  • 1. Data: 2003-10-05 03:53:01
    Temat: prawo autorskie i prawo majątkowe
    Od: "Rafał" <raphael2001@__wytnijto__.poczta.onet.pl>

    Czy sprzedając komuś obraz (ewentualnie inne dzieło sztuki)
    zbywam wszelkie prawa majątkowe?

    sytacja wygląda tak:
    dosyć duża zachodnia firma kupuje kilkanaście moich prac.
    Wszystkie prace zdobią sale konferencyjne, gabinety szefa
    i kierowników. Otrzymuję od firmy wynagrodzenie (bez żadnej
    umowy) podpisując tylko pokwitowanie na odebrane pieniązki.
    Firma kilka miesiecy później wydaje folder gdzie są zreprodukowane
    moje prace.

    i teraz pytanie:
    czy firma nabyła kupując moje prace prawo do reprodukowania ich?
    czy może powinienem otrzymać jeszcze raz pieniązki za to?
    a jak to wygląda kiedy osoba prywatna kupi mój obraz za określoną
    kwotę a pieniążki otrzymam "do ręki", czy w takim momencie powinienem
    podpisać z taką osobą jakiś "akt przejęcia praw majątkowych do obrazu"?

    dziekuję z góry za odpowiedź

    pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2003-10-05 06:54:17
    Temat: Re: prawo autorskie i prawo majątkowe
    Od: "Maciej Szylke" <m...@w...pl>

    > i teraz pytanie:
    > czy firma nabyła kupując moje prace prawo do reprodukowania ich?

    Nie, zgodnie z Art. 1 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych, majątkowe prawa autorskie mogą przejść
    na inną osobę, niż twórca tylko przez dziedziczenie lub na
    podstawie umowy.

    > czy może powinienem otrzymać jeszcze raz pieniązki za to?

    Jak najbardziej - co najmniej podwójnej wysokości odszkodowanie.

    > a jak to wygląda kiedy osoba prywatna kupi mój obraz za
    > określoną kwotę a pieniążki otrzymam "do ręki", czy w takim
    > momencie powinienem podpisać z taką osobą jakiś "akt przejęcia
    > praw majątkowych do obrazu"?

    Umowę licencyjną.

    Maciek

    http://infobroker.twoja-firma.pl/ - informacje dla Ciebie
    oraz informacje i dane biznesowe dla Twojej firmy.
    Gwarancja doświadczenia sieci brokerów informacji.

  • 3. Data: 2003-10-05 10:25:34
    Od: "Marcin S. Młyńczak" <y...@S...waw.pl>

    > czy firma nabyła kupując moje prace prawo do reprodukowania ich?

    Art. 52. ust. 1. pr. aut. stanowi: "Jeżeli umowa nie stanowi inaczej,
    przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich
    praw majątkowych do utworu."

    > czy może powinienem otrzymać jeszcze raz pieniązki za to?

    Art. 79. ust. 1. pr. aut.: Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego
    autorskie prawa majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych
    korzyści albo zapłacenia w podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest
    zawinione, potrójnej wysokości stosownego wynagrodzenia z chwili jego
    dochodzenia; twórca może również żądać naprawienia wyrządzonej szkody,
    jeżeli działanie naruszającego było zawinione.

    > a jak to wygląda kiedy osoba prywatna kupi mój obraz za określoną
    > kwotę a pieniążki otrzymam "do ręki", czy w takim momencie powinienem
    > podpisać z taką osobą jakiś "akt przejęcia praw majątkowych do obrazu"?

    jw. z art 52 ust. 1 pr. aut - nabycie egzemplarza obrazu nie prowadzi do
    przejścia aut. pr. maj. Jeśli chcesz przenieść na nabywcę całość lub część
    tych praw musisz zawrzeć z nim osobną umowę (w formie pisemnej pod rygorem
    nieważności)

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 4. Data: 2003-10-05 13:38:04
    Od: "Rafał" <raphael2001@__wytnijto__.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Szylke" <m...@w...pl> napisał

    > Jak najbardziej - co najmniej podwójnej wysokości odszkodowanie.

    wielkie dzieki za informacje

    ale jak pociągnąć do odpowiedzialności francuską firmę mieszczącą
    się we Francji, no bo przecież ta firma ni podlega pod polskie prawo,
    jak dobrać sie im do tyłków:)

    dzieki jeszcze raz i pozdrawiam
    Rafał