  • 1. Data: 2019-05-30 21:21:20
    Temat: Żydowskie mienie bezdziedziczne
    Od: u2 <u...@o...pl>

    http://www.codozasady.pl/zydowskie-mienie-bezdziedzi
    czne-wymaga-stworzenia-wyjatkowych-rozwiazan/

    Żydowskie mienie bezdziedziczne wymaga stworzenia wyjątkowych rozwiązań

    01.02.2018

    Temat żydowskiego mienia bezdziedzicznego wywołuje największe
    kontrowersje w dyskusji nad kompleksowym uregulowaniem problematyki
    reprywatyzacji w Polsce. Ogólna zasada, zgodnie z którą w braku
    najbliższych zmarłego dziedziczy po nim państwo, okazuje się jednak
    rozwiązaniem iluzorycznym i niemożliwym do zastosowania w praktyce.

    Terminem żydowskiego mienia bezdziedzicznego (ang. heirless property)
    określa się mienie należące do ofiar II wojny światowej pochodzenia
    żydowskiego, które ze względu na masową skalę eksterminacji nie
    pozostawiły po sobie ani spadkobierców testamentowych, ani krewnych lub
    małżonka z kręgu spadkobierców ustawowych.

    Temat ten budzi największe kontrowersje w dyskusji nad stworzeniem
    kompleksowych rozwiązań dotyczących powojennego przejmowania mienia w
    Polsce. W dyskursie medialnym podnosi się, że żądania wobec mienia
    bezdziedzicznego pozostawionego w Polsce wysuwają amerykańskie
    organizacje żydowskie rzekomo dążące w ten sposób do wzbogacenia się na
    stratach ofiar Holokaustu posiadających polskie obywatelstwo (ten mit
    obalamy tutaj). W tym kontekście dla ucięcia dyskusji nad możliwymi
    rozwiązaniami problemu żydowskiego mienia bezdziedzicznego wskazuje się
    na ogólną zasadę, wedle której w braku najbliższych zmarłego dziedziczy
    po nim Skarb Państwa. Jak pokazuje praktyka, zastosowanie tej reguły
    jest niemożliwe, a brak szczegółowych rozwiązań w zakresie żydowskiego
    mienia bezdziedzicznego doprowadził do powstawania patologii na gruncie
    tzw. afery reprywatyzacyjnej związanych z ustanawianiem kuratorów. To
    wszystko każe zastanowić się nad możliwością stworzenia wyjątkowych
    regulacji w stosunku do wyjątkowej sytuacji, jaką jest pozostawione w
    Polsce żydowskie mienie bezdziedziczne.

    Reprywatyzacja w Polsce - stosowanie ogólnych reguł do wyjątkowych
    okoliczności

    W Polsce nie występuje tak naprawdę zjawisko reprywatyzacji, ponieważ po
    transformacji ustrojowej nie zakwestionowano en bloc powojennego
    przejmowania mienia, co doprowadziłoby do zwrotów w naturze lub wypłaty
    odpowiednich rekompensat. Wobec braku kompleksowych regulacji
    restytucyjnych wykształcił się model umożliwiający cząstkową kontrolę
    legalności powojennego przejmowania mienia polegającą na ocenie jego
    zgodności z ówcześnie obowiązującymi przepisami. Zatem reprywatyzacja w
    Polsce odbywa się poprzez stosowanie ogólnych reguł do szczególnych
    okoliczności związanych z powojennym przejmowaniem mienia.

