  • 1. Data: 2003-10-04 23:41:54
    Temat: alimenty na rzecz rodzeństwa
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    Witam!
    wiem, że parę dni temu był podobny wątek
    (bld2jf$cjl$...@a...news.tpi.pl), ale nurtuje mnie jeszcze kilka
    pytań.
    Może przedstawię ogólnie sytuację. Osobnik lat ok. 50. Rolnik,
    alkoholik, bezdzietny kawaler. Obecnie praktycznie utrzymywany przez
    osobę w podeszłym wieku. Jakaś dobra duszyczka w czasie jakiejś
    libacji podpowiedziała mu, że po śmierci osoby która go teraz
    utrzymuje będzie mógł się domagać alimentów od rodzeństwa.
    I teraz moje pytania.
    1. Czy obowiązek alimentacyjny dotyczy rodzeństwa? Jaki przepis to
    reguluje?
    2. Co to jest k.r.o ? O tym pisała Sandra we wspomnianym już przeze
    mnie wątku

    Jeśli obowiązek alimentacyjny istnieje to
    3. Czy dotyczy także tegoż osobnika? Czy fakt posiadania przez niego
    gospodarstwa rolnego (ok. 7 ha) ma jakieś znaczenie? Dane GUSu
    wskazywałyby, że ma dochody. Czy też brane jest pod uwagę jedynie
    zaspokojenie potrzeb tego osobnika? Comiesięczne dostawy cysterny
    spirytu, woza cebuli i beczki słoniny były by dla niego rajem na ziemi
    ;-)
    4. Czy po wyzbyciu się przez osobnika nieruchomości i innego majątku
    będzie mógł od razu domagać się alimentów, czy też będzie musiał
    odczekać, aby spożytkować oszczędności?
    5. Jak się zabezpieczyć przed ewentualnymi roszczeniami osobnika?
    6. Jeśli nie można się zabezpieczyć :-( to jak mu to utrudnić?

    pozdrawiam
    Bremse

  • 2. Data: 2003-10-05 01:25:05
    Temat: Re: alimenty na rzecz rodzeństwa
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a...@4...com..
    .
    1. Czy obowiązek alimentacyjny dotyczy rodzeństwa?

    tak

    Jaki przepis to
    reguluje?

    129 k.r.o / kodeks rodzinny

    2. Co to jest k.r.o ?

    j.w

    Jeśli obowiązek alimentacyjny istnieje to
    3. Czy dotyczy także tegoż osobnika?

    tak ale? brat ,siostra moga uchylic sie od obowiazku ,jezeli jest on
    polaczony z duzym uszczerbkiem dla nich lub najblizszej rodziny / art.134
    k.r.o

[...]

    nalezy wnioskowac o dopuszczenie dowodu w sprawie z powyzszego

    4. Czy po wyzbyciu się przez osobnika nieruchomości i innego majątku
    będzie mógł od razu domagać się alimentów, czy też będzie musiał
    odczekać, aby spożytkować oszczędności?

    sad zadecyduje jednak mysle ,ze zobowiaze go do pewnych czynnosci ale to po
    zebranym materiale sie okaze jakie beda decyzje

    5. Jak się zabezpieczyć przed ewentualnymi roszczeniami osobnika?

    j.w tzn. wykazac tak swoja sytuacje i jego by spowodowac oddalenie pozwu

    6. Jeśli nie można się zabezpieczyć :-( to jak mu to utrudnić?

    j.w

    Sandra

  • 3. Data: 2003-10-05 16:58:01
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    >3. Czy dotyczy także tegoż osobnika?
    >
    >tak ale? brat ,siostra moga uchylic sie od obowiazku ,jezeli jest on
    >polaczony z duzym uszczerbkiem dla nich lub najblizszej rodziny / art.134
    >k.r.o

    To raczej odpada, bo rodzeństwo raczej liczne i kwota na utrzymanie
    osobnika zostałaby podzielona pomiędzy kilka osób.
    Jakiego rzędu kwoty są najczęściej zasądzane? Czy mogą to być innego
    rodzaju świadczenia (niepieniężne)?

> [...]
    >;-)
    >
    >nalezy wnioskowac o dopuszczenie dowodu w sprawie z powyzszego

    Dowodu na co?

> [...]
    >
    >sad zadecyduje jednak mysle ,ze zobowiaze go do pewnych czynnosci ale to po
    >zebranym materiale sie okaze jakie beda decyzje

    Do czego sąd może go zobowiązać?

    Jeszcze się zapytam o atr. 133 &2 - co oznacza pojęcie niedostatku?
    Kto decyduje o tym, że ktoś żyje w niedostatku? Sąd, jakaś inna
    instytucja?

    Ja za bardzo nie rozumiem jak to jest możliwe, że osoba która często
    ma więcej pieniędzy niż pozostała część rodziny (nieraz potrafi
    stracić (przepić, przeimprezować) nawet kilka tys. złotych
    miesięcznie) może w przyszłości domagać się od rodzeństwa świadczeń?
    Dlaczego w tym państwie ludzie mogą nie odpowiadać za swoje czyny?
    Dlaczego zamiast ponosić konsekwencje swoich zachowań, mają możliwość
    pasożytowania na innych?

    pozdrawiam
    Bremse

  • 4. Data: 2003-10-06 01:52:55
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c...@4...com..
    .
    To raczej odpada, bo rodzeństwo raczej liczne i kwota na utrzymanie
    osobnika zostałaby podzielona pomiędzy kilka osób.

    zgadza sie...

    Jakiego rzędu kwoty są najczęściej zasądzane?

    trudno odpowiedziec w jednej np. sprawie byla to kwota symboliczna 50PLN /
    dowody w sprawie decydowaly o alimentach symbolicznych/

    Czy mogą to być innego
    rodzaju świadczenia (niepieniężne)?

    np.? zywnosc, oplaty ? zadeklarowanie sie jakies rozsadne i wskazanie
    dowodow na to ,ze inaczej z tym osobnikiem nie mozna postepowac / tu np.
    swiadkowie bo jak udowodnisz ,ze ktos potrzebuje pieniadze na przepicie ? /

    Comiesięczne dostawy cysterny
    >spirytu, woza cebuli i beczki słoniny były by dla niego rajem na ziemi
    >;-)

    nie widze problemu w takiej dostawie:)

    Dowodu na co?

    na to ,ze ma dochody , ktore przepija

    >4. Czy po wyzbyciu się przez osobnika nieruchomości i innego majątku
    >będzie mógł od razu domagać się alimentów, czy też będzie musiał
    >odczekać, aby spożytkować oszczędności?

    pewnie odczeka :)

    Do czego sąd może go zobowiązać?

    jak zobacze tresc pozwu pewnie odpowiem :)

    Jeszcze się zapytam o atr. 133 &2 - co oznacza pojęcie niedostatku?

    hm? niedostatek to taki stan kiedy to uprawniony nie ma dostatecznych lub
    zadnych srodkow utrzymania zaspokojajacych jego usprawiedliwione potrzeby a
    takze kiedy mimo staran nie potrafi takich srodkow uzyskac samodzielnie

    Kto decyduje o tym, że ktoś żyje w niedostatku? Sąd, jakaś inna
    instytucja?

    sad po zebranym materiale w sprawie podejmie decyzje

    Sandra