  • 1. Data: 2007-09-19 23:44:03
    Temat: bazy danych - wyciąganie opisów
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Firma A prowadzi sklep internetowy, ma do dodania sporą partię towaru, w
    bazie ma nazwy i ceny, niestety nie posiada opisów.

    Firma B ma sklep z tym samym towarem, z opisami.

    Prezes A chce mi zlecić wyciągnięcie tych opisów ze strony sklepu B, i
    wstawienie ich do sklepu A.

    A twierdzi że ma od producenta opisy, ale w formie papierowej, i że na
    stronach B to są dokładnie te same opisy.

    Mam poważne wątpliwości, że takie coś jest niezbyt legalne.

    Czy słusznie obawiam się że wykonanie takiej operacji narusza prawa
    autorskie (kogo? sklepu B? producenta?), oraz przepisy ustawy o ochronie
    baz danych? Co do prawa autorskiego nie mam pewności. Co do baz danych
    intuicyjnie czuję że tak, z drugiej strony - nie włamuję się nigdzie, tylko
    korzystam z tego co jest udostępnione dla szerokiej publiczności.

    Jeżeli jest tutaj łamanie prawa to:
    - co grozi A za zlecenie takiej operacji, i korzystanie z jej wyników?
    - co mi grozi jako wykonującemu to?
    - czy jest to tylko odpowiedzialność cywilna A wobec B, czy też także
    odpowiedzialność moja wobec B, czy może też odpowiedzialność karna
    (czyja, A, moja)?
    - czy zmienia w jakimkolwiek stopniu moją sytuację jeżeli zamiast skopiować
    samemu dane, dostarczę do A program który to zrobi?

    p. m.

  • 2. Data: 2007-09-20 00:53:12
    Temat: Re: bazy danych - wyciąganie opisów
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.09.2007 mvoicem <m...@g...com> napisał/a:
> [...]
    > A twierdzi że ma od producenta opisy, ale w formie papierowej, i że na
    > stronach B to są dokładnie te same opisy.

    A ma zgodę producenta na rozpowszechnianie tych opisów?

    > Mam poważne wątpliwości, że takie coś jest niezbyt legalne.
    > Czy słusznie obawiam się że wykonanie takiej operacji narusza prawa
    > autorskie (kogo? sklepu B? producenta?), oraz przepisy ustawy o ochronie

    Właściciela praw majątkowych opisów przyjmując, że mają one charakter
    utworu i brak jest zgody wymienionego właściciela na ich
    rozpowszechnianie.

    > baz danych? Co do prawa autorskiego nie mam pewności. Co do baz danych
    > intuicyjnie czuję że tak, z drugiej strony - nie włamuję się nigdzie, tylko
    > korzystam z tego co jest udostępnione dla szerokiej publiczności.

    W przypadku wykorzystania istotnej części tej bazy jest to naruszenie
    art.6 ustawy o ochronie baz danych.

    > Jeżeli jest tutaj łamanie prawa to:
    > - co grozi A za zlecenie takiej operacji, i korzystanie z jej wyników?

    Art. 12. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, bez uprawnienia
    lub wbrew jego warunkom, pobiera dane lub wtórnie wykorzystuje w całości
    lub w istotnej, co do jakości lub ilości, części bazy danych, podlega
    karze grzywny.

    Plus odpowiedzialność cywilna na zasadach ogólnych kc.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-09-20 09:18:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Marcin Debowski wrote:

    > A ma zgodę producenta na rozpowszechnianie tych opisów?

    Zakładam że ma.

    > Właściciela praw majątkowych opisów przyjmując, że mają one charakter
    > utworu i brak jest zgody wymienionego właściciela na ich
    > rozpowszechnianie.

    Jeżeli A ma prawa producenta do tych opisów, to czy te same opisy
    wyciągnięte ze stron B, są obarczone jakimiś prawami autorskimi B?
    Powiedzmy że tutaj sobie pogrubili tekst, a tutaj wcięli ... to czy można
    uznać że jest to wkład twórczy i narusza się prawa B?

> [...]
    > karze grzywny.
    >
    > Plus odpowiedzialność cywilna na zasadach ogólnych kc.

    Czyli z powyższego zrozumiałem, że jeżeli przygotuję program który to robi,
    ale sam nie będę tych danych wyciągał, to wtedy:
    - ja jestem formalnie czysty (bo nie pobieram)
    - A być może narusza prawa autorskie B do drobnych modyfikacji w opisach od
    producenta,
    - jeżeli A nie ma jednak zgody producenta na publikację tych opisów, to
    narusza prawa autorskie producenta do tych opisów
    - A uruchamiając program narusza art. 12.1 ustawy o ochronie baz danych,
    naraża się na grzywnę i odpowiedzialność cywilną wobec B.

    dobrze zreasumowałem?

    p. m.