    Postępowania reprywatyzacyjne w Polsce są więc skomplikowane,
    wieloetapowe i długotrwałe. Ogrom trudności, z jakim przychodzi mierzyć
    się w tych sprawach dawnym właścicielom lub ich następcom prawnym (w
    szczególności tym pochodzącym z zagranicy), rodzi frustrację i
    niezrozumienie powodów, dla których konieczne jest przeprowadzanie tak
    szczegółowych procedur w celu odzyskania rodzinnego majątku utraconego
    jeszcze w czasie wojny lub bezpośrednio po niej. W tym duchu dawni
    właściciele (lub ich spadkobiercy) żydowskiego pochodzenia czy też
    środowiska żydowskie podnoszą zastrzeżenia co do konieczności
    wyjątkowego traktowania mienia żydowskiego ze względu na skalę cierpień
    poniesionych przez Żydów w Shoah oraz nierówne w stosunku do innych
    właścicieli szanse w postępowaniach reprywatyzacyjnych w Polsce.

    W rzeczywistości sytuacja dawnych właścicieli (lub ich spadkobierców)
    żydowskiego pochodzenia jest identyczna z sytuacją wszystkich innych
    dawnych właścicieli (lub ich spadkobierców) mienia w Polsce. W oparciu o
    powszechnie obowiązujące przepisy stawiane są im jednakowe wymagania co
    do konieczności przedstawienia konkretnych dokumentów, przedłożenia
    odpowiednich dowodów czy przeprowadzenia poszczególnych postępowań.
    Sytuacja zmienia się jednak w przypadku żydowskiego mienia
    bezdziedzicznego, do którego nie sposób stosować ogólnych zasad
    pozwalających na uregulowanie ich statusu prawnego. Wyjątkowość sytuacji
    żydowskiego mienia bezdziedzicznego wynika ze specyfiki okoliczności
    faktycznych związanych ze zniknięciem jego dotychczasowych właścicieli
    oraz z wątpliwości natury aksjologicznej co do możliwości przejmowania
    przez państwo tego rodzaju mienia.

    Specyfika okoliczności zniknięcia właścicieli żydowskiego mienia
    bezdziedzicznego

    W przypadku żydowskiego mienia bezdziedzicznego zazwyczaj brak jest
    nawet pośrednich dokumentów dostarczających podstawowej wiedzy o samym
    mieniu i jego właścicielach lub ich najbliższych. Są bowiem regiony, w
    których przedwojenne dokumenty hipoteczne dotyczące nieruchomości
    zostały całkowicie zniszczone w czasie wojny. Zniszczeniu bardzo często
    uległy też zbiory aktów stanu cywilnego społeczności żydowskiej w danym
    mieście lub regionie. Próżno również poszukiwać aktów zgonu bardzo wielu
    właścicieli pochodzenia żydowskiego, w szczególności tych zabitych w
    obozach koncentracyjnych, gdyż w wielu przypadkach w ogóle ich nie
    wystawiono. Bardzo często brakuje też jakichkolwiek dokumentów czy osób,
    które mogłyby pośrednio potwierdzić fakt wywiezienia danej osoby czy
    rodziny do obozu lub innego miejsca.

    Te z pozoru oczywiste fakty historyczne ukazują, w obliczu jakich
    okoliczności musiałby stanąć Skarb Państwa, który miałby przejąć
    żydowskie mienie bezdziedziczne w drodze spadkobrania. Chodziłoby bowiem
    o nabywanie mienia, co do którego brak jest dokumentów świadczących o
    jego przedwojennym stanie prawnym oraz należącego do osób, co do których
    ustalenie podstawowych elementów ich stanu cywilnego jest w wielu
    przypadkach niemożliwe.

