wystapic o pozwolenie na
    budowe studni itd.
    W odpowiedz odpisalem ze zgodnie ze wspomnianym pismem z ministerstwa nie ma takiej
    potrzeby.
    Dostalem odpowiedz ze w zwiazku z rozbieznymi interpretacjami zasiegna porady geologa
    wojewodzkiego.
    Po jakims czasie dostale modpowiedz ze geolog wojewodzki nie zgadza sie z tym pismem.
    Co jest dla mnie troche dziwne ze geolog wojewodzki podwaza pismo zaaprobowane przez
    glownego geologa kraju...
    Wyslano w sierpniu z powiatu pismo do ministerstwa z prosba o zajecie stanowiska w
    tej sprawie (co tez jest bez sensu, bo stanowisko zostalo juz zajete) bo, jak mi
    powiedziano, minister musi ich przekonac ze ma racje!
    Jak na razie odpowiedz ponoc nie nadeszla.
    I teraz zastanawiam sie jak to dalej ugryzc :) Nie podoba mi sie sytuacja ze urzednik
    bedzie twierdzil, ze jego interpretacja ustawy jest bardziej prawidlowa od
    interpretacjia ministerstwa w ktorym owa ustawa powstala, a minister ma mu udowadniac
    ze ma racje. Czy moze ktos juz przerabial ten temat z nowa Ustawa, albo wie jak to
    dziala w innych wojewodztwach/powiatach?

  • 2. Data: 2013-12-02 00:26:18
    Temat: Re: budowa studni
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek Lipski" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Poza przepisami podatkowymi stanowisko jakiegokolwiek urzędu nie stanowi
    prawa. Skoro w Twojej ocenie nie jest wymagane zezwolenie, to ja bym na
    Twoim miejscu złożył zgłoszenie o zamiarze rozpoczęcia robót - jak dla
    obiektów małej architektury. Urząd ma dwa rozwiązania. Albo wnieść
    sprzeciw, ale po pierwsze musi wskazać podstawę prawną, po drugie jakby co,
    to będzie Ci przysługiwała droga odwoławcza, a tu juz są terminy wynikajace
    z kpa.

  • 3. Data: 2013-12-02 01:01:01
    Od: Przemek Lipski <d...@t...pl>

    W dniu niedziela, 1 grudnia 2013 23:26:18 UTC użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > U�ytkownik "Przemek Lipski" napisa� w wiadomo�ci

    ps.com...

    > Poza przepisami podatkowymi stanowisko jakiegokolwiek urz�du nie stanowi
    >
    > prawa. Skoro w Twojej ocenie nie jest wymagane zezwolenie, to ja bym na
    >
    > Twoim miejscu z�o�y� zg�oszenie o zamiarze rozpocz�cia rob�t - jak dla
    >
    > obiekt�w ma�ej architektury. Urz�d ma dwa rozwi�zania. Albo wnie��
    >
    > sprzeciw, ale po pierwsze musi wskazaďż˝ podstawďż˝ prawnďż˝, po drugie jakby co,
    >
    > to b�dzie Ci przys�ugiwa�a droga odwo�awcza, a tu juz s� terminy
> [...]

    Tak, wiem ze interpretacje wiazace przysluguja tylko ministrowi finansow.
    I taki plan wlasnie mialem, zlozyc wniosek i zobaczyc jak zareaguje urzad. I w
    zaleznosci od tego podejmowac dalsze kroki.

  • 4. Data: 2013-12-02 04:03:23
    Od: Przemek Lipski <d...@t...pl>

    dodatkowo w Ustawach znalazlem takie punkty:

    Prawo Geologiczne i Gornicze (w ktorym zabraklo stosownego wylaczenia)

    Art. 3. Wylaczenie stosowania ustawy
    Ustawy nie stosuje sie do:

    1) korzystania z wod w zakresie uregulowanym odrebnymi przepisami;

    a odrebne przepisy to chyba

    Prawo wodne

    Art. 36. Zwykle korzystanie z wod

    1. Wlascicielowi gruntu przysluguje prawo do zwyklego korzystania z wod stanowiacych
    jego wlasnosc oraz z wody podziemnej znajdujacej sie w jego
    gruncie; prawo to nie stanowi prawa do wykonywania urzadzen wodnych bez wymaganego
    pozwolenia wodnoprawnego.

    i dalej

    Art. 124. Czynnosci niewymagajace pozwolenia wodnoprawnego

    8) pobor wod powierzchniowych lub podziemnych w ilosci nieprzekraczajacej 5 m3 na
    dobę;

    dodatkowo w prawie budowlanym jest:

    Prawo budowlane

    Art. 2. Wyłaczenie stosowania ustawy

    1. Ustawy nie stosuje sie do wyrobisk gorniczych.

    2. Przepisy ustawy nie naruszaja przepisow odrebnych, a w szczegolnosci:

    2) prawa wodnego - w odniesieniu do urzadzen wodnych;

    pytanie czy wywiercony otwor w celu pozyskania kopalin (a tym jest woda zgodnie z
    definicja w ustawie Art. 6 19) zlozem kopaliny - jest naturalne nagromadzenie
    mineralow, skal oraz innych substancji, ktorych wydobywanie moze przyniesc korzysc
    gospodarcza;) jest wyrobiskiem? Definicji wyrobiska w ustawie tak naprawde nie ma.