  • 4. Data: 2007-09-20 11:11:26
    Od: "akohoro" <a...@p...onet.pl>

    > Marcin Debowski wrote:

    Nie wiem jakie owoce lubisz ,ale zakładam ,że pomarańcze ,więc twoje
    wątpliwości chyba sprowadzają się do braku odpowiedzi na takie pytanie:

    czy tywój prezes będzie ci nosił pomarańcze we wiadome miejsce ?

    Ja mam w domu recenzje książek które otrzymałem z wydawnictwa Ty chcesz je
    mieć więc bez mojej wiedzy i zgody włamiesz się do mojego domu i je sobie
    weźmiesz w porządku ?

    akohoro

  • 5. Data: 2007-09-20 12:15:32
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    akohoro wrote:

> [...]
    > wątpliwości chyba sprowadzają się do braku odpowiedzi na takie pytanie:
    >
    > czy tywój prezes będzie ci nosił pomarańcze we wiadome miejsce ?

    Tzn w jakie?

    > Ja mam w domu recenzje książek które otrzymałem z wydawnictwa Ty chcesz je
    > mieć więc bez mojej wiedzy i zgody włamiesz się do mojego domu i je sobie
    > weźmiesz w porządku ?

    Kto mówi o włamywaniu się?

    p. m.

  • 6. Data: 2007-09-20 18:32:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeśli opis będzie faktycznie taki sam, to firma B ni za bardzo będzie miała
    jak dowieść, że została pokrzywdzona. Ale wystarczy kilka literówek i firma
    A naraża się na kilka zarzutów (ochrona baz danych, nieuczciwa konkurencja
    itd.)

  • 7. Data: 2007-09-20 20:38:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Jeśli opis będzie faktycznie taki sam, to firma B ni za bardzo będzie
    > miała jak dowieść, że została pokrzywdzona.

    Bardziej mi zależy na wiedzy czy moje działania w tym byłyby zgodne z prawem
    czy nie, a mniej na tym czy złapią czy nie (chociaż też dobrze wiedzieć).

    > Ale wystarczy kilka literówek
    > i firma A naraża się na kilka zarzutów (ochrona baz danych, nieuczciwa
    > konkurencja itd.)

    No ale właśnie czy tylko A się naraża? Czy także ja?

    p. m.

  • 8. Data: 2007-09-20 22:46:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Bardziej mi zależy na wiedzy czy moje działania w tym byłyby zgodne z
    > prawem
    > czy nie, a mniej na tym czy złapią czy nie (chociaż też dobrze wiedzieć).

    Moim zdaniem nie.

    > No ale właśnie czy tylko A się naraża? Czy także ja?

    W razie ujawnienia odpowiadasz za pomocnictwo.

  • 9. Data: 2007-09-21 01:21:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 20.09.2007 mvoicem <m...@g...com> napisał/a:
    > Jeżeli A ma prawa producenta do tych opisów, to czy te same opisy

    Taka techniczna uwaga: prawa majątkowe, nie producenta. Jest to o tyle tu
    istotne, że ustawa o ochr. baz. d. posługuje się terminem producent bazy
    :)

    > wyciągnięte ze stron B, są obarczone jakimiś prawami autorskimi B?
    > Powiedzmy że tutaj sobie pogrubili tekst, a tutaj wcięli ... to czy można
    > uznać że jest to wkład twórczy i narusza się prawa B?

    Teoretycznie mogą być jeśli wykorzystasz tez warstwę graficzną i układ
    opisu. To czy to wkład twórczy to wiesz, że nikt Ci nie odpowie bez
    konkretnego przypadku. Zapewne w >>90 nie będzie to ani twórcze ani
    indywidualne.

    > Czyli z powyższego zrozumiałem, że jeżeli przygotuję program który to robi,
    > ale sam nie będę tych danych wyciągał, to wtedy:
    > - ja jestem formalnie czysty (bo nie pobieram)

    MZ tak i nie jestem pewien tego pomocnictwa o którym pisał Robert, choć
    niewykluczone.

    > - A być może narusza prawa autorskie B do drobnych modyfikacji w opisach od
    > producenta,

    mało prawdopodobne ale niewykluczone

    > - jeżeli A nie ma jednak zgody producenta na publikację tych opisów, to
    > narusza prawa autorskie producenta do tych opisów

    tak, jeśli to są utwory

    > - A uruchamiając program narusza art. 12.1 ustawy o ochronie baz danych,
    > naraża się na grzywnę i odpowiedzialność cywilną wobec B.
    > dobrze zreasumowałem?

    yep

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2007-09-22 08:25:09
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    W odpowiedzi na post z Thu, 20 Sep 2007 01:44:03 +0200, od mvoicem :

> [...]
    >
    > A twierdzi że ma od producenta opisy, ale w formie papierowej, i że na
    > stronach B to są dokładnie te same opisy.

    Zapewne firma B także dostała od producenta te opisy w formie papierowej,
    ale tęgi mózg zamiast przeklepywać to klawiaturą, skorzystał ze skanera z
    opcji OCR.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Walcz o prawdziwy status GG swoich GaduGadowiczów
    Taxi w Warszawie: http://grupy.3mam.net/taxi/