    Brak możliwości stwierdzenia nabycia spadku przez Skarb Państwa

    W sprawach żydowskiego mienia bezdziedzicznego nie jest możliwe
    stosowanie ogólnej reguły, zgodnie z którą w braku najbliższych zmarłego
    dziedziczy po nim państwo. Wprawdzie reguła ta obowiązywała zarówno w
    czasie wojny, tuż po niej (art. 723 i art. 768 Kodeksu Napoleona; art.
    27 dekretu z dnia 8 października 1946 r. Prawo spadkowe), jak i dziś
    (art. 935 k.c.), lecz w sytuacji żydowskiego mienia bezdziedzicznego
    napotyka ona liczne przeszkody. Przede wszystkim stwierdzenie nabycia
    spadku przez Skarb Państwa po zmarłym właścicielu żydowskiego
    pochodzenia wymagałoby posiadania przez Skarb Państwa wiedzy o jego
    danych osobowych. Nawet jeżeli dane te byłyby znane, to zgodnie z art.
    643 k.p.c. dla stwierdzenia nabycia spadku Skarb Państwa musiałby
    dysponować wypisem aktu zgonu spadkodawcy albo prawomocnym orzeczeniem o
    uznaniu za zmarłego.

    W przypadku osób pochodzenia żydowskiego, wobec których nie wystawiono
    aktu zgonu, a które najprawdopodobniej zginęły w czasie wojny, wciąż
    teoretycznie możliwe jest przeprowadzenie postępowania o uznanie za
    zmarłego na podstawie art. XXVII - XXXIV ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
    r. - przepisy wprowadzające kodeks cywilny. Jednakże zgodnie z art. 529
    § 1 pkt 1 k.p.c. we wniosku o uznanie za zmarłego Skarb Państwa musiałby
    wskazać podstawowe elementy stanu cywilnego właściciela, tj. imię,
    nazwisko, datę urodzenia, imiona rodziców i nazwisko rodowe matki. Nawet
    gdyby Skarb Państwa dysponował wynikającymi z dokumentów hipotecznych
    imieniem i nazwiskiem właściciela, to już pozostałe dane - ze względu na
    zniszczenie aktów stanu cywilnego - byłyby nieosiągalne. Wprawdzie w
    postępowaniu o uznanie za zmarłego brak aktów stanu cywilnego nie
    stanowi braku formalnego, lecz nie sposób wyobrazić sobie, skąd i na
    jakiej podstawie miałoby dojść do rekonstrukcji tak elementarnych i
    niezbędnych danych zmarłego właściciela jak data jego urodzin czy imiona
    i nazwiska jego rodziców. Poza tym zgodnie z art. 529 § 2 k.p.c.
    okoliczności uzasadniające wniosek o uznanie1 za zmarłego należy
    uprawdopodobnić. Tymczasem bardzo często ślad po danej osobie lub całej
    rodzinie urywa się w czasie wojny i nie sposób zdekodować dalszych losów
    takich osób. Sam fakt posiadania żydowskich korzeni nie w każdych
    okolicznościach będzie wystarczający, żeby uznać daną osobę za zmarłą,
    jeśli nie ma żadnych informacji o wojennych losach tej osoby. W efekcie
    orzeczenie o uznaniu właściciela pochodzenia żydowskiego za zmarłego
    byłoby niemożliwe i w rezultacie nie doszłoby do stwierdzenia nabycia
    spadku przez Skarbu Państwa.

    Wprawdzie stwierdzenie nabycia spadku ma charakter deklaratoryjny, a
    zatem jedynie potwierdza wstąpienie w ogół praw i obowiązków po zmarłym
    w chwili jego śmierci. Jednakże uznanie za zmarłego ma już charakter
    konstytutywny ze skutkiem ex tunc, a więc dopiero w chwili
    uprawomocnienia się orzeczenia o uznaniu za zmarłego można jednoznacznie
    stwierdzić, że dana osoba zmarła w oznaczonym czasie, w którym
    jednocześnie nastąpiło otwarcie spadku. Choć więc ewentualne nabycie
    spadku (w tym przez Skarb Państwa) następuje w momencie śmierci, to
    wpierw konieczne jest bezsprzeczne dowiedzenie faktu tej śmierci i jej
    okoliczności.