  • 5. Data: 2019-01-14 07:36:43
    Od: b...@g...com

    W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2013 00:04:01 UTC+1 użytkownik Przemek Lipski napisał:
> [...]
    ze ma racje. Czy moze ktos juz przerabial ten temat z nowa Ustawa, albo wie jak to
    dziala w innych wojewodztwach/powiatach?

    DZIEŃ DOBRY.
    PYTANIE MAM DO PRZEDMIOTOWEJ SPRAWY 0 JAK TO SIĘ SKOŃCZYŁO?
    MAM PODOBNY TEMAT I ODMOWĘ ZATWIERDZENIA DOKUMENTACJI HYDROGEOL. W POSTACI DECYZJI
    STAROSTY - PRZYGOTOWUJĘ ODWOŁANIE DO SKO.
    WDZIĘCZNY BĘDĘ ZA KAŻDĄ INFORMACJĘ.

  • 6. Data: 2019-01-16 00:27:06
    Od: Przemek Lipski <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2019 07:36:45 UTC+1 użytkownik b...@g...com
    napisał:
> [...]
    > MAM PODOBNY TEMAT I ODMOWĘ ZATWIERDZENIA DOKUMENTACJI HYDROGEOL. W POSTACI DECYZJI
    STAROSTY - PRZYGOTOWUJĘ ODWOŁANIE DO SKO.

    nie chcialo mi się czekac (zanim by doszlo do rozprawy to stracilbym sporo czasu),
    wiec odpuscilem.
    poczatkowo zlozylem papieru o pozwolenie na budowe bez dokumentacji studni i przyszła
    odpowiedż ze dokumentacja jest wymagana i przytoczono przepis z prawa górniczego:)))
    A ten przepis nie mowil ze jest taki wymog, ale ze starosta zatwierdza takie
    dokumenty :))))
    Ale generalnie polecam zerknac na sam poczatek ustawy prawo geologiczne i gornicze.
    Tam jest dokladnie napisane czego ta ustawa dotyczy i nie ma tam nic co pasuje do
    studni, czyli powoływanie sie na przepisy tej ustawy jest absurdalne
    Tyle ze to bylo pare ladnych lat temu i dokladnie nie pamietam wszystkiego.

    Przemek

  • 7. Data: 2019-01-16 02:06:09
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2019-01-16 o 1:27, Przemek Lipski pisze:
> [...]
    studni, czyli powoływanie sie na przepisy tej ustawy jest absurdalne
    > Tyle ze to bylo pare ladnych lat temu i dokladnie nie pamietam wszystkiego.

    Na swoim podwórku to się nie musisz nikogo pytać.
    Mój ojciec-jak jeszcze mnie nie było na świecie pochodził z różdżką i
    wybrał doskonałe miejsce. Dokopał się do wody żródlanej (w Warszawie),
    zamontował pompę i była wspaniała woda. Sąsiedzi przychodzili z
    wiaderkami po tę wodę :-)

    --
    animka

  • 8. Data: 2019-01-16 08:18:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-01-16 o 02:06, Animka pisze:
    > Mój ojciec-jak jeszcze mnie nie było na świecie pochodził z różdżką i
    > wybrał doskonałe miejsce.
    Ciekawe czy różdżką znalazłby miejsce gdzie wody nie ma? :-)

    Robert

  • 9. Data: 2019-01-17 11:51:11
    Od: <1...@1...115111.invalid> (Tom N)

    Robert Wańkowski w

    > Ciekawe czy różdżką znalazłby miejsce gdzie wody nie ma? :-)

    Nie zrozumiałeś.

    Chodził, chodził... aż w końcu zamoczył i spłodził kretynkę!

    --
    'Tom N'

  • 10. Data: 2019-01-17 18:26:07
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    > Ciekawe czy różdżką znalazłby miejsce gdzie wody nie ma? :-)

    Ja osobiście ojca nigdy z różdżką nie widziałam i nie wiem czy znalazłby
    miejsce gdzie wody nie ma. Wiem tylko, że był niezwykle zdolnym
    człowiekiem. Nie latał do kościoła, a biblię znał na pamięć, długie
    wiersze i kawały znał na pamięc, wszystkie bajki Andersena znał na
    pamieć i mi opowiadał jak byłam mała. Dziwne jest to że ojciec czytał
    książki tak: początek-pare kartek, środek i koniec i wiedział wszystko.
    Śmieszne to, ale prawdziwe. Może dokładnie nauczył się wszystkiego na
    pamięć jak był w Niemczech na robotach. Grupa ludzi schroniła sie w
    czasie nalotu Niemców w Kościele w Wilanowie i zabrali ich na roboty.
    Ojciec był gdzieś przy wyrębie drzew w lesie. Mówił, że gospodarza mieli
    dobrego, więc pewnie w wolnych chwilach czytał. Do Polski wracali na
    piechotę jak ich Amerykanie wyzwolili.
    Przepraszam, że nie na temat napisałam.

    --
    animka