  • 1. Data: 2002-01-21 08:02:30
    Temat: Zwrot pobranego stypednium doktoranckiego - pomocy ?
    Od: ArekO <a...@i...pl>

    Witam
    Pomocy bo nie wiem jak to rozegrać...
    Problem jest następujący... jestem (ciągle jeszcze) "uczestnikiem
    dziennego studium doktoranckiego" ale chcą mnie skreślić z listy (czyli
    wywalić). Jestem na 4tym roku i zawaliłem termin otwarcia przewodu (a
    miałem go do września... przedłużono go do grudnia). Wiem, że szkoła
    będzie się domagać zwrotu pobranego stypendium. Czy w razie odmowy
    spłacenia go przeze mnie szkoła ma duże szanse wygrać ewentualnie
    wytoczony mi (jakby sie zdecydowala) proces ?
    Podczas studiów w ramach "pensum" przeprowadziłem łącznie prawie 500h
    dydaktycznych (prowadziłem ćwiczenia ze studentami) za które nie
    dostawałem dodatkowych pieniędzy (były one w ramach "pensum"
    doktoranta). Kwota zwrotu stypendium zostanie pomniejszona
    (automatycznie lub na moja prośbę po odwołaniu.. jeszcze nie wiem) o
    wartość przeprowadzonych przeze mnie ćwiczeń ale wg bardzo "korzystnego"
    przelicznika bo aż po ok. 20pln /h. Stypendium pobrałem łącznie około 35
    tys. a wartość (wg przelicznika) przeprowadzonych godzin wg licznika to
    około 10 tyś więc dług do zwrotu to jakieś 25 tyś. Resztę "podobno" może
    szkoła umorzyć w 50% czyli zostanie około 12-13 tys.
    Nie bardzo widzi mi się spłata długo bo:
    1) nie mam tych pieniędzy (podobno szkoła na raty rozłożyć może kwotę)
    2) nie czuję się jedynym winowajcą bo tak się dziwnie składa, że tylko
    doktoranci tylko z tego zakładu nie otworzyli się w terminie (wszyscy
    inni zrobili to) więc uczelnia (poprzez "zakład", który nie bardzo
    interesował się naszym naukowym rozwojem a często - w zasadzie zawsze..
    poza godzinami z pensum dawał "propozycje nie do odrzucenia" wzięcia
    dodatkowych godzin na umowę zlecenie) przyczyniła się do takiej sytuacji

    3) Nie widzę przez najbliższych kilka lat możliwości spłaty nawet w
    ratach tej kwoty (spłacam kredyt)
    4) Poniewaz uslyszalem kiedys od szefa zakladu, ze naszym (doktorantow)
    podstawowym obawiazkiem jest prowadzenie zajec ze studentami i po to tu
    jestesmy uznalem, ze "doktorant" to taki asystent zatrudniony na czarno
    od ktorego nie placi sie ZUSu, podatku, nie daje mu sie 13stku -
    poniewaz z tego "podstawowego" obowiazku wywiazywalem sie nalezycie
    dlatego nie czul bym sie oszustem gdybym kasy nie zwrocil

    Od znajomego po wyższej szkole wojskowej usłyszałem, że ktoś tam jego
    znajomy zrezygnował ze szkoły (a brał on żołd w tej szkole i niby na
    zasadach takich, że jak zrezygnuje i odejdzie do cywila to musi zwracać
    kasę) i szkoła wytoczyła mu proces... po jakiś tam przepychankach /
    apelacjach chłopak wygrał proces i nie zwracał kasy...
    Inaczej: czy regulamin studiów doktoranckich, który mówi, że jak się nie
    ukończy to trzeba kasę zwracać jest prawną podstawą dla szkoły do
    łatwego wygrania procesu ? O ile sięgam pamięcią nie podpisywałem
    niczego, że akceptuję takie warunki i że zapoznałem się z regulaminem.

    Pozdrowienia,
    Arek