  • 1. Data: 2003-10-04 19:13:42
    Temat: Przekroczenie jezdni na czerwonym świetle - kiedy umorzenie?
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

    Witam,
    w końcu lipca 2002 przekroczyłem jezdnię - wg mnie na migającym zielonym, wg
    stróżów prawa na czerwonym. Być może na ocenie faktu zaważyło, że byłem
    niecodziennie ubrany i pokpiwająco usmiechalem się widząc władzę zajmującą
    się tak ważnymi sprawami. Dodam tylko że nie noszę dresu, nie byłem pijany
    ani w inny sposób odurzony, mam posturę jogina na ostrej diecie i nie
    stanowię zagrożenia dla przedstawiciela władzy.

    Historia którą można sobie darować i od razu przejść do pytania zasaniczego:

    Tak czy siak po zwróceniu uwagi przystąpiono do wylegitymowania. Zażądałem
    aby władza również się wylegitymowala. Miasto duże, miejsce ruchliwe,
    godzina 18. Strażnik miejski wylegitymował się - mam jego nazwisko, stopień,
    nr służbowy. Policjant poproszony o okazanie legitywmacji służbowej odmówił.
    W krótkim czasie zrobił się niemiły. Zaczęło się od przymuszania do wyjęcia
    rąk z kieszeni, straszenie gazem i pałką jeśli tego nie wykonam.
    Każdorazowo, gdy chowałem dloń w kieszeń (taki mam zwyczaj) policjant
    wyjmował gaz z kabury lub chwytał za rękojeść pałki. "Uświadomił" mnie że
    nie ma obowiązku wylegitymowania się, że jeśli nie okażę dokumentów to czeka
    mnie "niemiła", "przykra" i "bolesna" wizyta na komendzie. Wezwał radiowóz.
    Był grubiański dla postronnych osób próbujących interweniować. Po 25
    minutach wykonal gest jak p[olicyjni twardziele w amerykańskich filmach -
    machnął mi legitymacją. Trwało to mniej niż sekundę. Postanowiłem okazać
    dowód. Policjant sprawdził czy mam czystą kartotekę (mam czystą).

    Właściwe pytanie:

    Nie przyjąłem mandatu. Dostalem skierowanie na przesłuchanie do sądu
    grodzkiego bez zaznaczonej mojej roli (świadek, oskarżony etc). Na dzień
    przesłuchania mam zwolnienie lekarskie. Wszelkie wezwania dochodziły na
    adres stałego zameldowania (kilkaset km dalej) - najpierw listy, potem
    przyszli strażnicy (2 razy) wreszcie policja (3 razy) celem aresztowania i
    doprowadzenia.
    Chcę się dowiedzieć kiedy sprawa ulegnie przedawnieniu. Chcę zameldować się
    tu, gdzie faktycznie mieszkam a nie chcę być odnaleziony i skazany jak ta
    babcia co ukradła batonik, czy student co sfałszował legitymację.

    PS:
    Dziwi mnie to zaangażownanie organów ścigania w moją sprawę - kiedy mojej
    siostrze skradziono rower o wartości 2tys sprawę umorzono po kilku dniach.
    Kiedy moją wówczas 75-letnią babcię (licho ubraną) pobito na dworcu by
    ukraść jej nędzny pakunek i złamano jej bark i udo (w tym wieku!), to
    policja sprawę umorzyła po ok. miesiącu nie wszczynając żadnych czynności
    śledczych (chociaż nastoletni bandyci którzy napadli stale grasowali na tym
    wymarłym dworcu i mogli być wskazani przez babcię)...

  • 2. Data: 2003-10-04 20:46:01
    Od: "M" <w...@o...pl>

    Hej
    Pracuje w Sekcji Wykonawczej Sadu Rejonowego, w ktorej wykonujemy rownież
    wyroki Sądów Grodzkich, więc postaram Ci sie pomoc:

    - "kiedy umorzenie?" - umorzenia nie bedzie, ponieważ zeby Ci umozyli kare :
    zakladam ze grzywne + koszty sadowe, bo sie nie stawiales na wezwania;
    musialbys napisac prosbe o umorzenie, a teraz juz nie masz nawet co jej
    pisac, bo jest za późno;

    Teraz czeka Cie komornik, ktory sciagnie grzywne + koszty + jego naleznosc,
    takze stracisz "ciut" wiecej niz mogles stracic. Egzekucja moze okazac sie
    bezskuteczne jesli jestes na utrzymaniu rodzicow, nie pracujesz i ogolnie
    Twoje warunki materialne sie bardzo bardzo złe.

    Najlepszym wyjsciem dla Ciebie jest zaplacenie grzywny i kosztow jak
    najszybciej.

    pzdr,-Marcin.

  • 3. Data: 2003-10-04 20:56:07
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

> [...]
    > kare : zakladam ze grzywne + koszty sadowe, bo sie nie stawiales na
    > wezwania; musialbys napisac prosbe o umorzenie, a teraz juz nie masz

    Ale ja nie mam naożonej kary. Nie przyjąłem mandatu. O mojej winie lub
    niewinności miał orzec sąd grodzki. AFIAK to każda sprawa ulega
    przedawnieniu.

> [...]
    > moze okazac sie bezskuteczne jesli jestes na utrzymaniu rodzicow, nie
    > pracujesz i ogolnie Twoje warunki materialne sie bardzo bardzo złe.