    Na marginesie powyższych rozważań warto z kolei odnotować, że Sąd
    Najwyższy dopuszcza ujawnianie Skarbu Państwa jako właściciela w
    księgach wieczystych prowadzonych dla nieruchomości o niejasnym stanie
    prawnym na podstawie art. 713 Kodeksu Napoleona, zgodnie z którym mienie
    niczyje należy do państwa. Chociaż w polskiej cywilistyce nie występuje
    koncepcja nieruchomości ,,niczyjej", Sąd Najwyższy przyjmuje, że przepis
    ten może stanowić podstawę wpisu prawa własności Skarbu Państwa co do
    nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, a z takim mamy do
    czynienia w przypadku żydowskiego mienia bezdziedzicznego. Taka
    interpretacja art. 713 Kodeksu Napoleona w sytuacji żydowskiego mienia
    bezdziedzicznego w ogóle zwalniałaby Skarb Państwa z obowiązku ustalania
    danych i losów jego właściciela i w efekcie pozwalałaby na bardzo
    sprawne przejęcie tego rodzaju mienia bez prowadzenia jakichkolwiek
    postępowań spadkowych.

    Wątpliwości natury aksjologicznej

    Stosowanie ogólnych zasad spadkobrania ustawowego do żydowskiego mienia
    bezdziedzicznego budzi też poważne wątpliwości natury aksjologicznej. O
    ile bowiem przejmowanie przez państwo spadków bezdziedzicznych jest
    powszechnie przyjętym rozwiązaniem, to już stosowanie go do mienia
    utraconego w okolicznościach Holokaustu, które to mienie przez następne
    kilkadziesiąt lat było często użytkowane przez sam Skarb Państwa, jest
    co najmniej dyskusyjne. Przede wszystkim przez wzgląd na pamięć i
    szacunek dla zmarłych właścicieli należałoby dokładnie ustalić ich dane
    osobowe wraz z datą urodzin oraz datą i okolicznościami ich śmierci, co
    z wykazanych powyżej przyczyn obiektywnych bardzo często jest
    niemożliwe. Co więcej, występowanie przez Skarb Państwa z wnioskiem o
    nabycie żydowskiego spadku bezdziedzicznego mogłoby stwarzać wrażenie
    instrumentalnego wykorzystywania przez państwo swojej pozycji
    potencjalnego spadkobiercy ustawowego przy nadarzającej się okazji
    przejęcia mienia utraconego w tragicznych okolicznościach Shoah.
    Komentowane rozwiązanie jest instytucją przewidzianą dla uregulowania
    stanu prawnego spadków, w stosunku do których zmarły nie pozostawił
    najbliższych wskutek przeróżnych okoliczności życiowych. Nie sposób do
    nich przyrównywać okoliczności Zagłady.

    Podejrzani kuratorzy jako skutek braku regulacji żydowskiego mienia
    bezdziedzicznego

    Wielu kuratorów powoływanych przez sądy w sprawach reprywatyzacyjnych to
    kuratorzy dla nieobecnych współwłaścicieli pochodzenia żydowskiego.
    Najczęściej byli oni powoływani, ponieważ nieobecność tych
    współwłaścicieli lub ich następców prawnych tamowała tok postępowań
    reprywatyzacyjnych dla pozostałych (obecnych) współwłaścicieli lub ich
    spadkobierców. Co więcej, brak jakichkolwiek dokumentów po zaginionych
    współwłaścicielach uniemożliwiał przeprowadzenie postępowania spadkowego
    nawet na rzecz Skarbu Państwa. W takich okolicznościach, pomimo
    świadomości wysokiego prawdopodobieństwa śmierci współwłaściciela w
    czasie wojny, decydowano się na korzystanie z instytucji kuratora
    absentis, gdyż było to jedyne wyjście z impasu spowodowanego brakiem
    innych rozwiązań w zakresie spadków bezdziedzicznych. Powołanie kuratora
    nie wymagało ustalenia tak szczegółowych danych osobowych jak w
    przypadku uznaniu za zmarłego. Doprowadziło to jednak do coraz
    powszechniejszego powoływania kuratorów przy coraz niższym poziomie
    weryfikacji zgłaszanych wniosków. W konsekwencji dochodziło do
    nieprawidłowości, których skutki można zaobserwować na gruncie tzw.
    afery reprywatyzacyjnej w Warszawie.

