  • 1. Data: 2013-11-30 13:34:08
    Temat: utajnianie twarzy podejrzanych i przestepcow
    Od: "Stivi" <...@t...com>

    Proszę o podstawę prawną, które dokładnie przepisy zmuszają do takich
    bzdur jak zakrywanie twarzy i utajnianie danych przestępców i osób
    poszukiwanych? Już totalnym kretyniznem jest ukrywanie tego typu danych
    zaraz po złapaniu danej osoby, gdy np poprzedniego dnia były widoczne...

  • 2. Data: 2013-11-30 22:13:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 30.11.2013 13:34, Stivi pisze:
> [...]
    > poszukiwanych? Już totalnym kretyniznem jest ukrywanie tego typu danych
    > zaraz po złapaniu danej osoby, gdy np poprzedniego dnia były widoczne...

    Do prawomocnego wyroku osoba jest formalnie niewinna. W przypadku
    poszukiwania jest inna podstawa do ujawniania wizerunku. Dodatkowo -
    opublikowanie wizerunku i personaliów to dodatkowa kara leżąca w gestii
    sądu.

  • 3. Data: 2013-12-01 16:34:15
    Od: "Stivi" <...@t...com>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > poszukiwania jest inna podstawa do ujawniania wizerunku. Dodatkowo -
    > opublikowanie wizerunku i personaliów to dodatkowa kara leżąca w gestii

    Dobrze, mówisz to z pamięci, albo jesteś prawnikiem, ja proszę o konkretne
    paragrafy.
    Co to ma być Katarzyna Wu, albo wczoraj na portalu miejskim szukali
    sprawcy napadu na bank, była jakaś tam jego fotka, a dziś jest
    zapikselowana, bo go złapali, toż to jakiś debilizm.

  • 4. Data: 2013-12-01 16:48:06
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-12-01 16:34, Stivi pisze:

    > Co to ma być Katarzyna Wu, albo wczoraj na portalu miejskim szukali
    > sprawcy napadu na bank, była jakaś tam jego fotka, a dziś jest
    > zapikselowana, bo go złapali, toż to jakiś debilizm.

    Tak. Debilizm. Że przytoczę sztandarowy przykład tego debilizmu:
    "Przemysław W., syn byłego Prezydenta RP". Ale, że prawo i jego wymiar
    mamy *CO NAJMNIEJ* debilne, to wiemy od dawna i nikogo już to nie dziwi.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 5. Data: 2013-12-01 17:11:47
    Od: "Stivi" <...@t...com>

    Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości

    > Tak. Debilizm. Że przytoczę sztandarowy przykład tego debilizmu:
    > "Przemysław W., syn byłego Prezydenta RP". Ale, że prawo i jego wymiar
    > mamy *CO NAJMNIEJ* debilne, to wiemy od dawna i nikogo już to nie dziwi.

    Wciąż proszę o podstawy prawne tego kretynizmu i co mi grozi jak napiszę,
    że Kaśka Wu to Waśniewska i zamieszczę niezapikselowane zdjęcie w
    internecie bandyty?

  • 6. Data: 2013-12-01 17:15:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 01.12.2013 16:34, Stivi pisze:

    > Dobrze, mówisz to z pamięci, albo jesteś prawnikiem,

    Nie, nie jestem.

    > ja proszę o konkretne paragrafy.

    Paragrafy na co? Zasada domniemania niewinności to podstawa każdego
    państwa prawa.

    > Co to ma być Katarzyna Wu, albo wczoraj na portalu miejskim szukali
    > sprawcy napadu na bank, była jakaś tam jego fotka, a dziś jest
    > zapikselowana, bo go złapali, toż to jakiś debilizm.

    Wizerunek poszukiwanego podejrzanego nie jest chroniony. Jak inaczej
    można by go znaleźć?

  • 7. Data: 2013-12-01 19:25:01
    Od: "Stivi" <...@t...com>

    > Nie, nie jestem.