    Podkreślam: nie było decyzji o wysokości kary. Wogóle nie bylo decyzji o
    winie.

    > Najlepszym wyjsciem dla Ciebie jest zaplacenie grzywny i kosztow jak
    > najszybciej.

    Czy inni sądzą tak samo?

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź!

  • 4. Data: 2003-10-04 21:11:31
    Od: "M" <w...@o...pl>

    > Ale ja nie mam naożonej kary. Nie przyjąłem mandatu. O mojej winie lub
    > niewinności miał orzec sąd grodzki. AFIAK to każda sprawa ulega
    > przedawnieniu.

    Nie stawiałeś się, wieć prawdopodobnie orzekł

    > Podkreślam: nie było decyzji o wysokości kary. Wogóle nie bylo decyzji o
    > winie.

    "Wszelkie wezwania dochodziły na
    adres stałego zameldowania (kilkaset km dalej)"
    - Ci, ktorzy je odbierali nie powinni tego robic, skoro wiedzieli, ze tam
    nie przebywasz, Twoim obowiazkiem jest powiadomic Sad o miescu pobytu, no i
    sprawdz dokladnie czy wyrok tam doszedl

    pzdr,-
    mar.

  • 5. Data: 2003-10-04 21:20:49
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

> [...]
    > tam nie przebywasz, Twoim obowiazkiem jest powiadomic Sad o miescu
    > pobytu, no i sprawdz dokladnie czy wyrok tam doszedl

    Wezwania dochodziły - ale nikt ich nie odbierał. Wizyty policji miały na
    celu doprowadzenie mnie przed sąd aby mnie przesłuchał - wiem to na pewno.
    Tak więc stąd wynika że wyrok nie zapadł. Żadne pismo nie zostało odebrane.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-10-04 21:33:55
    Od: "M" <w...@o...pl>

    > Wezwania dochodziły - ale nikt ich nie odbierał.
    W takim przypadku Sędzia może uznać to ze skutkiem doręczenia.
    Zadzwoń po prostu do tego sądu i dowiedz się co i jak
    pzdr,-
    mar.

  • 7. Data: 2003-10-04 21:58:32
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

    > W takim przypadku Sędzia może uznać to ze skutkiem doręczenia.

    Co to znaczy ze skutkiem doręcznia? Pismo do mnie nie dotarło, nikt go nie
    odebrał - o cochodzi???

    > Zadzwoń po prostu do tego sądu i dowiedz się co i jak

    No jasne, a może odrazu mam się tam zglosić? ;)

    Ja chcę wiedzieć jaki jest termin przedawnienia z tego paragrafu! Nie wiem
    jaki konkretnie, ale chodzi o przekroczenie jezdni przy czerwonym świetle.

  • 8. Data: 2003-10-04 22:07:41
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-10-04 23:58 pietia napisał(a):

    >Co to znaczy ze skutkiem doręcznia? Pismo do mnie nie dotarło, nikt go nie
    >odebrał - o cochodzi???

    Wydaje mi się, że uznano, że wezwanie zostało doręczone i sąd może wydać
    wyrok zaocznie.
    - Szwejk

    --
    www.republika.pl/portfoljo (o mnie)
    www.wielkawojna.prv.pl (1914-18)

    "I'm just a dreamer, I dream my life away"

  • 9. Data: 2003-10-04 22:24:12
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

    > Wydaje mi się, że uznano, że wezwanie zostało doręczone i sąd może
    > wydać wyrok zaocznie.

    Chodzi o to wręczono mi wezwanie podczas wylegitymowania? Bo tylko to
    zostało do(w)ręczone. Wszelkie kolejne pisma wracały do sądu z adnotacją że
    adresat nieobecny.
    Ale jeśli wydano wyrok zaocznie to powinno przyjść pismo z wyrokiem - a po
    ostatniej wizycie policji w lipcu br. celem doprowadzenia na przesłuchanie
    nie było żadnych pism.

    Ale jaki jest termin przedawnienia?

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2003-10-05 00:29:36
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "pietia" <p...@o...pl> napisał w wiadomości news:blnfph$fvq$
    ...@a...news.tpi.pl...

    > Co to znaczy ze skutkiem doręcznia? Pismo do mnie nie dotarło,
    > nikt go nie odebrał - o cochodzi???

    Tłumacząc na język potoczny - skoro wyraźnie widać, że się "migasz", sąd
    mógł potraktować wezwanie jako doręczone i załatwić sprawę zaocznie.

    To wariant optymistyczny - w pesymistycznym będziesz miał jeszcze problemy
    za to miganie się oraz należy ci się grzywna za niedopłenienie obowiązku
    meldunkowego.

    > No jasne, a może odrazu mam się tam zglosić? ;)

    Dobrze by było - z wyrazami skruchy i jakimś wytłumaczeniem nieodbierania
    wezwań.

    > Ja chcę wiedzieć jaki jest termin przedawnienia z tego paragrafu
    > Nie wiem jaki konkretnie, ale chodzi o przekroczenie jezdni przy
    > czerwonym świetle.

    Kodeks Wykroczeń: Art. 45. (i jeszcze ew. Art. 46.)

    W skrócie: wykroczenie przedawnia się rok od jego popełnienia, dwa lata
    jeśli wszczęto postępowanie (a tu wydaje się - wezwania itepe - że wszcz
    ęto).

    A potem 3 lata od uprawomocnienia się wyroku orzeczona kara nie podlega
    wykonaniu.