    Podsumowanie

    W przypadku żydowskiego mienia bezdziedzicznego w Polsce odwoływanie się
    do ogólnej zasady prawa spadkowego, zgodnie z którą w braku najbliższych
    zmarłego dziedziczy po nim państwo, jest bezrefleksyjne i nie
    koresponduje ze specyfiką omawianej tematyki. Brak szans na uzyskanie
    aktów urodzenia, zgonu czy chociażby orzeczeń o uznaniu za zmarłego
    uniemożliwia stwierdzenie nabycia spadku przez Skarb Państwa po takim
    zmarłym. Poza tym wątpliwości natury aksjologicznej nakazywałyby
    poszukiwanie innego rodzaju rozwiązań.

    Dlatego warto rozważyć propozycje wynikające z podpisanej przez Polskę w
    2009 r. Deklaracji Terezińskiej dotyczące innych, zastępczych form
    naprawienia szkody związanej z powojennym przejęciem żydowskiego mienia
    bezdziedzicznego. Na uwagę zasługuje np. możliwość utworzenia
    organizacji charytatywnych zajmujących się pomocą ofiarom Holokaustu z
    danego regionu lub instytucji mających na celu ochronę żydowskiego
    dziedzictwa kulturowego w danym miejscu.

    Można również zastanawiać się nad ideą powołania specjalnego funduszu
    zarządzającego wszelkim prywatnym mieniem bezdziedzicznym przejętym w
    Polsce po wojnie, tak aby jego dochody przeznaczać na wypłatę słusznych
    rekompensat za powojenne przejęcie mienia, co do którego nie ma
    problemów z ustaleniem właściciela i jego następców prawnych. Niestety
    postulatu tego nie spełniają przepisy zawarte w Rozdziale VII projektu
    tzw. ustawy reprywatyzacyjnej autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości z
    dnia 26 października 2017 r. Projektowane przepisy pozwalają na bardzo
    sprawne przejmowanie przez Skarb Państwa m.in. mienia bezdziedzicznego
    bez najmniejszej próby ustalenia choćby podstawowych danych jego dawnego
    właściciela.

    Radosław Wiśniewski, praktyka nieruchomości, reprywatyzacji i doradztwa
    dla klientów indywidualnych kancelarii Wardyński i Wspólnicy

    1 Zob.: uchwała Sądu Najwyższego z 27 czerwca 2013 r., III CZP 29/13,
    LEX nr 1415538; wyrok Sądu Najwyższego z 20 września 2012 r., IV CSK
    46/12, LEX nr 1227855; wyrok Sądu Najwyższego z 20 czerwca 2012 r., I
    CSK 220/12, LEX nr 1216832.

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-05-31 17:14:29
    Temat: Re: Żydowskie mienie bezdziedziczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >najbliższych zmarłego dziedziczy po nim państwo, okazuje się jednak
    >rozwiązaniem iluzorycznym i niemożliwym do zastosowania w praktyce.

    I tak oto Platforma bedzie szczuc narodowcow na PiS - co to sie
    porobilo :-)

    Czy moze PiS stawi zdecydowany odpor i powie, ze zadnych specjalnych
    rozwiazan nie bedzie, pieprzyc Kongres ? :-)

    Zreszta byli powiadomieni, nie pomogli - to niech teraz placa
    odszkodowania :-P

    J.