    > Paragrafy na co? Zasada domniemania niewinności to podstawa każdego
    > państwa prawa.

    W takim razie Wielka Brytania jest państwem bezprawia, bo tam w gazetach
    widziałem i czytałem pełne nazwiska, a nawet nazwę dzielnicy w której
    mieszkali jak to nazywasz podejrzani, często także Polacy i tak w
    angielskiej gazecie podejrzanym był np Jan Nowak z Hammersmith, a w
    polskiej był to jakiś Jan N. z Londynu.

    > Wizerunek poszukiwanego podejrzanego nie jest chroniony. Jak inaczej
    > można by go znaleźć?

    Nie wiem, czasami się szuka jakichś Janów K. i co się magicznego dzieje z
    tym owym podejrzanym po złapaniu, że niczym w 1984 Orwella wymazuje się
    jego wizerunek jako podejrzanego?

  • 8. Data: 2013-12-02 11:03:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Dec 2013, Stivi wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał

    > Dobrze, mówisz to z pamięci, albo jesteś prawnikiem, ja proszę o konkretne
    > paragrafy.

    No ja nie jestem prawnikiem, masz na początek:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 23. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególnoœci zdrowie, wolnoœć,
    czeœć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalnoœć mieszkania, twórczoœć naukowa, artystyczna,
    wynalazcza i racjonalizatorska, pozostajš pod ochronš prawa cywilnego
    niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.
    Art. 24.
    § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żšdać
    zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.
    [...]
    § 3. Przepisy powyższe nie uchybiajš uprawnieniom przewidzianym w innych
    przepisach, w szczególnoœci w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.
    ---

    Tak w ogóle, KC sobie cały przeczytaj :)

    > Co to ma być Katarzyna Wu, albo wczoraj na portalu miejskim szukali sprawcy
    > napadu na bank, była jakaś tam jego fotka, a dziś jest zapikselowana, bo go
    > złapali, toż to jakiś debilizm.

    Nie, patrz wyżej.
    Dopóki był "poszukiwany", to obowiązywało wyłączenie bo "nie było
    bezprawne". Jak już został zlokalizowany, jest pod ochroną przepisu
    wyżej.
    I teraz kwiatek o który Ci chodzi: kolejne "nie było bezprawne"
    może pojawić się po wyroku, w którym sąd pozwoli na upublicznienie
    danych *skazanego*.
    Żeby było śmieszniej, jak toczy się sprawa karna, to "w zasadzie"
    (jeśli sąd nie wyłączy jawności) możesz na nią iść, a chyba również
    można zapodać przeciwko komu ona jest.
    Ale to nie to samo, co upublicznienie oskarżenia, które może
    być bezzasadne - i naruszać "dobra osobiste" j.w.

    Co do ochrony wizerunku:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 81.
    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraŸnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówionš zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w zwišzku
    z pełnieniem przez niš funkcji publicznych [...]
    2) osoby stanowišcej jedynie szczegół całoœci [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-12-02 19:00:37
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Te przepisy są od początku idiotyczne, a w obecnej sytuacji, że się tak
    wyrażę, społeczno-technologicznej, kompletnie nieskuteczne.

    Obchodzenie ich przez podawanie ksywy jest idiotyczne podwójnie - poza
    środowiskiem delikwenta nikt nie wie, kto to jest Barański vel
    Baranina, więc nazwisko nic mu nie powie, a w środowisku ksywa jest
    dokładnie tak samo identyfikująca jak nazwisko.

    Nie wiem, skąd się wzięły takie pomysły. Kulturze anglosaskiej tego typu
    zakazy są obce całkowicie (z nielicznymi wyjątkami typu dane OFIAR
    gwałtów na nieletnich), w mniej mi znanych kulturach germańskich czy
    skandynawskich też nic nie stało na przeszkodzie w podawaniu nazwisk
    podejrzanych o zbrodnie w Wiedniu albo Breivika.

    MJ