  • 1. Data: 2004-09-08 14:54:57
    Temat: akt małżeństwa sporządzony w USC w Polsce
    Od: "bbms" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    Sąd w związku z moim wnioskiem w sprawie spadkowej żąda aktów małżeństwa
    sporządzonych w USC w Polsce dwóch pozostałych uczestniczek. Obie wyszły za
    mąż w innym kraju, za obcokrajowców. Odpisy aktów małżeństwa z danych krajów
    wraz z tłumaczeniami zadowalały inny Sąd, gdzie przeprowadzałem inną sprawę
    spadkową.
    Mam na załatwienie odpisów 1 miesiąc ....
    Marian

  • 2. Data: 2004-09-08 16:57:26
    Temat: Re: akt małżeństwa sporządzony w USC w Polsce
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bbms" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    sprawę
    > spadkową.
    > Mam na załatwienie odpisów 1 miesiąc ....

    A sąd został poinformowany, że osoby te wstępowały w związek małżeński poza
    granicami kraju?

  • 3. Data: 2004-09-08 22:25:10
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik bbms napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > spadkową.
    > Mam na załatwienie odpisów 1 miesiąc ....

    Przeczytaj art. 60, 62 ust. 2, art. 70, art. 73 prawa o aktach stanu cywilnego.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-09-09 03:24:08
    Od: "bbms" <b...@p...onet.pl>

    > A sąd został poinformowany, że osoby te wstępowały w związek małżeński
    poza
    > granicami kraju?

    nie

  • 5. Data: 2004-09-09 03:47:53
    Od: "bbms" <b...@p...onet.pl>

    > poza
    >

    > nie

    tzn. nie w sensie dosłownym, ale informowałem Sąd o ww. dokumentach,że są
    sporządzone za granicą.
    Marian

  • 6. Data: 2004-09-09 11:17:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > poza

    > nie

    No to napisali standardowo. Przecież normalne, że jak ktoś zawierał związek
    małżeński za granicą, to ma akt małżeństwa sporządzany za granicą. Zgodnie z
    prawem zawarcie małżeństwa, które nastąpiły za granicą i nie zostały
    zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego, można zarejestrować
    w polskich księgach stanu cywilnego. Akt stanu cywilnego sporządzony za
    granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby
    zainteresowanej lub z urzędu. Przy czym z urzędu wpisuje się zgony i
    urodzenie. nie znalazłem podstawy nakazującej wpisanie zawarcia małżeństwa.

    A zatem skoro polski akt nie istnieje, to można sądowi dostarczyć odpis
    zagranicznego aktu małżeństwa potwierdzony przez Konsule. To potwierdzenie
    jest konieczne z uwagi na to, że w różnych krajach są różne przepisy i sąd
    nie może się zastanawiać, czy coś, na czym napisano "akt małżeństwa" jest
    równoznaczne z polskim prawem.

    Jeśli sąd będzie obstawał tym polskim akcie, to pozostaje złożyć wniosek o
    jego wydanie.