  • 3. Data: 2019-05-31 17:28:19
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 31.05.2019 o 17:14, J.F. pisze:
    > Czy moze PiS stawi zdecydowany odpor i powie, ze zadnych specjalnych
    > rozwiazan nie bedzie, pieprzyc Kongres ?

    w debacie europejskiej, europosłanka Wiśniewska z PiS powiedziała w
    końcowym zdaniu, że tylko PiS jest gwarancją, że Bolanda nie wypłaci
    odszkodowań za bezspadkowe mienie:)

    wcześniej Bosak próbował wręczyć jej znaczek z przekreśloną liczbą 447:)

    btw pamiętasz jak Bronek chciał prywatyzować lasy, aby dać kaskę swoim
    ziomalom ?:)

    --
    I love love

  • 4. Data: 2019-05-31 18:29:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >w debacie europejskiej, europosłanka Wiśniewska z PiS powiedziała w
    >końcowym zdaniu, że tylko PiS jest gwarancją, że Bolanda nie wypłaci
    >odszkodowań za bezspadkowe mienie:)

    Poczekamy, zobaczymy :-)

    >wcześniej Bosak próbował wręczyć jej znaczek z przekreśloną liczbą
    >447:)

    I nie przyjela ? Na znak gwarancji :-)

    A jak tam z naszymy 3% wiz - odrzucic bezpodstawne roszczenia, ale
    zniesienie wiz to przeciez z automatu :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-05-31 18:37:10
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 31.05.2019 o 18:29, J.F. pisze:
    > A jak tam z naszymy 3% wiz - odrzucic bezpodstawne roszczenia,  ale
    > zniesienie wiz to przeciez z automatu

    bez przesady, Polacy jadą do USA na turystycznych wizach i zostają tam,
    aby robić na czarno, ale ja nie zamierzam tam jechać robić za białego
    murzyna:))))))))

    --
    I love love

  • 6. Data: 2019-05-31 19:24:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >bez przesady, Polacy jadą do USA na turystycznych wizach i zostają
    >tam, aby robić na czarno, ale ja nie zamierzam tam jechać robić za
    >białego murzyna:))))))))

    Nie o to chodzi - nalezy sie, to sie nalezy, i niech sobie monitoruja
    nasze poczynania w sprawie mienia pozydowskiego :-)

    J.

  • 7. Data: 2019-05-31 19:35:04
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 31.05.2019 o 19:24, J.F. pisze:
    > Nie o to chodzi - nalezy sie, to sie nalezy, i niech sobie monitoruja
    > nasze poczynania w sprawie mienia pozydowskiego

    ale ale skąd wiesz, że pożydowskiego ? nie ma tytułu własności, nie
    powinno być sprawy:)

    ostatnio dwie kobiety naciskają na Bolanda, aby płaciła Izraelowi jakiś
    haracz, chodzi o Mosbacher i Azari:)

    --
    I love love

  • 8. Data: 2019-05-31 22:31:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >ale ale skąd wiesz, że pożydowskiego ?

    O inne sie nie upominaja :-)

    >nie ma tytułu własności, nie powinno być sprawy:)

    No, biorac pod uwage, ze komuna odbierala prawem radzieckiego
    karabinu, to moze jednak jest sprawa.

    J.

  • 9. Data: 2019-05-31 22:35:53
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 31.05.2019 o 22:31, J.F. pisze:

    > O inne sie nie upominaja

    niech przedstawią dowody:)

    > No, biorac pod uwage, ze komuna odbierala prawem radzieckiego karabinu,
    > to moze jednak jest sprawa.

    moich dziadków rozkułaczyli, czyli nadal mam szanse na odszkodowanie ?:)

    --
    I love love

  • 10. Data: 2019-06-01 00:13:19
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-05-31 o 22:31, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    > O inne sie nie upominaja :-)

    > No, biorac pod uwage, ze komuna odbierala prawem radzieckiego karabinu,

    No proszę, a Polska nie może odzyskać od Ruskich budynków w Warszawie.
    Jeden-przy Sobieskiego jest zdewastowany, nikt tam nie mieszka. Straszy
    powybijanymi oknami.

    --
    animka